اینترنت 5G ایرانسل هفته آینده به‌صورت هات‌اسپات در تهران راه‌اندازی می‌شود

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل ایرانسل از اتصال اینترنت 5G به‌صورت هات اسپات، هفته‌ی آینده در دو نقطه از تهران و اواخر سال آینده در دیگر شهرهای کشور خبر داد.
تبلیغات

مدیرعامل ایرانسل در چهاردهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن ایرانسل، ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد شرکت طی ۱۴ سال اخیر، اخباری در رابطه با راه‌اندازی خدمات شبکه نسل پنجم ارتباطات اعلام کرد.

به‌گفته‌ی بیژن عباسی آرند، ایرانسل اکنون ۵۳ میلیون مشترک و پوشش شبکه‌ای ۸۹ درصدی در سراسر کشور دارد. با فعالیت ۳۷ میلیون گوشی هوشمند در شبکه ایرانسل، مصرف دیتای روزانه‌ی شبکه ایرانسل بیش از هزار و ۲۲۸ برابر شده؛ این میزان با شیوع کرونا، ۸۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. مشترکان دیتای شبکه ایرانسل ۴۰ میلیون نفر و مشترکان اینترنت ثابت ایرانسل، ۶۶۰ هزار نفر هستند.

مدیرعامل ایرانسل کاربران تحت پوشش شبکه پهن‌باند در روستاهای کشور را نزدیک به ۱۱ میلیون نفر اعلام کرد. همچنین قرار است طرح USO در بیش از ۴۰۰ سایت روستاهای کشور فعال شود. عباسی می‌گوید تاکنون ۲۷۴ سایت راه‌اندازی شده است و مابقی تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد. درمجموع، توسعه‌ی زیرساخت‌های ایرانسل در شبکه 4G شامل بیش از ۴ هزار شهر و دهستان بزرگ کشور شده است. خدمات TD-LTE در بیش از ۲۵۸ شهر و دهستان فعال است.

سالروز ایرانسل با حضور بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل

به‌گفته‌ی عباسی آرند، ایرانسل امسال تمرکز خود را بر توسعه‌ی خدمات نسل پنجم ارتباطات خواهد گذاشت و در همین زمینه، هفته‌ی آینده قرار است دو نقطه از تهران شامل پارک آب و آتش و یک دانشگاه تحت پوشش این شبکه قرار بگیرد. مردم می‌توانند اینترنت 5G را در این نقاط به‌صورت هات اسپات و با استفاده از مودم و باکمک wi-fi (به‌دلیل محدودیت‌های موجود) استفاده کنند.

ایرانسل از سال پیش، کار روی نسل پنجم ارتباطات را آغاز کرده و زیرساخت‌های آن ایجاد شده است. راه‌اندازی اینترنت 5G پیش از این در دو نقطه از تهران، در ساختمان اصلی ایرانسل و مرکز تحقیقات مخابرات پیاده‌سازی شد. ایرانسل برنامه دارد تا برخی دیگر از شهرها در کشور را نیز تا اواخر سال آینده به اینترنت نسل پنجم مجهز کند.

به‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، با تجمیع فرکانس، سرعت‌های بالاتر 5G هم تجربه خواهند شد. عباسی می‌گوید هنوز دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از سرعت‌های بالاتر این فناوری وارد بازار نشده و به محض عرضه‌شدن، آن‌ها برای تست در شبکه‌ی ایرانسل مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در تست‌های قبلی ایرانسل از اینترنت نسل پنج، سرعت ۱/۵ گیگابیت بر ثانیه تجربه شد؛ عباسی آرند می‌گوید با بهره‌گیری از گوشی‌های جدیدی که تلاش می‌شود در فصل پاییز امسال تهیه شود، قابلیت ثبت رکورد جدید تا سه گیگابیت بر ثانیه هم وجود دارد.

عباسی اعتقاد دارد که نسل پنجم ارتباطی تنها یک نسل جدید شبکه‌ی تلفن ‌همراه برای استفاده‌ی مشترکان با پهنای باند بالا نیست؛ بلکه زیست‌بومی از سرویس‌های متنوع است که می‌تواند دراختیار صنایع مختلف قرار بگیرد. با توجه‌ به اینکه استفاده از اینترنت اشیا هنوز در کشور به‌صورت تجاری مطرح نشده است، عباسی تصور می‌کند با راه‌اندازی نسل پنجم موبایل، پیشرفت‌هایی در این حوزه هم حاصل شود.

به‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، تهران به‌خاطر برج‌های بلند خود که جلوی پوشش را می‌گیرند، محدودیت‌هایی در شبکه دارد؛ حال ایرانسل قصد دارد با نصب ۲۰۰ سایت BTS جدید در تهران، تجربه‌ی مشترکان را بهبود ببخشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات