اینترنت مصرفی پیام‌رسان‌های بومی یک سوم نرخ بین‌الملل محاسبه می‌شود

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
با صدور بخشنامه‌ای برای پیام‌رسان‌های بومی مقرر شده تا از این پس تخفیف یک سوم مصرف اینترنت بین‌الملل برای استفاده از آن‌ها لحاظ شود.
تبلیغات

اعتراض کاربری در فضای مجازی به اتمام زودهنگام بسته اینترنتی‌اش باعث شد تا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع واکنش نشان دهد. با بررسی موضوع مشخص شد که به‌دلیل اعلام‌نشدن IP سرویس جدید سروش به همراه اول، هنگام برقراری تماس ویدئویی با استفاده از این پیام‌رسان داخلی، به‌جای حجم داخلی از حجم ترافیک بین‌المللی کاربر کسر می‌شد. به‌همین‌دلیل مقرر شد تا در آینده، تمامی پیام‌رسان‌ها جزئیات سرویس‌های جدیدی که روی پروتکل‌های متفاوت اجرا می‌کنند را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها اعلام کنند تا کاربران نسبت به استفاده از سرویس‌های داخلی بی‌اعتماد نشوند.

حال مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از صدور بخشنامه‌ی جدیدی به پیام‌رسان‌های بومی خبر می‌دهد که در راستای اعمال تخفیف یک سوم در استفاده مشترکان برای آن‌ها ارسال شده است.

محمد امامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ارسال دستورالعمل جدیدی از سوی رگولاتوری به پیام‌رسان‌های بومی می‌گوید که برمبنای آن، خدمات‌دهندگان از این پس هرگونه سرویس جدیدی را هم‌زمان با راه‌اندازی به رگولاتوری و اپراتورها اطلاع می‌دهند؛ بدین‌ترتیب نرخ ترافیک این خدمات برای مشترکان، یک سوم نرخ ترافیک اینترنت بین‌الملل محاسبه می‌شود.

امامی گفت پیام‌رسان (سروش) باید سرویس جدیدی را که راه‌اندازی کرده بود به اطلاع اپراتور می‌رساند و اپراتور نیز باید کنترل می‌کرد که آیا کاربرانی که از این سرویس خاص پیام‌رسان استفاده می‌کنند، مشمول تخفیف می‌شوند یا خیر. او اضافه کرد:

موضوع مهم در بررسی‌های صورت‌گرفته از وضعیت تمامی پیام‌رسان‌های بومی نشان داد که این تخفیف فقط درخصوص تماس تصویری با مشکل عدم محاسبه نرخ اینترنت داخلی مواجه شد و تخفیف یک سوم شامل حال مشترکانی می‌شود که از سایر خدمات همچون سرویس چت و انتقال فایل استفاده می‌کنند که پیام‌رسان‌های بومی ارائه می‌دهند.

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت، تعداد شکایت‌ها در همین زمینه به دو تا سه برابر رسیده و با بررسی بیشتر موضوع ازسوی اپراتور، عودت درصد ترافیک اضافه‌ای که از مشترک کسر شده، طی یک الی دو هفته صورت خواهد گرفت.

ازآنجاکه برخی موضوع کم‌فروشی اپراتور را در ماجرای اتمام زودهنگام بسته اینترنتی مطرح کرده بودند، امامی در توضیح گفت:

ترافیک اینترنتی که به‌صورت ماهانه و روزانه در کشور جابه‌جا می‌شود عدد زیادی است که عمده‌ی آن مربوط به ویدئو است. به بیان دیگر، در روز چندین هراز ترابایت پهنای باند در کشور جابه‌جا می‌شود و این ترافیک آنقدر زیاد است که دلیلی برای اپراتور وجود ندارد که بخواهد از تماس تصویری یک پیام‌رسان بومی با کلاهبرداری درآمدزایی کند. در این رابطه برآوردمان این است که عمدی در کار نبوده و اپراتورها روی سایر ترافیک‌های پیام‌رسان‌های بومی تخفیف‌های مدنظر را اعمال کرده‌اند.اگرچه عمدی در کار نبوده اما مسئولیت این موضوع و عدم ارائه‌ی لیست سرویس‌های فعال، متوجه پیام‌رسان بومی و اپراتور است و ما در این زمینه نظارت داریم. پیام‌رسان بومی باید نسبت به اعلام سرویس و پروتکل‌هایی که برای انتقال اطلاعات استفاده کرده، به اپراتور اطلاع‌رسانی کند.

امامی همچنین گفت ما بر اعمال تعرفه‌های تخفیفی اینترنت نظارت داریم و یکی از موضوعات مهم و چالشی در حوزه‌ی نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات نیز مربوط به همین موضوع یک دوم و یک سوم شدن تعرفه سایت‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی می‌شود. وی گفت ما به‌صورت دوره‌ای در شبکه اپراتورهای ثابت و همراه در حال تست اعمال تعرفه‌های تخفیفی اینترنت هستیم و درصورتی‌که شکایتی دراین‌باره دریافت شود به‌سرعت وارد عمل شده و آن را پیگیری می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات