رسانه‌های مجازی موقتا مجوز پخش زنده دریافت می‌کنند

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعلام کرد رسانه‌های مجازی اولین‌بار و به‌طورموقت می‌توانند ازطریق پلتفرم یا سامانه‌ی خود برنامه‌ی زنده پخش کنند.
تبلیغات

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعلام کرد به‌علت شیوع ویروس کرونا، به رسانه‌ها در فضای مجازی مجوز «پخش زنده» می‌دهد. طبق اعلام ساترا، مجوز پخش زنده به رسانه‌هایی داده می‌شود که پیش‌تر از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مجوز دریافت کرده‌اند. مدت اعتبار مجوز دوماهه و تا پایان اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ است.

ساترا دلیل صدور مجوز پخش زنده‌ی رسانه‌های مجازی را شیوع ویروس کرونا در کشور، تعطیلی برنامه‌های همگانی و اجتماعات مردمی، لزوم ماندن مردم در خانه، نزدیک‌شدن ایام نوروز و ماه‌های رمضان و شعبان عنوان کرده است و این مجوز اولین‌بار در کشور صادر می‌شود.

پخش زنده‌ی برنامه‌های تحصیلی آموزشی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، کنسرت‌های موسیقی و تئاترهای دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح، هیئت‌ها و سخنرانی‌های مذهبی مجاز و دوربین ثابت مستقر در حرم مطهر اهل‌بیت عصمت و طهارت و بقاع متبرکه، موضوعاتی هستند که رسانه‌های مجازی اجازه دارند برنامه‌های آن‌ها را زنده پخش کنند. همچنین، پخش زنده به‌جز درباره‌ی برنامه‌های تحصیلی آموزشی، باید تأخیر زمانی حداقل ۳۰ ثانیه‌ای داشته باشد.

در دستورالعامل ساترا نوشته شده است ایجاد سازوکار ثبت تخلفات و شکایات مخاطبان در رسانه و اعمال سازوکارهای فنی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به امکان پخش زنده‌ی رسانه الزامی است. همچنین، پخش زنده‌ی اجتماعات مجازی باید بدون حضور تماشاگر باشد و رسانه موظف است به‌محض مشاهده‌ی تخلف از این ماده پخش زنده را از دسترس مخاطبان خارج کند.

رسانه‌ها باید برای هر پخش زنده رده‌بندی سنی را براساس تشخیص خود و با مشورت متخصصان مرتبط اعمال و این موضوع را پیش از ارائه‌ی پخش زنده به مخاطب اعلام کنند. همچنین، رسانه باید ۲۴ ساعت قبل از ارائه‌ی دسترسی پخش زنده به کاربران، جدول پخش و مجوزهای مرتبط را از کاربر دریافت و تأیید و در سامانه‌ی برخط ثبت کرده باشد. رسانه‌ها باید سامانه‌ی ارتباط مستقیم با کاربر پخش زنده داشته باشند تا درباره‌ی تخلفات وی حین پخش زنده به او تذکر و هشدار دهند.

در بخش دیگر دستورالعمل ساترا آمده است رسانه‌ی مجاز باید فهرست تجهیزات و زیرساخت به‌کاررفته در انتشار محتواها مانند فهرست Edge Servers استفاده‌شده را به ساترا اعلام کند.

برنامه‌های تحصیلی آموزشی 

رسانه‌ی مجاز می‌تواند به درخواست رسمی مدیر مدرسه‌ یا نماینده‌ی تأییدشده‌ی وی از وزارت آموزش‌و‌پرورش یا مرجعی رسمی از دانشگاه تأییدشده‌ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ارائه‌ی خدمات پخش زنده‌ی آموزشی را برای آن‌ها فراهم کند. همچنین، رسانه‌ی مجاز می‌تواند به تعداد معلمان یا استادان یا موضوعات درخواست‌شده حساب کاربری اختصاص دهد. رسانه‌ی مجاز باید سازوکاری ایجاد کند تا تعداد مشاهده‌کننده‌ی هم‌زمان هر پخش زنده‌ی آموزشی از ۵۰۰ نفر بیشتر نشود.

برنامه‌های کنسرت موسیقی و تئاتر

رسانه‌ی مجاز باید پیش از اعطای دسترسی پخش زنده به کاربر متقاضی انتشار برنامه‌ی کنسرت موسیقی و تئاتر، مجوزهای مرتبط را دریافت کند. همچنین، رسانه‌ی مجاز نمی‌تواند در پخش زنده‌ی کنسرت و تئاتر قابلیت تعاملی ایجاد و به‌کارگیری کند. رسانه‌ی مجاز باید سازوکاری ایجاد کند تا تعداد مشاهده‌کننده‌ی هم‌زمان هر پخش زنده‌ی تئاتر و کنسرت از ۵،۰۰۰ نفر بیشتر نشود.

برنامه‌های هیئت‌ها و سخنرانی‌های مذهبی و دوربین ثابت بقاع متبرکه

رسانه‌ی مجاز باید ۲۴ ساعت قبل از اعطای دسترسی پخش زنده‌ی هیئت‌ها و سخنرانی‌های مذهبی به کاربر، جدول پخش هیئت‌های مذهبی را از کاربر دریافت کرده باشد و تأییدیه‌ی ساترا را بگیرد. همچنین، رسانه نمی‌تواند در برنامه‌های هیئت‌ها و سخنرانی‌های مذهبی و دوربین ثابت بقاع متبرکه قابلیت تعاملی ایجاد کند و آن را به‌کار گیرد. رسانه‌ی مجاز باید سازوکاری ایجاد کند تا تعداد مشاهده‌کننده‌ی هم‌زمان هر پخش زنده‌ی هیئت‌ها و سخنرانی‌های مذهبی از ۵،۰۰۰ نفر بیشتر نشود.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) درپایان دستورالعملش برای پخش زنده‌ی رسانه‌های مجازی تأکید کرده است مدت مجوز از تاریخ صدور تا ۳۱ اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ خواهد بود. برای دریافت و خواندن متن کامل دستورالعمل اینجا کلیک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات