واردکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات قادر به دریافت ارز از سیستم بانکی نیستند

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از پایان ماجرای ممنوعیت واردات تجهیزات حوزه‌ی فناوری اطلاعات، این‌بار مشکل جدیدی برای واردکنندگان این دسته کالاها ازسوی بانک مرکزی ایجاد شده است.
تبلیغات

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواسط فرودین ماه، ثبت سفارش برخی کالاهای متداول حوزه‌ی فناوری اطلاعات را متوقف کرده و دلیل این امر را «تشابه کدهای تعرفه‌ی برخی اقلام دارای ساخت داخل» به‌دنبال حمایت از تولید داخلی عنوان کرد.

با اعتراضات گسترده‌ی فعالان حوزه‌ی فناوری اطلاعات و بررسی مجدد وزارت صمت، ممنوعیت مذکور برداشته شد. بااین‌حال ثبت سفارش برای واردکنندگان هنوز با مشکل روبرو است. این افراد می‌گویند با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز نتوانسته‌اند ارز واردات کالا را دریافت کنند. احسان زرین‌بخش، دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران می‌گوید تخصیص ارز به واردکنندگان کالاهای آی‌تی با مشکل جدیدی روبرو شده؛ بنابه تصمیم تازه‌ی بانک مرکزی، ارز بخش عمده‌ای از تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات باید ازطریق ارز حاصل از صادرات تامین شود و واردکنندگان این کالاها نمی‌توانند ارز از سیستم بانکی تهیه کنند.

دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید بخش عمده‌ای از کالاهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات در رده‌بندی کالاهای ۲۳ قرار می‌گیرند که همین امر تخصیص ارز به واردکنندگان بازار آی‌تی را با چالش بزرگ‌تری نسبت‌به قبل روبه‌رو می‌کند.

پیش‌تر که این دسته کالاها در اولویت ۲۲ ارزی قرار داشتند هم مشکلات عدیده‌ای رودرروی واردکنندگان تجهیزات زیرساخت حوزه فاوا بود اما اکنون این اشخاص مجبور هستند خود صادرکننده‌ای را خارج از کشور بیابند که به آن‌ها ارز واردات بدهد و در کارش تعلل هم نداشته باشد؛ چرا که این تعلل می‌تواند به‌راحتی کسب‌وکارهای زیادی را به‌دلیل تعهدات خود به بازار به تعطیلی بکشاند.

احسان زرین‌بخش در توضیح گفت:‌

با قرار گرفتن بخش عمده‌ای از کالاهای آی‌تی در رده‌ی کالاهای ۲۳، به‌جای ثبت سفارش و انتخاب گزینه‌ی تخصیص ارز از سیستم بانکی، باید گزینه‌ی درخواست ارز حاصل از صادرات را انتخاب کنید. در واقع از این به بعد باید به‌دنبال صادر‌کنندگانی باشیم که حاضر هستند ارز خود را برای واردات به ما بدهند. پیداکردن این اشخاص با توجه به کم‌بودن منابع و امکان جابه‌جایی پول هر صادر‌کننده در خارج از کشور روندی بسیار سخت و زمانبر و پرهزینه است.

براساس اعلام شفاهی کارشناسان بانک مرکزی حداقل ۳۰ روز طول می‌کشد تا بانک مرکزی مجوز تخصیص ارز حاصل از صادرات را تایید کند؛ این درحالی است که مجوز صادرشده هم تنها ۳۰ روز اعتبار دارد و یافتن صادرکننده و جلب رضایت وی برای تخصیص ارز صادراتی به واردکنندگان و واریز ارز به حساب بانکی بیش از ۳۰ روز به‌طول می‌انجامد.

زرین‌بخش می‌گوید استمرار این روند باعث ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها خواهد شد چون هر پروژه‌ای قراردادی دارد و شرکت‌ها باید براساس این زمان تعیین شده، تجهیزات را تحویل دهند، اما ممنوعیت موقت ثبت سفارش برخی کالاها از سمت وزارت صمت باعث دورشدن شرکت‌ها از انجام تعهدات‌شان شد و اکنون نیز تصمیمات بانک مرکزی دشواری‌های جدیدی ایجاد کرده است. همین امر موجب شد تا روز گذشته گروهی از واردکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات در اعتراض، مقابل بانک مرکزی تجمع کنند.

 گفتنی است تاکنون هیچ‌یک از تصمیمات مذکور بانک مرکزی به‌صورت کتبی به واردکنندگان حوزه فناوری اطلاعات اعلام نشده اما همین موضوع نیز می‌تواند به‌دلیل نبود مستندات لازم برای ارائه به کارفرما شرایط را بغرنج کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات