سازمان نصر: بهتر است دولت به‌جای وام به شرکت‌ها کار بدهد

سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با برگزاری نشستی، به تبعات شیوع کرونا بر کسب‌وکارهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارائه‌ی راه‌کارهایی برای برون‌رفت از این بحران پرداخت.
تبلیغات

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع تبعات شیوع بیماری کووید ۱۹ بر کسب‌وکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ۳ شهریور به‌صورت آنلاین برگزار شد.

سازمان نصر با انتشار گزارشی اعلام کرده که با وجود رشد قابل‌توجه تعدادی از کسب‌وکارها مانند فروشگاه‌های اینترنتی و ارائه‌کنندگان‌ زیرساخت‌های ارتباطات مجازی و آموزش الکترونیکی، اغلب کسب‌وکارهای حوزه‌ی فاوا دچار چالش‌های شدید اقتصادی شدند. این موضوع به‌دنبال تعطیلی کامل فعالیت‌های اقتصادی اتفاق افتاد که منجر به کاهش شدید درآمدها در عین ثابت‌ماندن و در برخی موارد، افزایش هزینه‌های کسب‌وکار و قطع زنجیره‌های تأمین کالا و کاهش شدید موجود کالا در کشور شد.

گزارش سازمان نصر بیان می‌کند که دولت در طراحی بسته‌های حمایتی برای اقتصاد «کرونازده» تنها برخی کسب‌وکارهای معدود مانند خدمات‌دهندگان مجازی گردشگری و کسب‌وکارهای سفارش برخط غذا را درنظر گرفت؛ بنابراین باید با بررسی تأثیر ابعاد شیوع کرونا بر کسب‌وکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در مسیر تعیین دقیق آسیب کسب‌وکارها اقدام کرد.

تنها نیمی از کسب‌وکارهای حوزه‌ فاوا درصورت ادامه شرایط بحران می‌توانند تا ۶ ماه دیگر به فعالیت ادامه دهند

محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نصر در این نشست به تحت‌فشار بودن کسب‌وکارهای حوزه‌ی فاوا در سال پیش اشاره کرد که با شروع همه‌گیری کرونا با مشکلاتی به‌مراتب سخت‌تر مواجه شدند؛ حال آنکه مشخص نیست حتی پس از پایان‌گرفتن کرونا، این کسب‌وکارها بتوانند سرپا بمانند. برهمین‌اساس، گزارش سازمان نصر در پنج محور «چالش کاهش تقاضا»، «چالش در پرداخت حقوق و دستمزد»، «چالش در دسترسی به سرمایه»، «چالش‌های لجستیکی و حمل‌و‌نقل» و «از هم‌گسیختگی زنجیره‌ی تأمین» نگاشته شده است که شاهد بیشترین میزان خسارت بوده‌اند.

براساس نظرخواهی سازمان نصر از کسب‌وکارها، حدود ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که کسب‌وکار آن‌ها در دوران کرونا خیلی یا مقداری بدتر شده، حدود ۳۰ درصد تأثیر منفی از کرونا نگرفتند، ۶۱ درصد از کسب‌وکار‌های B2B کاهش فروش جدی داشتند و ۳۴ درصد از کسب‌وکار‌ها در حوزه ‌B2C به‌دلیل کاهش تقاضا دچار ضررهای جدی شدند.

پرشاد صفایی فراهایی، رئیس کمیسیون فضای کسب ‌و کار سازمان نصر در این نشست آنلاین اعلام کرد که براساس گزارش انجام‌گرفته، ۳۰ درصد از کسب‌‌وکار‌های فاوا در زنجیره‌ی تأمین دارای مشکلات جدی هستند و تنها ۱۲ درصد کسب‌وکارها پس از شیوع ویروس کرونا شاهد آثار مثبت در درآمد بودند. بیش از ۴۰ درصد کسب‌وکار‌ها در این بحران مجبور به تعدیل نیروی موقت یا دائمی خود شده‌اند و ۶۰ درصد آن‌ها، راهکار برون‌رفت از بحران مشکلات مالی را استفاده از پس‌اندازها و منابع مالی ذخیره اعلام کرده‌اند. همچنین، تنها ۱۰ درصد کسب‌وکارها موفق شدند تا سرمایه بیرونی جذب کنند.

بررسی سازمان نصر نشان می‌دهد که تنها نیمی از کسب‌وکارهای حوزه‌ی فاوا درصورت ادامه‌یافتن شرایط فعلی قادر خواهند بود تا ۶ ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهند. در این میان، شرکت‌های فعال در حوزه B2B به‌دلیل ارتباط بیشتر با دولت و بخش خصوصی نتوانسته‌اند نیازهای خود را تأمین کنند و کسب‌وکار‌های فعال در حوزه B2C نیز به‌دلیل کاهش تدریجی توان مالی مردم در معرض خطر قرار دارند.

صفایی علت ایجاد بدبینی مردم نسبت به فعالان حوزه فاوا و کاهش میل به دریافت خدمات آنلاین را، نبود رگولاتور مناسب اعلام کرده که درنهایت مردم را در درگیر سوءاستفاده‌های مالی و مشکلات خدماتی می‌کند. رئیس کمیسیون کسب‌و‌کار سازمان نصر می‌گوید کسب‌وکار‌های فاوا ۲۲ شاخه‌ی شغلی مختلف دارند اما از این میان، حوزه‌های شبکه، سخت‌افزار، صندوق‌های مکانیزه فروش، فروشگاه‌های آی‌تی، اینترنت اشیا و نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی و پورتال‌ها، بیشترین آسیب را دیده‌اند؛ درحالی‌که کسب‌‌وکار‌های حوزه‌های بانکداری دیجیتال، سلامت الکترونیک، فین‌تک و بازی‌های رایانه‌ای تحت تأثیر کمترین آسیب از بحران قرار گرفته‌اند.

بازپرداخت وام‌های حمایتی دولت به‌همراه بهره و جریمه‌‌‌شان می‌تواند شرکت‌ها را به مرز ورشکستگی برساند

صفایی مسائل بیمه تأمین اجتماعی را ازجمله عمده‌ترین مشکل شرکت‌ها اعلام کرده و دراین‌رابطه گفت: «در شرایطی که پروژه‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند و پرداخت‌ها متوقف شده است، شرکت‌ها همچنان مجبور به پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای خود به سازمان تأمین اجتماعی هستند. همچنین عدم توجه اداره مالیات به شرایط فعلی کسب‌وکار که منجر به ناتوانایی شرکت‌ها در پرداخت عادی مالیات مانند گذشته شده، کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر این حوزه را به مرز ورشکستگی رسانده است.» وی اعتقاد دارد که اقدامات حمایتی دولت که تنها به تعویق چندماهه‌ی پرداخت ارزش افزوده و پرداخت ‌وام به‌صورت پول‌پاشی محدود می‌شود، کمک چندانی به کسب‌وکارها نمی‌کند و گاهی بازپرداخت این وام‌ها به‌همراه بهره و جریمه‌‌، شرکت‌ها را در مرز ورشکستگی قرار خواهد داد.

راهکارهای سازمان نصر برای بهبود شرایط کسب‌وکارها

به‌دلیل وجود این چالش‌ها، سازمان نصر به دولت پیشنهاد می‌کند که به‌جای پرداخت وام به شرکت‌ها، با سازمان تأمین اجتماعی وارد مذاکره شود و بدین‌صورت پرداخت بیمه را موقتا در شرایط بحران معلق کند، یا اینکه خود دولت بیمه‌ی شرکت‌ها را به تأمین اجتماعی پرداخت کند.

همچنین سازمان نصر درزمینه‌ی مشکل کاهش تقاضا پیشنهاد می‌کند که بودجه‌ی وام‌های پرداختی، صرف تعریف کار و راه‌اندازی پروژه‌ها شود، چرا که محول‌کردن پروژه به شرکت‌ها می‌تواند مشکلات حفظ نیروی انسانی و درآمد شرکت‌ها را حل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات