جهرمی: اپراتورهای متخلف موبایل، ۶۰۰ میلیارد تومان گران‌فروشی کرده‌اند

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات امروز اعلام کرد که گران‌فروشی اپراتورهای ایرانسل و همراه اول به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان محرز شده است.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیأت دولت از محرزشدن میزان گران‌فروشی اپراتورها به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان خبر داد. به‌گفته‌ی جهرمی، میزان مبلغ گران‌فروشی و تخلف اپراتورهای ایرانسل و همراه اول ازسوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به شعبه‌ی تعزیرات ارسال شده است.

بنا به توضیحات وزیر ارتباطات، گزارش‌های سال مالی شرکت‌های مذکور که براساس آن مالیات پرداخت می‌کنند، نشان از سودهای چندهزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارند؛ همچنین، به‌علت شیوع کرونا و افزایش استفاده‌ی مردم از اینترنت، اپراتورهای تلفن همراه در برخی ماه‌ها رشد درآمدی  ۴۰درصد داشته‌اند.

جهرمی تصریح می‌کند که با وجود هزینه‌های ثابتی مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول رشد درآمد خوبی دارند؛ درنتیجه، افزایش تعرفه توجیه اقتصادی ندارد. وزیر ارتباطات به ادعای یکی از اپراتورهای موبایل در حمایت از محتوای داخلی و رشد پیام‌رسان بومی اشاره می‌کند و می‌گوید در زمان افزایش‌یافتن تعرفه‌های آن‌ها، نه‌تنها رشدی در استفاده از پیام‌رسان‌ها رخ نداد، بلکه استفاده از پیام‌رسان خارجی نیز با کاهش مواجه نشد. به‌گفته‌ی جهرمی، «سیاست محدودسازی بسته‌های اینترنت نشان می‌دهد عملا مصرف ترافیک داخلی در برخی اپراتورها کاهش پیدا کرده و درواقع این سیاست بر ضد خودشان عمل کرده است.»

وزیر ارتباطات درمورد افزایش اختیارات رگولاتوری برای برخورد با اپراتورهای متخلف نیز به جریمه‌ی جدید مصوب دولت به‌میزان یک‌دهم از درآمد ناخالص داخلی اپراتورها اشاره می‌کند که بر این اساس، پس از گذشت ۴۸ ساعت از زمان ابلاغ تخلف و عدم بازگشت بسته‌ها به حالت اول، همراه اول روزانه ۱۷‌ میلیارد تومان و ایرانسل روزانه ۱۲ میلیارد تومان جریمه خواهند شد.

ازآنجاکه آماری در این‌خصوص ارائه نشده، سازمان تنظیم مقررات، حجم گران‌فروشی اپراتورها را مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان استحصال و به سازمان تعزیرات ارسال کرده است.

جهرمی تأکید می‌کند که در سازمان تعزیرات نیز دادگاهی تشکیل شده که احکام آن به‌زودی صادر خواهد شد؛ سازمان حمایت مصرف‌کننده نیز روز گذشته، تخلف اپراتورها را گران‌فروشی تشخیص داد.

جهرمی همچنین خاطرنشان می‌کند که بازار اپراتورها دولتی نیست، بلکه خصوصی و در دست مردم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات