معاون رئیس‌جمهور: تهران در رتبه‌بندی شهرهای نوآور از برلین پیشی گرفت

سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
مطالعه 4 دقیقه
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در هجدهمین اجلاس سالیانه‌ی پارک فناوری پردیس اعلام کرد که شهر تهران در رتبه‌بندی شهرهای نوآور از برلین پیشی گرفته است.
تبلیغات

جشنواره‌ی برترین‌های پارک فناوری پردیس و هجدهمین اجلاس سالیانه این پارک، امسال به‌صورت آنلاین و در سه بخش «تقدیر از برترین شرکت‌های پارک فناوری پردیس»، «ارائه‌ی گزارش اقدامات یک‌ساله پارک» و «رونمایی از محصولات فناورانه برتر پارک» تشکیل شد. در این جلسه مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس، اعلام کرد که درحال حاضر، سه هزار و ۵۶۲ شرکت دانش‌بنیان عضو پارک هستند. به گفته‌ی معاون علمی و فناوری که از دیگر مسئولان حاضر در این جلسه بود، تهران در رتبه‌بندی شهرهای نوآور از برلین پیشی گرفته است.

رئیس پارک فناوری پردیس، گزارشی از اقدامات یک‌ساله پارک علم و فناوری پردیس ارائه داد و اعلام کرد که در وسعت ۱۴۵ هکتاری پارک فناوری پردیس، پردیس‌های دانش، اقتصاد دیجیتال، خلاقیت و کارآفرینی مشغول به کار هستند. به گفته‌ی صفاری‌نیا، شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری پردیس شامل ۶۵ شتاب‌دهنده، ۶۵۰ استارتاپ، ۱۲ فضای اشتراکی، ۴۵ کارگزار تخصصی، ۱۳۷ استارتاپ مستقر در ۱۲ شتاب‌دهنده، ۹۴ تیم نوپا، ۴۱ شرکت استیجاری و ۱۱۸ شرکت تملیکی هستند و ۲ هزار و ۴۰۰ عضو حقوقی هم در شبکه فناوری و نوآوری ایران تحت پوشش پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کنند.

به گفته‌ی رئیس پارک فناوری پردیس در سال ۹۸ براساس اطلاعات و آماری که خود شرکت‌ها اعلام کردند، ۵۰ محصول تولید شده در پارک فناوری پردیس به ارزش ۲۷ میلیون یورو به ۲۲ کشور صادر شد. صفاری‌نیا با بیان اینکه ۳۷ درصد منابع انسانی استقرار یافته در پارک رشد داشته‌اند، به جلوگیری از خروج ارز به مبلغ ۸۸ میلیون دلار در سال ۹۸ اشاره کرد. درواقع در این روش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان جایگزین محصولاتی شدند که قبلا از خارج کشور وارد می‌شد.

صفاری‌نیا همچنین اضافه کرد که بیش از ۲۷ شرکت دانش بنیان عضو پارک، ۳۱ محصول مرتبط با کرونا را به تولید رسانده‌اند. صفاری‌نیا کیت‌های تست تشخیص کرونا، ونتیلاتور، ماشین بیهوشی، دستگاه مطالعات ساختار ویروس، تست سلامت ریه، ماسک تنفسی و محافظتی، تست غربالگری و …را از جمله این محصولات تولید شده توسط محققان پارک پردیس در حوزه کرونا دانست.

به گزارش مهر، صفاری‌نیا از راه‌اندازی سه بخش دولتی در پارک دفتری نیز خبر داد که این بخش‌ها شامل اداره صنعت و معدن و تجارت، شورای حل اختلاف و دفتر مرکز مالکیت معنوی هستند. وی همچنین اضافه کرد که شرکت‌های عضو پارک می‌توانند تمام خدماتی که برای ثبت اختراع و علائم تجاری نیاز دارند را در پارک دریافت کنند. براساس گفته‌های صفاری‌نیا در راستای ایجاد زمینه اشتغال نخبگان مقیم خارج در پارک فناوری، ۲۸ شرکت دانش‌بنیان عضو پارک توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور راه‌اندازی شده و درواقع از ۱۴ کشور مهاجرت معکوس رخ داده است.

سورنا ستاری، معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهوری نیز از تلاش برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و پارک‌های علم و فناوری خبر داد. به گفته‌ی وی در جدیدترین رتبه‌بندی GII (رتبه بندی شهرهای نوآور)، رتبه تهران از ۴۵ به ۴۳ ارتقا یافته و در این رتبه‌بندی جدید، تهران از برلین پیشی گرفته است. ستاری رسیدن به این جایگاه را حاصل تلاش استارتاپ‌ها، صندوق‌های مالی و سرمایه‌گذاری، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دانست.

معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین اعلام کرد که با تصویب شورای معماری و شهرسازی، ۵۰۰ هکتار به اراضی فناوری اضافه خواهد شد و با اقداماتی که از سوی مسئولان منطقه صورت گرفته است، پردیس تبدیل به «هاب فناوری» خواهد شد. به گفته‌ی ستاری، فاز ۳ پارک فناوری پردیس به مرحله‌ای رسیده که ۳۰۰ شرکت در نوبت برای استقرار هستند. سورنا ستاری همچنین از بازگشت هزار و ۸۰۰ ایرانی نخبه به کشور و جذب دو سوم این افراد به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خبر داد

در این مراسم از چهار محصول دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس نیز رونمایی شد. این محصولات شامل «ربات هوشمند بازرس تونل‌های انتقال برق (روبین)»، «جک رباتیک رفع انسداد و جداره‌گذاری چاه‌های عمیق آب»،«دستگاه ترریسی کارگاهی» و «ردیاب پیگ چهار اینچ با قابلیت مانور بالا» می‌شود.

علاوه بر مراسم رونمایی، از ۱۰ شرکت برتر این پارک در حوزه‌های مختلف هم تقدیر شد. براین اساس شرکت «نرم‌افزار و سخت‌افزار ایران (نوسا)» به‌عنوان برترین شرکت پارک برگزیده شد. این شرکت همچنین به‌عنوان شرکت برتر در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی هم معرفی شد. در بخش شرکت‌های برتر پیش‌گام نیکوکاری در ایفای مسئولیت اجتماعی، «شرکت آسان‌پرداخت پرشین (آپ)» به‌عنوان شرکت برتر انتخاب شد. در زمینه شرکت‌های برتر مرکز رشد در توسعه اقتصادی و کسب بازار، «شرکت توسعه ارتباطات راشا»، به‌دلیل انعقاد ۵ میلیارد ریال قرارداد با مجموعه‌های بزرگ مانند ایرانسل و آسیاتک و آغاز صادرات محصولات به جمهوری آذربایجان به‌عنوان شرکت برگزیده معرفی شد. در بخش شرکت صادرکننده برتر، «شرکت فرآورده‌های پویش دارو» به دلیل صادرات داروهای بیولوژیک به ارزش تقریبی ۱.۴ میلیون یورو به کشورهای همجوار در سال ۱۳۹۸ برگزیده شد. شرکت فناوری اطلاعات پاسارگاد آرین (فناپ) به‌عنوان شرکت پیش‌گام در در دو حوزه «تولید و توسعه فناوری» و «ارتقا و توسعه سازمانی» انتخاب شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات