ایران چهارمین کشور جهان در رشد دسترسی به اینترنت

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ایران با ۶۷ میلیون کاربر، دارای بیش‌ترین تعداد کاربر اینترنت در منطقه است و چهارمین کشور جهان از نظر ضریب نفوذ اینترنت محسوب می‌شود.
تبلیغات

وب‌سایت آمار اینترنت جهان در جدیدترین گزارش خود، ایران را با افزایش بیش از ۲۷ درصدی تعداد کاربران طی دو دهه‌ی اخیر، به‌عنوان اولین کشور منطقه در رشد دسترسی به اینترنت و دارای رتبه‌ی چهارم جهان در تعداد کاربر معرفی کرد.

طبق داده‌های Internetworldstats، ایران با بیش از ۶۷ میلیون کاربر و ۳۶٫۹ درصد از کل کاربران خاورمیانه، ازلحاظ افزایش دسترسی به اینترنت بالاتر از هند قرار گرفته است. بیشترین تعداد کاربران اینترنت در جهان به ‌ترتیب مربوط به چین با ۸۵۴ میلیون معادل ۵۹ درصد، هند با ۵۶۰ میلیون معادل ۴۱ درصد، آمریکا با ۳۱۳ میلیون معادل ۹۵ درصد است.

کشور

تعداد کاربران اینترنت در سه‌ماهه اول ۲۰۲۰

نفوذ اینترنت (درصد)

چین

۸۵۴,۰۰۰,۰۰۰

۵۹

هند

۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰

۴۱

آمریکا

۳۱۳,۳۲۲,۸۶۸

۹۵

اندونزی

۱۷۱,۲۶۰,۰۰۰

۶۲

برزیل

۱۴۹,۰۵۷,۶۳۵

۷۰

نیجریه

۱۲۶,۰۷۸,۹۹۹

۶۱

ژاپن

۱۱۸,۶۲۶,۶۷۲

۹۴

روسیه

۱۱۶,۳۵۳,۹۴۲

۷۹

بنگلادش

۹۴,۱۹۹,۰۰۰

۵۷

این درحالی است که معیار تعداد کاربران اینترنت در یک کشور نمی‌تواند به‌تنهایی میزان دسترسی ساکنان آن کشور به اینترنت را نشان دهد و طبیعی است که جمعیت بالای یک کشور باعث آمار بالای تعداد کاربران آن باشد. برای مثال، کشور‌های کوچک حاشیه خلیج فارس ازلحاظ نفوذ اینترنت، بیشترین تعداد کاربر را به خود اختصاص داده‌اند. در آمارهای دسترسی به اینترنت کشورهای حاشیه خلیج فارس مشاهده می‌کنیم که بحرین با ۱,۶۱۵,۶۲۰ معادل ۹۵ درصد، ایران با ۶۷,۶۰۲,۷۳۱ معادل ۸۰٫۵ درصد و عراق با ۲۱,۲۷۶,۰۰۰ معادل ۵۳ درصد بیشترین تعداد کاربر و نفوذ اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

پنج کشوری که بیشترین رشد ضریب نفوذ اینترنت در بین دیگر کشور‌ها را داشته‌اند، ایران، بنگلادش، نیجریه، هند و ویتنام هستند.

کشور

نفوذ اینترنت (درصد)

بنگلادش

۹۴٫۱۹۹

نیجریه

۶۳

ویتنام

۳۴٫۲۵

ایران

۲۷٫۰۴

هند

۱۱٫۲

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارش جدید خود در مورد وضعیت توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، اعلام کرد ایران در حوزه‌ی توسعه‌ی پهن‌باند ثابت از برنامه‌ها عقب است. بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۱ درصد بوده است که شامل بیش از ۹ میلیون مشترک می‌شود؛ این درحالی است که ضریب نفوذ پهن‌باند سیار (اینترنت موبایل) با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۹۱ درصد رسیده است. همین موضوع نشان از ضرورت توسعه‌ی بیشتر زیرساخت‌ها برای توسعه‌ی اینترنت پرسرعت و ارزان ثابت دارد که قادر است مشترکین بیشتری را در سطح گسترده‌تری از کشور پوشش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات