سومین سایت 5G ایرانسل در دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی شد

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ایرانسل سومین سایت 5G ایران را در دانشکده‌ی برق دانشگاه تربیت‌مدرس تهران راه‌اندازی کرد. این اولین سایت نسل پنجم در فضای باز محسوب می‌شود.
تبلیغات

سومین سایت 5G ایرانسل امروز، ۲۱ آبان، در دانشگاه تربیت‌مدرس تهران افتتاح شد. این سایت امکان استفاده‌ی دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه تربیت‌مدرس را در آزمایشگاه 5G از نسل پنجم اینترنت فراهم می‌کند. همچنین، عموم مشترکان ایرانسل با گوشی‌های موجود در بازار ایران با قابلیت پشتیبانی از 5G می‌توانند از اینترنت 5G استفاده کنند.

ایرانسل اول مرداد نخستین سایت 5G کشور را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۷ مرداد دومین سایت را در ساختمان مرکزی خود و سومین سایت را در فضای باز راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل ایرانسل در افتتاح سومین سایت ۵ جی / 5G ایران

مدیرعامل ایرانسل در مراسم امروز اعلام کرد که ایرانسل تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ای با دانشگاه‌های شهیدبهشتی و تربیت‌مدرس به‌منظور توسعه‌ی کاربردهای فناوری نسل پنج امضا کرده است. همچنین، ایرانسل از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در حیطه‌ی موضوعات مربوط به 5G حمایت می‌کند.

به‌گفته‌ی بیژن عباسی‌آرند، نسل پنجم اینترنت ایرانسل مانند نسل چهارم، با تشکیل شبکه‌ی سلولی اجرایی می‌شود. عباسی‌آرند درباره‌ی دلیل تأخیر ورود نسل پنجم اینترنت نسل پنجم به ایران گفت علاوه‌بر تحریم‌ها، تأخیر در ورود نسل ۳ و ۴ اینترنت به کشور باعث شد استقرار آن‌ها طول بکشد و همین موضوع بر ورود نسل پنجم به ایران هم تأثیر گذاشته است. بااین‌حال تا سال ۱۴۰۲، باید ۱۰ درصد مشترکان به فناوری 5G دسترسی داشته باشند؛ به‌همین‌دلیل، ایرانسل تمرکز خود را بر توسعه‌ی این فناوری نهاده است.

دکل 5G ایرانسل در دانشگاه تربیت مدرس

بومی‌سازی تجهیزات اینترنت نسل پنجم در کشور

بیژن عباسی‌آرند می‌گوید ایرانسل با تولید مودم بومی در راه بومی‌سازی شبکه اینترنت 5G قدم برمی‌دارد. به‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، به‌همین‌منظور آزمایشگاهی در ساختمان مرکزی ایرانسل راه‌اندازی شده تا آزمایش تجهیزات بومی شبکه را انجام دهد و با بومی‌سازی مودم، نسل‌های بعدی اینترنت هم در کشور راه‌اندازی شوند.

مدیرعامل ایرانسل به خبرنگار زومیت گفت که نمونه‌های اولیه‌ی مودم‌های 5G ایرانسل ساخته شده و در حال گذراندن آزمایش هستند که این فرایند یک تا دو ماه طول می‌کشد و درنهایت، ارزیابی‌های فنی روی آن‌ها انجام می‌گیرد تا به سطح مناسبی برای عرضه به بازار برسند.

آزمایش سرعتی که امروز در فضای باز دانشکده برق تربیت‌مدرس تهران انجام شد، سرعت ۱/۳ گیگابیت‌برثانیه را نشان داد. ناگفته نماند در مراسم اولین سایت نسل پنجم ایرانسل، سرعت ۱/۵ گیگابیت‌برثانیه به‌دست آمد.

بیژن عباسی‌آرند درباره‌ی بهبود وضعیت اینترنت 5G برای عموم به زومیت می‌گوید مشکل بسیار مهم در گسترش اینترنت نسل پنج، بحث فیبر نوری است:

زیرساخت فیبر نوری را در کشور باید تکمیل کنیم. درکنار فیبر موجود، خودمان هم فیبر می‌کشیم یا از فیبر شهرداری و دیگر سازمان‌ها استفاده خواهیم کرد. وقتی این زیرساخت‌ها تکمیل شود، مشکلات دسترسی به اینترنت تا حد زیادی برطرف می‌شود.»

مدیرعامل ایرانسل پیش‌از‌این هم، از ارائه‌ی خدمات شبکه 5G ایرانسل به‌صورت هات‌اسپات در پارک آب‌و‌آتش تهران خبر داده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات