کلاهبرداری تلفنی ازطریق پلتفرم دانش‌آموزی شاد [به‌روزرسانی]

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
محمدجواد آذری جهرمی در حساب توئیتر خود از کلاه‌برداری سودجویان ازطریق «سامانه‌ی «شاد» خبر داد.
تبلیغات

یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار توئیتی عنوان کرد که پس از تماس با پشتیبانی سامانه‌ی «شاد»، به‌ازای هر دقیقه، سه هزار تومان بر مبلغ قبض تلفن او اضافه شده؛ همچنین با گذشت ۴۳ دقیقه از مکالمه، هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۰ هزار تومان به قبض تلفن وی افزوده شده است.

سودجویان و کلاهبرداران همواره از روش‌های مختلف و به‌روزی برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود استفاده می‌کنند و از ناآگاهی افراد در مواجهه با تغییرات فناوری جدید در این زمینه بهره می‌برند. پس از راه‌اندازی سامانه دانش آموزی «شاد» که بستری برای پیش‌بردن آموزش دانش‌آموزان به‌صورت مجازی است، به‌علت کمبود اطلاعات در بین افراد و خانواده‌ها نسبت به این سامانه، بستر مناسبی برای سوءاستفاده و کلاهبرداری فراهم شده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به توئیت کاربر متضررشده، اعلام کرد که این مکالمه، نتیجه‌ی یک کلاه‌برداری بوده و کاربر به‌جای تماس با پشتیبانی «شاد»، با کلاهبرداران تماس گرفته است. آذری جهرمی، در توییتر خود نوید داده تا با پیگیری و توقف این کلاهبرداری‌ها از سوءاستفاده از نام این سامانه‌ی دانش‌آموزی جلوگیری کند. وی خطاب به این کاربر اعلام کرد که پول‌های کسرشده از حساب افراد قربانی، بعد از پیگیری‌های لازم به حساب آن‌ها بازمی‌گردد.

چیزی به‌نام سیم‌کارت شاد وجود ندارد

جهرمی در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیأت دولت بار دیگر اعلام کرد که سیم‌کارتی تحت عنوان «سیم‌کارت شاد» وجود ندارد و تنها اپراتورهای همراه اول و ایرانسل سیم‌کارت‌ها‌یی مخصوص کودکان عرضه می‌کنند. وزیر ارتباطات اضافه کرد که برای دریافت سیم‌کارت کودک می‌توان به دفاتر حضوری یا پورتال اپراتورها مراجعه کرد. جهرمی توضیح داد: «سیم‌کارت کودک یک لیست سفید دارد که تمام سایت‌ها روی آن باز نیستند و صرفا سایت‌های به‌خصوصی روی آن باز می‌شوند. از سال ۹۶ این امکان فراهم بوده و اکنون به‌علت استقبال از آموزش مجازی، در حوزه‌ی زیرساخت با مشکلاتی مواجه شده که درحال برطرف‌شدن است.»

به‌گفته‌ی آذری‌جهرمی بسته‌ی شاد با شبکه‌ی شاد تفاوت در این است که روی بسته شاد، یک‌سری پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست‌وجو با توجه به نیاز دانش‌آموز تعریف شده و می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد که خانواده‌ها نباید به تماس‌هایی پاسخ بدهند که درباره‌ی فروش سیم‌کارت شاد برقرار می‌شوند.

تماس‌هایی که از سرشماره ۹۰۹ برای سیم‌کارت شاد گرفته می‌شود، صرفا کلاهبرداری است و نباید به آن توجه کرد. همراه اول تا چند روز آینده یک مرکز تماس برای برنامه شاد راه‌اندازی خواهد کرد.

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد که مرکز ملی فضای مجازی پیش‌تر به‌صورت رسمی اعلام کرده که استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی ممنوع است و مدارس درصورت استفاده باید خود هزینه را متقبل شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات