پیشنهادهای سازمان نصر برای پیشبرد مسائل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تقدیم مجلس شد

سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای با ارسال نامه‌ای برای رئیس و نمایندگان مجلس، آمادگی خود را برای مشارکت با مجلس یازدهم در پیشبرد مسائل حوزه‌ی فناوری اطلاعات اعلام کرد.
تبلیغات

نظام صنفی رایانه‌ای طی نامه‌ای به مجلس برای مشارکت در مجلس یازدهم جهت پیشبرد مسائل حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام آمادگی کرد.

در نامه‌ای که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به محمد باقر قالیباف نوشت، سندی در پنج فصل و در قالب پیشنهاداتی از طرف این سازمان برای مجلس یازدهم مطرح شده است.

در سند ارائه‌شده سعی در سرشماری و دسته‌بندی نیازمندی‌های صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین روشن‌شدن مسئولیت ارتباط کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی درقبال این صنف شده است.

مواردی که در سند نظام صنفی رایانه‌ای به آن‌ها اشاره شده، شامل گزینه‌های زیر است:

۱- کمبودهای قانونی که مستلزم تدوین قوانین هستند۲- قوانین و مقرراتی که به‌دلیل پویایی و پیچیدگی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز به بررسی دوباره دارند۳- مواردی که با وجود قوانین و مقررات تصویب‌شده، اجرای آن‌ها به‌دلیل وجود نداشتن یا عدم تعیین ضمانت اجرایی به تعویق افتاده یا عملا بی‌سرانجام مانده است

ازجمله انتقادات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و نیازمندی‌هایی که در این سند به آن‌ها اشاره شد، می‌توان به سخت‌گیری مجلس در اجرای قانون اشاره کرد که بیش از اینکه به وضعیت دستگاه‌های اجرایی کمک کرده باشد، مانع اجرای صحیح و رو به رشد آن شده است.

سازمان نصر، ۱۹ پیشنهاد به‌منظور حل این مشکلات ارائه کرده که از بین آن‌ها می‌توان به برگزاری سازمان نظارتی در مجلس، نظارت بر اجرای دستورها مربوط به بهبود محیط کسب‌و‌کار یا برگزاری مداوم و منظم جلسات استماع اشاره کرد.

در بخش‌هایی از این سند، به تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلس نیز تأکید شده است. به باور سازمان نصر، الزاماتی برای تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات وجود دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به انباشتگی خلأهای قانونی و تأخیرهای اجرایی در حوزه‌ی موردبحث اشاره کرد.

در همین راستا ساماندهی و استفاده‌ی بیشتر از ظرفیت‌های صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات از وظایف اصلی این کمیسیون است. برطرف کردن کمبودهای قانونی که کسب‌وکارها برای فعالیت در فضای مجازی با آن‌ها رو‌به‌رو هستند، به‌ویژه تعیین تکلیف پیش‌نویس لایحه‌ی حفظ داده‌ها یا اصلاح قانون تجارت الکترونیکی به‌منظور تدوین حقوق کاربران و افزایش سطح اعتماد آن‌ها به فاوا، از موارد ضروری برای تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات به شمار می‌آید.

سازمان نصر همچنین از مجلس خواسته تا با پرداختن به بخش رقابتی به ازبین‌بردن رویه‌های ضدرقابتی و ساماندهی انحصار طبیعی در حوزه فاوا کمک کند؛ سازمان نصر در همین زمینه پیشنهاد داده به‌منظور فراهم‌کردن داده‌ی دولتی به‌مانند عوامل تولید، لایحه‌ی شفافیت بازنگری شود، چرا که انتشار این داده‌ها در استانداردهای وسیع، موجب فراهم‌کردن فرصت نوآوری و کارآفرینی توسط اعضای صنف نظام صنفی رایانه‌ای خواهد شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات