چرا برنامه ۹۹ عادل فردوسی‌ پور مجوز ساترا را دریافت نکرد

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
با اعلام خبر دریافت‌ نکردن مجوز برنامه ۹۹ عادل فردوسی‌پور توسط ساترا، این سازمان نسبت به خبر منتشرشده واکنش نشان داد.
تبلیغات

رسانه‌ی «صبح سینما» دیروز خبر از مجوز نگرفتن برنامه‌ی جدید عادل فردوسی‌پور داد. پروانه‌ی ساخت برنامه «۹۹» توسط وزارت ارشاد صادر شده است؛ بااین‌حال از یکی دو سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) اعلام کرده که پخش هر برنامه‌ای در رسانه‌های صوت و تصویر مجازی منوط به دریافت مجوز ساترا است. پیش از این هم با اعلام خبر صادر شدن مجوز سازمان سینمایی برای ساخت مجموعه‌ی ترکیبی «هم‌رفیق» به‌کارگردانی شهاب حسینی، ساترا به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که این برنامه تنها با مجوز ساترا قابل‌ پخش خواهد بود.

دریافت مجوز برنامه‌های تصویری در ماه‌های اخیر به جنجال تازه‌ای تبدیل  شده است. درحالی‌که پیش از این، سازمان سینمایی یا وزارت ارشاد (به‌طور مستقیم) اقدام به اعطای مجوز به فیلم‌های شبکه نمایش خانگی و برنامه‌های رسانه‌های اینترنتی می‌کردند؛ حال دریافت مجوز از ساترا که زیر نظر صدا و سیما فعالیت می‌کند، با مخالفت هنرمندان و نهادهای مربوطه‌ی دیگر مواجه شده است. ساترا درمورد برنامه‌ی ۹۹ اعلام کرده که به ‌دلیل استعلام منفی مراجع مسئول درمورد مشکل حقوقی، قضایی یا امنیتی آن، حتی نام برنامه‌ی عادل فردوسی‌پور در شورا برای دریافت مجوز مطرح نشده است.

علی سعد، معاون تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، در توئیتی نسبت به خبر مجوز نگرفتن برنامه‌ی عادل فردوسی‌پور واکنش نشان داد. سعد با بیان اینکه رویکرد ساترا حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر ایرانی و محتوای بومی آن‌ها است، اذعان کرد که اعطای مجوز در دو سال اخیر باعث فعالیت قانونی ۱۵۰ رسانه‌ی ایرانی شده است.

سعد در ادامه می‌گوید در ۹ مهر، اولین جلسه‌ی شورای «موافقت کلی انتشار» برگزار شد و طی آن، سه برنامه‌ی «هم‌رفیق»، «واس ‌خندیش» و «دیرین دیرین» که برای پخش محتوا به ساترا درخواست داده بودند، پروانه‌ی انتشار دریافت کردند. او اضافه می‌کند که شرط طرح یک برنامه در شورای موافقت کلی انتشار، عدم وجود موانع حقوقی، قضایی و امنیتی است؛ حال آنکه این مسائل درمورد برنامه ۹۹، با استعلام منفی مراجع مسئول به‌طور مکتوب مواجه شد و درنتیجه در شورا مطرح نشد.

معاون تنظیم‌گری اجتماعی ساترا نوشته است: «حیطه‌ی مسئولیتی ساترا فقط تصمیمات رسانه‌ای است. لذا درصورت وجود ملاحظات استعلامی، دعاوی حقوقی یا پرونده‌های قضایی، ساترا امکان بررسی تقاضاهای رسیده را نخواهد داشت.»

عادل فردوسی پور دو روز پیش طی یک ویدئوکنفرانس برای دریافت جایزه «سوتا» در انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف اظهاراتی را درمورد کنار گذاشته ‌شدن از برنامه‌ی ۹۰ بیان کرد:

من همیشه سر کلاس‌ها به دانشجوهایم می‌گفتم که در ایران بمانیم تا با هم آن را بسازیم اما پس از آن اتفاقات، دیگر حرفی نداشتم که بزنم. اسفند ۹۷ من را بدون هیچ دلیل و توضیحی کنار گذاشتند و «استاد! شما که می‌گفتید بمانید و مملکت را بسازید، شما بیش از ۲۰ سال ماندی و برنامه داشتی، چه اتفاقی افتاد و الان چه حرفی می‌زنید؟» واقعا در آن زمان هیچ جوابی برای بچه‌های کلاسم نداشتم.

بنا به اظهار ساترا، برنامه‌ی ۹۹ فردوسی‌پور قرار بود در فیلیمو و کافه بازار پخش شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات