معاون رئیس‌جمهور: شهرداری باید شتاب‌دهنده‌ کسب ‌و کارها باشد

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
معاون رئیس‌جمهور در اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران، به ایفای نقش مدیریتی و نظارتی شهرداری اشاره کرد و از دستگاه‌ها خواست که مانع کسب‌وکارهای مدرن نشوند.
تبلیغات

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، در اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران که در محل کارخانه‌ی نوآوری با حضور شهردار و استاندار تهران برگزار شد، به تأثیر دستگاه‌های دولتی و شهرداری در فعالیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اشاره کرد.

ستاری از ایجاد یک هم‌افزایی بین افراد و بازیگران اکوسیستم نوآوری خبر داد که به‌موجب آن، تلاش‌هایی برای ایجاد شبکه‌ی نوآوری در تهران و همچنین کل کشور به‌صورت مجازی صورت گرفته است. به گفته‌ی ستاری ایجاد شبکه نوآوری برای تهران میسر شده و به‌صورت مجازی نیز در استان‌های کشور توسعه پیدا کرده است؛ بااین‌حال در توسعه‌ی شبکه‌ی مجازی استان‌ها موفقیتی حاصل نشد.

سورنا ستاری توضیح داد شهری نوآور تلقی می‌شود که شهردار آن شتاب‌دهنده‌ی کسب‌وکار باشد. به گفته‌ی ستاری، شهرداری بازار عظیمی در حوزه‌ی کسب‌وکارهای نو دراختیار دارد که می‌توان از آن کسب درآمد کرد. بااین‌حال، شهرداری اطلاعی از موارد ذکرشده و حتی از بزرگ بودن بازار شهر ندارد تا برای دراختیار گرفتن آن تصمیم‌گیری کند.

ستاری: شهرداری می‌تواند با ایفای نقش مدیریتی و نظارتی، در ایجاد بسیاری از کسب‌وکارها درآمد و سهم داشته باشد

ستاری با تأکید بر رویکرد نهادهای دولتی درباره‌ی کسب‌وکارهای نوین به توسعه‌ی تپسی و اسنپ در کشور اشاره کرد که به‌دلیل جوان‌بودن تیم مدیریتی خود، توسط شهرداری مورد تمسخر قرار می‌گرفتند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد که شهرداری می‌توانست با جدی‌گرفتن مناظره‌هایی که همان زمان در این زمینه انجام می‌شد، در توسعه‌ی طرح تاکسی اینترنتی همکاری داشته باشد و با کسب بخشی از سهام شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تاکسی هوشمند، کسب درآمد کند. سورنا ستاری اضافه کرد که شهرداری، اجباری برای ارائه‌ی تمام سرویس‌های شهری ندارد؛ بلکه می‌تواند با ایفای نقش مدیریتی و نظارتی، در ایجاد بسیاری از کسب‌وکارها درآمد و سهم داشته باشد.

ستاری همچنین اضافه کرد که بخش علمی و فناوری دولت درحال کار کردن روی مدل‌هایی جدید است و در این راه به کمک شهرداری نیاز دارد. وی در همین راستا اشاره کرد که راه‌اندازی کارخانه‌ی نوآوری با حمایت شهرداری میسر است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، راه‌اندازی ناحیه‌ی نوآوری شریف، پارک پردیس و کارخانه نوآوری را با همکاری شهرداری میسر دانست. وی اضافه کرد که این همکاری‌ها باید در حوزه‌های دیگر نیز صورت گیرد؛ برای مثال می‌توان به استارتاپ‌ها کمک کرد تا ایده‌های خوب را پیش ببرند و نتایج این ایده‌ها را در ارائه‌ی خدمات آن‌ها مشاهده کرد.

سورنا ستاری تأکید کرد که لازم است شهرداری خود را موظف کند تا تمام سرویس‌های شهری را با استفاده از نوآوری حاصل از فکر جوانان کشور ارائه دهد و یک نقش نظارتی و حاکمیتی در این سرویس‌دهی داشته باشد. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر ضرورت کاهش مقاومت‌های سنتی در شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف و فروش نیز تأکید کرد. وی در همین راستا اضافه کرد که لازم است روش‌های سنتی در شرکت‌های سنتی از بین بروند و نوآوری جایگزین آن‌ها شود.

سورنا ستاری همچنین اذعان داشت که بانک مرکزی دارای IP آزاد است که در ذیل آن تراکنش‌ها رخ می‌دهد و تمام بازیگران سنتی و مدرن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌ها به‌عنوان بازیگران سنتی و فین‌تک‌ها به‌عنوان بازیگران مدرن همکاری دارند، به استراتژی جدید بانک مرکزی اشاره کرد. «فن‌تیک» به‌معنای کاربرد نوآورانه‌ی فناوری در ارائه‌ی خدمات مالی است و به شرکت‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند.

ستاری تصریح کرد که درحال‌حاضر بازیگران سنتی در حال سرمایه‌گذاری روی بازیگران مدرن فین‌تک‌ها هستند، به‌گونه‌ای‌که روزانه بالغ بر میلیاردها تومان تراکنش بدون خطا در آن رخ می‌دهد و همه‌ی نرم‌افزارهای آن بومی است. ستاری افزود که در این روش حتی اگر بانک‌ها وجود نداشته باشند، بانکداری باقی خواهد ماند و از این رو لازم است که به این موضوعات به‌واسطه‌ی استفاده از نوآوری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بر همین اساس به نقش مهم سرمایه‌گذاری در شهر تأکید کرد. وی اضافه کرد که تلاش برای فراهم کردن زیرساختی مناسب برلی توسعه‌ی کسب‌وکارها به‌واسطه‌ی خلاقیت و نوآوری نیاز به هماهنگی حکومت شهر و کشوری دارد. سورنا ستاری تأکید کرد که حاکمیت باید در راستای توسعه‌‌ی بخش سرویس‌های ارائه‌ی خدمات و بخش فناوری‌ها، نقش خود را به‌خوبی ایفا و نتیجه را به جوانان واگذار کند.

ستاری با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی هوش مصنوعی را در منطقه دارد، اعلام کرد که درحال‌حاضر شرکتی با ۵۰۰ نفر در حوزه‌ی برنامه‌نویسی هوش مصنوعی در ایران فعالیت می‌کنند و این یک افتخار برای کشور محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات