فعالیت ۶ تولیدکننده داخلی گوشی تلفن همراه در کشور [به‌روزرسانی]

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ضمن معرفی شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی تلفن‌همراه ایرانی در کشور، از ضرورت همکاری با شرکای خارجی به‌عنوان صاحبان اصلی فناوری خبر داد.
تبلیغات

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، در گفت‌وگویی با «فارس»، درباره‌ی وضعیت تولید گوشی همراه ایرانی به‌دست شرکت‌های داخلی توضیح داد. به‌گفته‌ی هاشمی، تولید گوشی‌های ایرانی به‌سبب نوسان‌های قیمت ارز و شیوع نابهنگام ویروس کرونا کُند شده است و وزارت ارتباطات گوشی هوشمند را کالایی لوکس محسوب نمی‌کند و باتوجه‌به وابستگی جدی آحاد مردم به موبایل، به‌خصوص در ماه‌های اخیر، به حمایت از گوشی تلفن‌همراه ایرانی وارد شده است. همچنین، وی به فعالیت کُند تولیدکنندگان داخلی موبایل هم اشاره کرد و گفت که از ظرفیت اپراتورها برای سرعت‌بخشیدن به امر تولید کمک گرفته شده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح می‌کند که برای عرضه‌ی گوشی ایرانی با قیمت مناسب، منابع مالی مناسبی از بانک مرکزی گرفته شده است؛ بااین‌حال، تولید گوشی تلفن‌همراه روندی بلندمدت دارد و رسیدن به نقطه‌ی سر‌به‌سر در تولید کالا، مدتی به‌درازا می‌کشد. علاوه‌بر‌این‌ها، سرمایه‌گذاران نیز به‌دلیل نوسان‌های شدید ارزی خیلی کمی برای مشارکت تمایل دارند.

چه شرکت‌های داخلی گوشی ایرانی تولید می‌کنند؟

ستار هاشمی می‌گوید اکنون ۶ تولیدکننده‌ی موبایل ایرانی به‌طور جدی در حال فعالیت و راه‌اندازی خط‌تولید هستند؛ البته این کار بدون همکاری شرکای خارجی شدنی نیست؛ چراکه ما در حوزه‌ی فناوری نمی‌توانیم صاحبان اصلی فناوری را نادیده بگیریم. ازنظر تأمین تجهیزات لازم و راه‌اندازی خط‌تولید نیازمند تجهیزات الکترونیکی برای انتقال این فناوری هستیم که به شریک خارجی نیاز داریم و درواقع، آن‌ها صاحبان فناوری هستند.

هاشمی: جی پلاس درحال مذاکره با شرکای خارجی خود است تا خط تولید گوشی موبایل در ایران راه‌اندازی کند

شرکت‌هایی که هاشمی از آن‌ها نام می‌برد، عبارت‌اند از: جی ال ایکس، جی‌پلاس، مجموعه‌ی ارگ جدید بم، صاایران، مجموعه‌ی انارستان و مجموعه‌ی اُرُد. معاون وزیر ارتباطات می‌گوید «پس از خارج‌شدن ال‌جی و سامسونگ از ایران، جی پلاس درحال مذاکره با شرکای خارجی خود است تا خط تولید گوشی موبایل در ایران راه‌اندازی کند».

پیش‌ازاین، مادیران هم خبر داده بود که نماینده‌ی واردات گوشی ال‌جی به ایران شده و مدیرعامل مادیران اعلام کرد که این شرکت تلاش می‎کند تا با رفع موانع، در آینده گوشی هوشمند را در داخل ایران تولید کند.

هاشمی خبر می‌دهد که مذاکراتی با مجموعه‌ی ارگ جدید بم، تولیدکننده‌ی عمده‌ی مودم ایرانی، برای تولید گوشی ایرانی شده است. به‌گفته‌ی هاشمی، مجموعه انارستان، تولیدکننده‌ی تبلت، نیز مشغول راه‌اندازی خط‌تولید گوشی همراه است و مجموعه اُرُد، واقع در پاکدشت تهران، از بازار خوبی در تولید گوشی بهره می‌برد و درصورت تأمین قطعات و تخصیص ارز، بلافاصله خط‌تولید را راه‌اندازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

ستار هاشمی اذعان می‌کند درصورت برقرارنبودن موانع ارزی، هم‌اکنون ایران می‌توانست دست‌کم دو خط‌تولید گوشی همراه فعال داشته باشد. بااین‌حال، وی اعلام می‌کند که اقدام‌های زیرساختی برای رفع موانع هم‌اکنون انجام شده و براساس اسناد بالادستی، ۲۰ درصد حجم بازار را تولید گوشی همراه باید تشکیل دهد. هاشمی می‌افزاید بر همین مبنا، از سال آینده سالانه دومیلیون دستگاه گوشی در داخل کشور تولید خواهد شد.

مردم چگونه گوشی ایرانی را از اپراتورها بخرند؟

معاون وزیر ارتباطات می‌گوید برای تولید و توزیع گوشی همراه ‌با پست‌بانک و اپراتورها تفاهم‌نامه امضا شده و بر‌همین‌اساس، منابع دراختیار اپراتورها قرار می‌گیرد. سپس افراد متقاضی خرید گوشی ایرانی می‌توانند با مراجعه به پورتال اپراتورها و استفاده از تسهیلات بانکی (پس از اعتبارسنجی)، محصول مدنظر خود را به دو شیوه‌ی نقدی یا اقساطی بخرند.

هاشمی تصریح می‌کند که اپراتورها درواقع فقط محصول را معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و این موضوع باتوجه‌به حجم درخواست به اپراتورها، نگاه تشویقی به تولید را بیشتر می‌کند. بستر اپراتورها برای فروش گوشی‌ها استفاده خواهد شد و اپراتورها نوع محصولات را با اطلاعات کامل به مردم ارائه می‌دهند.

به‌روزرسانی: با پیگیری‌های زومیت از معاون وزارت ارتباطات مشخص شد که متن خبرگزاری فارس درباره‌ی نقش ال‌جی در ساخت گوشی ایرانی دقیق نبوده است. متن خبر باتوجه به اظهارات معاون وزیر به‌روزرسانی شد.

به‌روزرسانی ۲: مدیاپردازش در تماس با زومیت اظهارات معاون وزیر درباره‌ی «تولید گوشی‌های ال‌جی تحت برند جی‌پلاس» را تکذیب کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات