حذف دفترچه بیمه و یکپارچه سازی قبوض، از جمله برنامه‌های آتی دولت الکترونیک

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
الکترونیکی شدن خدمات دولتی در دوران شیوع کرونا سرعت گرفت و شاید برنامه‌های آتی برای خدمات دیگر هم به‌زودی اجرایی شوند.
تبلیغات

دولت الکترونیک و پروژه‌های مرتبط با آن چند سالی است که در انواع اخبار و مطالب مرتبط با حوزه‌ی فناوری در ایران شنیده و خوانده می‌شود. وزارت ارتباطات در همکاری با سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های دیگر تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا خدمات دولتی هرچه بیشتر به سمت غیر حضوری شدن پیش برود و مردم از مراجعه به مراکز برای دریافت خدماتی ساده، بی‌نیاز شوند.

کاربردهایی همچون کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های اداری و مدیریتی و حتی کاهش فساد اداری، پیاده‌سازی دولت الکترونیک را منطقی و حتی الزامی می‌کنند. به‌ویژه در شرایط کنونی و با شیوع ویروس کرونا، نیاز مردم به خدمات غیر حضوری بیشتر شده است. به‌هرحال تاکنون برخی از خدمات پرکاربرد عمومی وارد فاز کاملا الکترونیک و غیر حضوری شده‌اند و برخی دیگر، تنها نام الکترونیک را یدک می‌کشند. هنوز در بسیاری از موارد، مردم برای نهایی شدن دریافت خدمات، نیاز به مراجعه‌ی حضوری به یک مرکز دولتی دارند که به‌نوعی مفهوم الکترونیک و غیرحضوری بودن خدمت را به‌طور کلی از بین می‌برد.

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، در اطلاع‌رسانی توییتری پیرامون پروژه‌های انجام‌شده در بخش دولت الکترونیک نوشت:

از ۱۰ دسته خدمات الکترونیکی منتخب دور اول چند خدمت به نتیجه رسیده، نقل و انتقال املاک مسکونی، ثبت‌نام الکترونیکی سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا. منتظر نهایی شدن نسخه الکترونیکی، حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث، یکپارچه‌سازی قبوض و مجامع الکترونیکی هستیم.

یکی از مهم‌ترین خدماتی که بیش از همه نیاز به الکترونیکی شدن آن حس می‌شود، حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه است که البته روند تکراری و وقت‌گیر تمدید آن‌ها را نیز از بین خواهد برد. تاکنون اقدام‌های متعددی در این مسیر انجام شده است، اما ظاهرا هنوز به مراحل پایانی اجرای طرح نرسیده‌ایم. برخی کارشناسان اعتقاد دارند عدم همکاری سازمان‌ها و حتی مخالفت برخی از آن‌ها با الکترونیکی شدن خدمات، بزرگ‌ترین مانع در مسیر پیش ‌رو محسوب می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات