دلیل ممنوعیت واردات تجهیزات حوزه فاوا مشخص شد

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک، دلیل ممنوعیت تجهیزات ضروری زیرساختی فناوری اطلاعات را «مشابهت کدهای تعرفه‌ی برخی تجهیزات ساخت داخل» عنوان کرد.
تبلیغات

در روزهای گذشته خبر ممنوعیت واردات تجهیزات ضروری زیرساختی فناوری اطلاعات واکنش‌های گسترده‌ای را به‌همراه داشت. ماجرا از این قرار بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواسط فرودین سال جاری، ثبت سفارش برخی کالاهای متداول حوزه‌ی فناوری اطلاعات از جمله سرور، پردازنده، تجهیزات ذخیره‌‏سازی و... را متوقف کرده بود. این سازمان دلیل ممنوعیت ثبت سفارش این قبیل کالاها را «موجود بودن نمونه‌ی تولید داخلی» عنوان کرده بود.

چند روزی از خبرساز شدن این تصمیم نگذشته بود که فعالان حوزه‌ی فناوری اطلاعات خواستار رسیدگی و لغو آن شدند. رئیس هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) نیز با ارسال نامه‌ای به مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت خود را نسبت به این موضوع اعلام و خواستار بازبینی آن شد.

تا اینکه درنهایت دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از برداشته شدن ممنوعیت واردات تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات خبر داد و گفت این تصمیم با بررسی مجدد وزارت صمت لغو شده است. با وجود لغو شدن این دستور، بازهم برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که واردکنندگان همچنان نمی‌توانند کالای مورد نظر خود را ثبت سفارش کنند.

در همین راستا احسان زرین‌بخش، دبیر کمیسیون شبکه‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگویی به ایسنا گفت مدیران ارشد وزارت صمت اعلام کرده‌اند که مشکل حل شده است اما همچنان ثبت سفارش برخی شرکت‌ها رد می‌شود. او گفت:

وقتی قرارداد بسته می‌شود، ثبت سفارش انجام شده و در نوبت تخصیص ارز از بانک مرکزی قرار می‌گیرند اما الان نزدیک به یک ماه است که هیچ‌کدام از شرکت‌ها نمی‌توانند ثبت سفارش کنند و با ادامه‌ی این روند، همه‌ی آن‌ها در زمان تحویل جریمه تأخیر خواهند داشت و کسی هم برای هزینه‌ای که این‌ها متضرر شدند پاسخگو نخواهد بود.

زرین‌بخش در ادامه به بالا بودن سرعت رشد تکنولوژی در تجهیزات های‌تک اشاره کرد و گفت درحال‌حاضر این محصولات نمی‌توانند در داخل کشور تولید شوند؛ اگر شرکت ایرانی ادعای تولید این محصولات را دارد وزارت صمت باید پیش از اعمال هرگونه محدودیت برای واردات، صحت ادعا را به‌طور کامل بررسی کند. زرین بخش در ادامه افزایش قیمت تجهیزات، جریمه شدن قراردادها و تأخیر در تأمین کالاهای ضروری زیرساخت را از عواقب ممنوعیت ثبت سفارش تجهیزات فناوری دانست.

حال بعد از گذشت چند روز از این خبر که واردکنندگان همچنان نمی‌توانند ثبت سفارش انجام دهند، کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرده است که این ممنوعیت برداشته شده است. او همچنین دلیل این تصمیم را «مشابهت کدهای تعرفه‌ی برخی اقلام دارای ساخت داخل» عنوان کرد و گفت هیچ‌گونه محدودیت جدیدی در این خصوص اعمال نشده است. 

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک همچنین گفته است هماهنگی لازم برای ثبت سفارش واردات و تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات با وزارت صمت انجام شده است و درصورت مشاهده‌ی هرگونه مشکل و محدودیت، به وزارت‌خانه اطلاع داده شود.

در خصوص رد مجوز ثبت سفارش تجهیزات زیر ساختی فناوری اطلاعات و ارتباطات (سرور، پردازنده ذخیره‌ساز) به اطلاع می‌رساند، ایجاد مشکل مذکور به دلیل مشابهت کدهای تعرفه برخی اقلام دارای ساخت داخل بوده است، لذا هماهنگی لازم با سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه به عمل آمده و هیچگونه محدودیت جدیدی در این خصوص اعمال نگردیده است.در خاتمه مقتضی است در صورت ایجاد هرگونه محدودیت در خصوص کالاهای یادشده مراتب را سریعا به این دفتر اعلام نمائید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات