بسته‌های بلند مدت به اپراتورهای موبایل برگشتند [به‌روزرسانی]

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
با گذشت چند هفته از زمان حذف بسته‌های بلندمدت از درگاه‌های پرداخت، ایرانسل درنهایت تسلیم تصمیمات سخت‌گیرانه‌ی رگولاتوری شد و بسته‌های اینترنت بلندمدت به اپلیکیشن موبایل این اپراتور برگشت.
تبلیغات

با گذشت چند هفته از حذف بسته‌های بلندمدت و به‌صرفه‌ی اپراتورهای مسلط موبایل در کشور در درگاه‌های پرداخت مختلف، به‌نظر می‌رسد همراه اول و ایرانسل درنهایت مغلوب سخت‌گیری‌های سازمان تنظیم مقررات شدند.

پس از آنکه اختیارات رگولاتوری برای برخورد با اپراتورهای متخلف افزایش یافت و جریمه‌ی ۶۰۰ میلیارد تومانی برای همراه اول و ایرانسل منظور شد، تنها ۴۸ ساعت فرصت داده شد تا بسته‌های اینترنت تلفن همراه به حالت قبل بازگردد. به‌نظر می‌رسد با پایان‌یافتن این مهلت زمانی، نمایش بسته‌های اینترنت ایرانسل تنها در اپلکیشن ایرانسل من به حالت قبلی بازگشته است.

شب پیش حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این خبر را در توئیتر اعلام کرد: «امشب دو اپراتور تلفن همراه بسته‌‌های اینترنتی بلندمدت و پرطرفدار حذف شده‌ی خود را باز می‌گرداندند. توضیحات بیشتر را فردا در مصاحبه با رسانه‌های جمعی به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.»

با وجود این اعلام، هنوز تغییری در نحوه‌ی نمایش بسته‌های اینترنت همراه اول، نه در اپلکیشن و نه ازطریق USSD مشاهده نمی‌شود. پیش‌تر مدیرعامل همراه اول گفته بود که هیچ بسته‌ی اینترنتی حذف نشده و تنها درگاه‌های نمایش‌دهنده‌ی این بسته‌ها تغییر کرده‌اند.

حال باید دید که آیا همانند وعده‌هایی که رگولاتوری پیش از این داده بود، آیا خسارت کاربرانی که در این مدت اقدام به خرید بسته اینترنت کرده‌اند نیز بازگردانده می‌شود یا خیر.

به‌روزرسانی ساعت ۱۳:

باوجود اینکه اعلام شده بود بسته‌های بلندمدت بدون تغییری در تعرفه باید از شب گذشته به اپلیکیشن‌های اپراتورها و درگاه USSD اضافه شده باشند، با گذشت ۱۴ ساعت هنوز هم این اتفاق نیفتاده است.

بسته‌های اینترنت ایرانسل هنوز به‌طور کامل به اپلیکیشن ایرانسل من اضافه نشدند و ازطریق USSD نیز در دسترس قرار ندارند. بااین‌حال روابط عمومی ایرانسل اعلام می‌کند که تمامی بسته‌ها به حالت قبل بازگشته‌اند و هرگونه تغیری درحال بررسی است. علاوه بر این، قیمت بسته‌ها با افزایشی نسبت به قیمت بسته‌ی موجود در وب‌سایت به چشم می‌خورد.

انتظار می‌رود همراه اول هم امروز تمام بسته‌های خود را به حالت قبل بازگرداند.

به‌روزرسانی ساعت ۱۴:۳۰:

همراه اول بالاخره بسته‌های اینترنت مدت‌دار و به‌صرفه را به درگاه USSD و اپلیکیشن خود بازگرداند. البته در برخی گزینه‌ها شاهد افزایش قیمت تا ۱۵ درصد و اندکی تفاوت در بسته‌های ارائه‌شده هستیم. برای مثال در بخش بسته‌های یک ماهه درگاه USSD، گزینه‌ی ۷۵ گیگابایتی دیده می‌شود که در وب‌سایت فروشگاه همراه اول به چشم نمی‌خورد. برخی بسته‌های قدیمی هم حذف شده‌اند اما بسته‌های اینترنت ایرانسل مغایرت بیشتری را نشان می‌دهند. برای مثال بسته‌ی چهارماهه که تا دیروز در اپلیکیشن ایرانسل من به چشم می‌خورد، اکنون دیگر در گزینه‌های ارائه‌شده وجود ندارد.

در ماه اخیر، مرجع جامع‌تر بسته‌های اینترنت موبایل وب‌سایت ایرانسل و فروشگاه همراه اول بود اما با مقایسه‌ی طرح‌ها در درگاه‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد که اکنون اپلیکیشن و USSD فهرست کامل‌تری را به کاربر عرضه می‌کنند. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که باید منتظر تغییریافتن بسته‌ها در فروشگاه و وب‌سایت اپراتورهای موبایل، و تغییر قیمت آن بسته‌ها نیز باشیم.

دو اپراتور هنوز نسبت به افزایش قیمت برخی بسته‌های خود واکنشی نشان نداده‌اند، بااین‌حال بسته‌های بلندمدت طبق مصوبه‌ی کف تعرفه ارائه می‌شوند که اپراتورهای مسلط بازار را مجاز می‌کند تا سه مرتبه در سال، بسته‌هایی زیر قیمت مصوب عرضه کنند. رگولاتوری اعلام کرده که برای تغییر قیمت این بسته‌ها نیاز به دریافت مجوز سازمان است که با توجه به اتفاق‌های اخیر انتظار نمی‌رود نسبت به افزایش قیمت‌ها موافقت نشان دهد. باری، هنوز سخنان رئیس سازمان رگولاتوری با رسانه‌های جمعی را نشنیده‌ایم و با توجه به گفته‌ای ازسوی مدیرعامل همراه اول، به‌دلیل افزایش هزینه‌های شرکت، افزایش تعرفه اینترنت موبایل نیز بعید به نظر نمی‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات