بیش از ۱۲۰ هزار نفر از سامانه نت سنج پلاس بازدید کرده‌اند

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد سامانه‌ی نت سنج پلاس اپرتورها را رتبه‌بندی می‌کند و تا به حال بیش از ۱۲۰ هزار نفر از سامانه‌ی نت سنج پلاس بازدید کرده‌اند.
تبلیغات

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات صبح امروز در نشست خبری «راه‌اندازی سامانه‌ی نت سنج پلاس و قابلیت‌های آن» گفت کیفیت خدمات اپراتور‌ها در سامانه‌ی نت سنج پلاس ارزیابی می‌شود؛ در این سامانه به نوعی شاهد رتبه‌بندی اپراتور‌ها هستیم و کاربران می‌توانند کیفیت پوشش اپراتور‌های مختلف را در فناوری‌های 3G و 4G در منطقه‌ای که هستند، مشاهده کنند. همچنین سامانه‌ی ۱۹۵ نیز با این سامانه یکپارچه شده و مردم می‌توانند شکایت‌های خود را مطرح کنند. او گفت:

در سامانه نت سنج پلاس امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه‌ای کیفیت شبکه، نحوه‌ی پشتیبانی، میزان شکایت و تعرفه فراهم شده است. با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این سامانه راه‌اندازی و زمینه‌ی نظارت مردم فراهم شده است و در این سامانه علاوه بر ثبت شکایات از اپراتورها، مشترکان هر اپراتور می‌توانند از میزان و نوع شکایاتی که از اپراتور آن‌ها شده است، مطلع شوند. همچنین یک شکایت خاص در اپراتور مورد نظر خود را با اپراتور‌های دیگر مقایسه کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی سامانه‌ی نت سنج پلاس از ۶ هزار سنجه در نقاط مختلف کشور استفاده شده افزود:

یکی از راه‌هایی که سر راه‌مان قرار داشت این بود که به اطلاعات اپراتورها اکتفا کنیم که امکان مهندسی اطلاعات وجود داشت و ممکن بود فقط اطلاعات خوب به دست ما برسد. به همین دلیل خودمان به‌جای مشتری نشستیم و با نصب این سنجه‌ها کیفیت خدمات اپراتورها را می‌سنجیم. در روزهای گذشته و بعد از رونمایی از سامانه‌ی نت سنج پلاس تعداد زیادی از اپراتورها به‌دنبال افزودن سنجه‌های خود در مناطق هستند تا بتوانند کیفیت خود را در مناطق بیشتری در معرض دید کاربران قرار دهند. مهندس جهرمی در ابتدای حضور در وزارت ارتباطات بر این نکته تأکید داشت که مردم بتوانند بر عملکرد اپراتورها نظارت کنند تا همه موارد شفاف باشد. به همین دلیل پروژه‌ای طراحی کردیم و شاخص‌های کیفیت سرویس (تأخیر) و تجربه‌ی مشتری (سرعت لود صفحه) را براساس استانداردهای بین‌المللی درآوردیم.

جوشقانی در ادامه افزود بالاترین میزان شکایات از هر اپراتور در این سامانه درج می‌شود. یکی دیگر از امکانات موجود در این سامانه مشاهده‌ی تعرفه‌ی خدمات اپراتورها است که می‌تواند براساس کارکرد هر اپراتور اقدامی مقایسه‌ای داشته باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین گفت براساس سامانه‌ی نت سنج پلاس سرعت اینترنت نیز تست می‌شود؛ مشترکان می‌توانند آن را اندازه‌گیری کرده و ثبت کنند. در این سامانه نظر و انتقاد‌های مردم دریافت و ثبت می‌شود و از شب پنجشنبه که این سامانه راه اندازی شده است، حدود ۱۲۰ هزار نفر از آن بازدید کرده‌اند؛ از این تعداد ۳۵ هزار نفر نیز در نظرسنجی شرکت کرده که ۴۶ درصد نظر خیلی خوب، ۳۵ درصد نظر خوب و ۲۰ درصد نظر متوسط، بد و خیلی بد را انتخاب کردند.

به‌گفته‌ی فلاحی جوشقانی، این سامانه به نوعی دو سویه است و در یک سمت آن رگولاتوری و اپراتور‌ها قرار دارند که اطلاعات را به روز و دقیق وارد سامانه می‌کنند و در سمت دیگر آن کاربران و مشترکانی هستند که از اطلاعات استفاده می‌کنند. او در مورد برخی اختلالات در سامانه‌ی نت سنج پلاس و سرعت پایین در دسترسی به این سامانه برای برخی کاربران توضیح داد در ابتدای فعالیت هر سامانه بازدیدها زیاد است و ما شب اول دچار مشکل شدیم. اول ظرفیت یک‌گیگابیت‌برثانیه داشتیم که به دو گیگابیت‌برثانیه افزایش دادیم، اما سامانه و باگ‌هایی که دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و مشکل کندی سرعت را رفع می‌کنیم. او همچنین در مورد امکان دسترسی بدون فیلتر کاربران به نظرات ارسالی در این سامانه نیز گفت پیشنهاد خوبی است که نظرات مردم بدون فیلتر در دسترس باشد و در اختیار مردم قرار گیرد، لذا وعده می‌دهیم که این بخش را بدون فیلتر و احتمالا طی یکی دو روز آینده راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه افزود آنچه برای کاربران ما اهمیت دارد، انتخاب و خرید خدمت مورد نظر است و همچنین مشترکان می‌خواهند بدانند دیگر کاربران یک اپراتور تا چه میزان از آن راضی هستند و چه شکایتی از آن شده است.

فلاح درباره‌ی اینکه سازمان تنظیم مقررات علاوه بر نصب سنسورها، از طریق درایو تست نیز کیفیت خدمات اپراتورها را سنجیده است، گفت:

در کل کشور ۲۰۰هزار کیلومتر درایو تست انجام دادیم. به این صورت که یک خودرو با سیم‌کارت اپراتورهای مختلف در کل خیابان‌ها، جاده‌ها و روستاها به دریافت اطلاعات شبکه‌ای می‌پردازد. این اطلاعات حالا در سامانه‌ی نت سنج پلاس قابل مشاهده است. برای آزمایش کیفیت پوشش داخل خانه ها اپلیکیشنی طراحی کردیم که فعلا در حال آزمایش است و در آینده برای کاربران سراسر ایران عرضه می‌شود. مشترکین با نصب این اپلیکیشن هم می‌توانند آنلاین اطلاعات را ببیند و هم اطلاعات کیفی را برای ما بفرستند. بعضی اپراتورها اعتقاد دارند که اطلاعات روی سامانه‌ی نت سنج پلاس با اطلاعات واقعی خودشان متفاوت است. البته طبیعی است که اپراتور ادعا کند که این دیتا را قبول نداریم و نمره‌ی اول کشور هستیم. ما به این اطلاعات اطمینان کامل داریم ولی در صورتی که مستند اعلام کنند حتما بررسی می‌کنیم.

فلاح جوشقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت از تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP (ارتباطات ثابت) و وزرات نیرو برای استفاده از شبکه‌ی فیبر نوری این وزارت‌خانه خبر داد تا علاوه‌بر گسترش دسترسی کاربران به سرویس فیبر نوری، انحصار مخابرات در این بازار نیز شکسته شود. او با اشاره به اینکه در حال حاضر بهبود کیفیت در بازار اینترنت ثابت با مشکل سرمایه‌گذاری همراه است اعلام کرد که در حال حاضر تنها دو تا سه اپراتور ثابت نسبت به ورود به بازار تکنولوژی‌های جدید اینترنتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ از سوی دیگر هم انحصار ذاتی در شبکه‌ی مخابرات باعث شده که ورود سرمایه‌گذار به این بازار با مشکلاتی همراه شود. او با اشاره به اینکه براساس دستورها وزیر ارتباطات، برنامه‌ی جدی برای بهبود کیفیت اینترنت ثابت و پایان دادن به انحصار شرکت مخابرات در نظر دارند گفت:

انحصار ذاتی مخابرات به خاطر مشکل در واگذاری این شرکت در مرحله‌ی خصوصی‌سازی ایجاد شده است. زیرساخت‌های شبکه‌ی این شرکت در زمان دولتی بودن و با هزینه‌ی دولت ایجاد شده و حالا شرایط به گونه‌ای است که برای شرکت‌های بخش خصوصی صرف ندارد که با هزینه‌ی بالا یک شبکه‌ی موازی دیگر دراین‌زمینه ایجاد کنند. از طرفی مخابرات حالا رقیب شرکت‌های اینترنتی است و با اینکه توانسته‌ایم بازار ۵ تا ۴ میلیون برای شرکت‌های اینترنت ثابت ایجاد کنیم اما همچنان نزدیک ۵۰ درصد بازار در اختیار مخابرات است. درواقع مخابرات علاوه بر عمده‌فروشی، خرده‌فروشی هم انجام می‌دهد و این کار را برای شرکت‌های اینترنتی سخت‌تر کرده است.

جوشقانی در ادامه توضیح داد که برای پایان دادن به این انحصار دو راه‌حل در نظر گرفته‌ شده است و گفت:

در اولین گام به شرکت ایرانیان‌نت به‌عنوان اپراتور چهارم در حوزه‌ی فیبرنوری مجوز برای ایجاد شبکه براساس فیبرنوری را دادیم اما به دلایل مختلف این اپراتور نتوانست سرمایه‌گذاری لازم در این بازار را انجام دهد. در نهایت راه‌حل دومی را در نظر گرفته‌ایم و آن ایجاد یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP و وزارت نیروی برای گسترش شبکه فیبرنوری است.

آن‌طور که فلاح می‌گوید با تشکیل این کنسرسیوم که مراحل نهایی شدن خود را طی می‌کند قرار است از راه هوایی و باتوجه به زیرساخت‌های وزارت نیرو در زمینه‌ی شبکه‌ی فیبرنوری، اپراتورهای اینترنتی امکان ارائه‌ی سرویس فیبرنوری را داشته باشند. او تأکید می‌کند با این روش هم سرویس اینترنت با قیمت پایین‌تر و با کیفیت بالاتر به دست کاربران می‌رسد و از سمت دیگر انحصار مخابرات و شهرداری نیز شکسته خواهد شد. فلاح ابراز امیدواری کرد که این سیاست‌گذاری‌ها در کنار شفاف‌سازی وضعیت کیفیت سرویس شرکت‌های اینترنت ثابت و همراه در نهایت باعث شود تا کاربران نهایی به سرویس پرسرعت و بدون اختلال دسترسی داشته باشند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عدم امکان تغییر سرویس‌دهنده‌ی اینترنت ثابت توسط مشترکان ناراضی در بازه‌ی زمانی کوتاه، گفت:

در حوزه‌ی اینترنت ثابت بخشی از مشکلات به بخش رانژه بر می‌گردد. مقرراتی که ما تنظیم کرده‌ایم این است که ظرف ۷۲ ساعت این شکایات رفع شوند که متاسفانه صورت نمی‌گیرد و این مشکلی است که در حوزه‌ی مخابراتی داریم. از طرف دیگر خود اپراتور برای آنکه کاربرش را از دست ندهد، باید تمهیداتی در نظر گیرد. مشکل تغییر سرویس برای کاربران را قبول داریم و در صدد هستیم تا با ایجاد بخشی نرم‌افزاری این مشکل را رفع کنیم. در تمام دنیا برای بهبود تکنولوژی پلتفرمی در اختیار مشترک قرار می‌گیرد. ما نیز با ایجاد نرم‌افزاری این پلتفرم‌ را در اختیار مشترک قرار می‌دهیم که امیدواریم این نرم‌افزار با کمک همکاران ما در رگولاتوری ظرف شش ماه آینده در اختیار مشترکان قرار گیرد تا در مراکز مخابراتی شاهد چنین مشکلاتی برای تغییر سرویس‌دهنده‌ها نباشیم.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین اختتامیه‌ی فاز نخست پروژه‌ی تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد نمونه‌ی سامانه‌ی نت سنج پلاس در جهان وجود ندارد. او همچنین گفت راه‌اندازی این سامانه و ۱۴۵ هزار تست مردمی که در آن ثبت شده است نشان می‌دهد که متوسط سرعت اینترنت همراه در کشور ۲۴  مگابیت بر ثانیه است که تا حدودی قابل قبول است. او در مورد وضعیت اینترنت ثابت گفت:

براساس گزارش‌ها دریافتی از طریق سامانه‌ی نت سنج سرعت اینترنت ثابت در کشور ۸/۵ مگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد که اصلا رقم خوبی نیست و باید با سرمایه‌گذاری در این حوزه وضعیت اینترنت ثابت را به‌سرعت توسعه دهیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات