وزیر ارتباطات: ۳۰ میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که پشت فیلترینگ و فروش فیلترشکن منطق وجود ندارد و ۳۰میلیون نفر با استفاده از فیلترشکن، محدودیت‌های اینترنتی را دور می‌زنند.
تبلیغات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضوریافتن در برنامه صبحگاهی شبکه تهران سخنانی دررابطه‌با محدودسازی فضای مجازی در ایران بیان کرد.

به‌گفته‌ی محمدجواد آذری‌جهرمی، اکنون تفکر منطقی‌ای درباره‌ی فضای مجازی و نحوه‌ی کنترل آن جریان ندارد و این فضا احساسی شده است. جهرمی می‌گوید برخی اعتقاد دارند که وزیر ارتباطات بی‌مبالات است و فضای مجازی را رها کرده و باید محاکمه شود؛ وزیر ارتباطات درپاسخ می‌گوید: «مدیریت‌های قبلی را دیده‌ایم، بعدی‌ها را هم می‌بینیم؛ البته من تأکید می‌کنم که در برخی موارد فیلترینگ لازم است.»

وزیر ارتباطات اعلام می‌کند که اکنون خرید و فروش vpn جرم نیست و فیلترینگ هم غیرقانونی نیست اما موضوع فیلترینگ و فروش فیلترشکن منطقی نیست و مقیاس قابل توجیحی برای مردم ندارد. جهرمی می‌گوید فیلترینگ برای تمام کشورها لازم است اما نمی‌توان تمام پلتفرم‌های مورد استفاده‌ی انبوده مردم را مسدود کرد؛ چرا که مردم جلوی این محدودیت می‌ایستند و مقررات را زیر پا می‌گذارند، حال آنکه فیلترشکن گوشی موبایل را آلوده می‌کند و درمعرض آسیب قرار می‌دهد.

بنا به گفته‌ی وزیر ارتباطات، نمی‌توان به‌خواست برخی، فیلترشکن‌ها را هم فیلتر کرد چرا که تعداد آن‌ها محدود نیست؛ اکنون ۳۰ میلیون نفر به‌دنبال فیلترشکن هستند و شرایط اقتصاد باعث شده تا در این فضا فعالیت داشته باشند. جهرمی می‌گوید این افراد حتما راه را برای استفاده از پلتفرم موردنظر خود پیدا ‌می‌کنند و نمی‌توان لشکری درست کرد که تمام راه‌های اتصال به شبکه‌های مجازی را ببندد.

با صحبت‌های زیادی که پیرامون مسدودسازی شبکه‌های مجازی شده است، برخی تصور می‌کنند که اینستاگرام در ایران فیلتر خواهد شد. وزیر ارتباطات می‌گوید که زمزمه‌ای دراین‌باره نشنیده و تنها برخی افراد علاقه دارند که تمام شبکه‌های اجتماعی بسته شود. جهرمی می‌گوید کاربرانی که در فضای اینستاگرام فعالیت می‌کنند، در هر فضای دیگری که وارد شوند هم همین محتوا را تولید می‌کنند و نمی‌توان با تولید پلتفرم‌های داخلی انتظار داشت که عوارض شبکه‌های مجازی برطرف شود. جهرمی می‌گوید این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه سواد رسانه‌ای مردم بالا رود و آموزش ببینند.

وزیر ارتباطات می‌گوید نباید سطح تعارض‌ها با حاکمیت را با مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده‌ی اکثر مردم بالا برد؛ چرا که مردم درمقابل این حرکت قرار می‌گیرند و وقتی از قوه قهریه در کنترل فضا استفاده شود، مردم تنها به شبکه‌های داخلی بی‌اعتماد می‌شوند. جهرمی اضافه می‌کند:

نباید در این خصوص، دو قطبی خوب و بد ساخته شود. آفات و عوارض فضای مجازی واقعی است و دشمن برای تغییر ذائقه ما آماده است اما ایجاد محدودیت، تنها راه آن نیست.

جهرمی درپاسخ به اینکه چرا وزارت ارتباطات درخصوص مقابله با فیلترینگ اقدامی نمی‌کند، می‌گوید که من وزیر وصل ارتباطات هستم و نه قطع آن؛ من مطیع قانون هستم و براساس همین قانون وزیر شده‌ام. وزیر ارتباطات اضافه می‌کند که درمورد فیلترینگ شبکه‌های مجازی قانون وجود دارد و اکنون زمان گلادیاتورها نیست که ما بایستیم و جنگ کنیم، بلکه باید راه منطقی را پیدا کرد.

بسته دلجویی اپراتورهای موبایل

آذری‌جهرمی همچنین خبر از دلجویی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از مشترکان خود داد. جهرمی اعلام کرد، همان‌طور که وزارت ارتباطات قول داده بود، برای رعایت حق‌الناس که زمان حذف بسته‌های اینترنت از درگاه‌های مختلف زیر پا گذاشته شد، بسته‌های دلجویی ایرانسل ۱۰ روز قبل و همراه اول دیروز برای مشترکین دو اپراتور ارسال شده است. جهرمی گفت: «چیزی که ازنظر ما جزو حق‌الناس بود، به مردم بازگشت.»

وزیر ارتباطات اضافه کرد که خدمات اپراتورها افزایش پیدا نکرده بود تا توجیهی برای بالارفتن قیمت بسته‌های اینترنت وجود داشته باشد. جهرمی می‌گوید «ما متوجه شده‌ایم زمانی‌که یارانه‌ها پرداخت می‌شود، مصرف شبکه‌ی ارتباطی بالا می‌رود؛ این یعنی برخی مردم پولی برای هزینه‌های اینترنت خود ندارند و در این شرایط اقتصادی باید با آن‌ها مدارا کرد.» جهرمی اضافه می‌کند که اگر همیشه بخواهیم با بالارفتن قیمت ارز، هزینه‌های دیگر را هم بالا ببریم، نگاهی سرمایه‌داری داریم.

وزیر ارتباطات درانتهای گفت‌وگوی خود و درپاسخ به سؤالی اعلام کرد که فعلا قصد شرکت‌کردن در انتخابات ۱۴۰۰ را ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات