عملیات پرتاب ماهواره ظفر آغاز شد [به‌روزرسانی: ماهواره ظفر فردا پرتاب می‌شود]

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
ماهواره‌بر سیمرغ و ماهواره‌ی ظفر برای پرتاب در پایگاه فضایی امام‌خمینی(ره) آماده شده‌اند و وقتی همه‌ی شرایط فراهم شود، عملیات پرتاب انجام خواهد شد.
تبلیغات

سخن‌گوی فضایی وزارت دفاع اعلام کرده است ماهواره‌بر سیمرغ و ماهواره‌ی ظفر برای انجام فرایند پرتاب به پایگاه فضایی امام‌خمینی(ره) منتقل شده‌اند. به‌گفته‌‌ی وی، زیرساخت‌های پایگاه فضایی با انجام عملیات‌های موردنیاز آماده‌ی پرتاب است و ۲۰۰ فرایند اصلی به‌وسیله‌ی ۳۰ تیم و ارتباطات موردنیاز با ۶ استان برای انجام عملیات برقرار شده است. او گفت:

ماهواره‌بر سیمرغ و ماهواره‌ی ظفر پروژه‌های تحقیقاتی هستند. ماهیت پروژه‌های تحقیقاتی و فناورانه این‌گونه است که در این فرایند، طرح‌ریزی وجود دارد و گام‌های فرایند مطابق طرح‌ریزی پیش می‌رود و براساس نتایجی که از هر گام حاصل می‌شود و تحلیلی که روی داده‌ها و نتایج اتفاق می‌افتد، تصمیمات لازم برای ادامه‌ی کار گرفته می‌شود. اولین زمانی‌که همه‌ی شرایط فراهم شود، عملیات پرتاب انجام خواهد شد. فرایند پرتاب ماهواره ظفر با ماهواره‌بر سیمرغ به‌دلیل آزمایش تکنولوژی‌های جدید شرایط پیچیده‌ای دارد.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، نیز با انتشار توییتی اعلام کرد بیش از صد خبرنگار در سایت امام‌خمینی(ره) سمنان به‌صورت حضوری و نیز جمع زیادی دانش‌آموزان المپیادی از سایت ماهدشت به‌صورت زنده نظاره‌گر پرتاب ماهواره‌ ظفر خواهند بود. به‌گفته‌ی براری، امکان رصد موقعیت لحظه‌ای ماهواره‌ی ظفر ازطریق سایت «فضاجو» را نخبگان فضایی کشور فراهم کرده‌اند. او افزود:

دانشجویان نخبه کشور سایت فضاجو، اولین سایت بومی ردیابی و رصد ماهواره‌ها را برای رصد لحظه‌ای ماهواره‌ی ظفر طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند. این سایت در دو آدرس http://fazajoo.com و http://fazajoo.ir، مستقل از سایت‌های خارجی، موقعیت لحظه‌ای ماهواره‌ی ظفر را اطلاع‌رسانی می‌کند. این وب‌سایت با همت دانشجویان خلاق و به‌صورت خودجوش طراحی و راه‌اندازی شده و هم‌اکنون نیز در حال تکمیل و بهینه‌سازی است.

رئیس سازمان فضایی ایران به شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره سنجشی ظفر اشاره کرد و گفت:

در ۶ سال گذشته، متخصصان ما در حال گذر از گام اول (مدار تحقیقاتی) به گام دوم (مدار عملیاتی) بودند. در این روند زیرساخت‌های لازم ازقبیل ماهواره، ماهواره‌بر، پایگاه پرتاب، مرکز کنترل و هدایت، ایستگاه زمینی و آزمایشگاه‌ها ارتقا داده شده است و تلاش می‌کنیم گام‌های بعدی با سرعت بیشتر برداشته شود.

براری اعلام کرد تعویق در پرتاب ماهواره‌ی ظفر که قرار بود اواخر هفته‌ی قبل انجام شود به تعویق افتاده است او گفت:

برای آنکه بدون هیچ‌گونه مشکلی ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار ۵۳۰ کیلومتری قرار بگیرد زمان پرتاب آن که اعلام شده بود آخر هفته قبل انجام می‌شود با تعویق انجام خواهد شد، درواقع این تأخیر برای این است که دقت فدای سرعت نشود.

به‌روزرسانی: بر اساس اظهارات یک مقام ارشد سازمان فضایی، پرتاب ماهواره‌ی ظفر بستگی به پارامتری‌هایی از جمله شرایط جوی مناسب و مدار دارد. به گفته‌ی این مقام مسئول نه ماهواره‌ی ظفر و نه ماهواره‌بر مخصوص پرتاب ظفر هیچ مشکلی ندارند و همه چیز تحت کنترل و بررسی دستگاه‌های مسئول ذی‌ربط است. او در مورد زمان پرتاب ماهواره‌ی ظفر گفت:

با توجه به تحقیقات انجام شده این ماهواره به احتمال بسیار زیاد در مناسب‌ترین شرایط جوی فردا پرتاب می‌شود و در مدار قرار خواهد گرفت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات