رییس سازمان فناوری اطلاعات: دولت الکترونیکی زیرساخت ورود به قرن جدید است

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
امیر ناظمی در رویداد ملی زمینه‌سازی مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک اعلام کرد توزیع دانش و اشتراک تخصص، عوامل مهم در دسترسی به توانمندی‌های بخش خصوصی هستند.
تبلیغات

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات امروز در رویداد ملی زمینه‌سازی مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک، از پایین بودن آمادگی دولت برای پاسخ‌گویی و جذب توانمندی‌های بخش غیردولتی انتقاد کرد. وی اعلام کرد باید بپذیریم که نگاه و فرایندها در این حوزه قدیمی و ناکارآمد بوده و دولت نیازمند مشارکت و جذب دانش نوآورانه‌ی بخش خصوصی در پیشبرد پروژه‌های ملی است. ناظمی گفت:

دولت الکترونیکی زیرساخت ورود به قرن جدید است و ورود به آن نیازمند زیرساخت‌های متناسب با آن قرن است. ما فرصت قهر کردن با زیرساخت‌های جهان جدید را نداریم و فن‌هراسی از آفت‌های توسعه است.

ناظمی گفت رتبه‌ی ۸۶ ما در دولت الکترونیک قابل تقدیر نیست و از وضعیت مورد انتظار فاصله داریم، ما در جایگاه متوسط جهانی قرار داریم و فاصله‌ی ما با کشورهای منطقه نیز زیاد نیست، بنابراین باید در رفتار و نگاهمان به توسعه‌ی زیرساخت‌های دولت الکترونیک بازاندیشی کنیم.

ناظمی در ادامه به گزارش اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات (ITU) اشاره کرد و گفت شاخص مشارکت بخش خصوصی با دولتی یکی از شاخص‌های مهم برای محاسبه‌ی میزان توسعه‌ یافتگی در نظر گرفته می‌شود، چراکه دانش نوآورانه یک دانش توزیع‌یافته در بین بازیگران مختلف است و در تمرکز دولت‌ها نیست. اگر بخواهیم از این دانش بهره‌مند شویم نیازمند مشارکت با بخش غیردولتی هستیم.

امیر ناظمی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فرهنگ‌سازی، آموزش و رفع خلاأهای قانونی را زمینه‌ساز مشارکت بخش خصوصی با دولت دانست و تأکید کرد:

الزامات قانونی فراوانی برای مشارکت طراحی‌شده است اما نیازمند اشتراک تجربیات، آموزش و کسب زبان مشترک برای پیوند بخش خصوصی با دولتی هستیم. این رویداد در همین راستا طراحی و برنامه‌ریزی شده است. حرف‌های زیبای زیادی برای مشارکت بخش خصوصی زده می‌شود اما در زمینه‌ی فرایندهای قانونی یک سکوت سنگین وجود دارد.

ناظمی در ادامه افزود طرح‌های فراخوان، طرح ایده‌های مورد تأیید دستگاه متولی جهت مشارکت، اعلام توانمندی‌های بخش خصوصی و ارزیابی پروژه‌های موفق در سال‌های اخیر و برگزاری کارگاه آموزشی از محورهای این رویداد ملی است. وی گفت:

تا به حال ۲۰ طرح در مرحله‌ی غربالگری توسط دبیرخانه‌ی شورای اجرایی فناوری اطلاعات به‌عنوان طرح‌های دارای قابلیت مشارکت برگزیده و طرح نماد اعتماد الکترونیکی (مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی) و شبکه‌ی ابری یکپارچه توزیع‌شده موسوم به ابر ایران (سازمان فناوری اطلاعات ایران) به‌عنوان طرح موضوع تعیین شده است.

به‌گفته‌ی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و کمیسیون‌های ذیل آن نسبت به انعکاس توانمندی‌های بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و مشارکت با دستگاه‌های اجرایی جهت پیاده‌سازی خدمات الکترونیکی اعلام نظر کرده است و بر این اساس پروژه‌های سامانه‌ی یکپارچه بهداشت موسوم به سیب (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) توسط شرکت دانش پارسیان، سامانه‌ی آنی رو (وزارت راه و شهرسازی) توسط شرکت سپندار، سامانه‌ی متمرکز یکپارچه عوارض خودرو شهرداری‌های کشور توسط شرکت فناوری اطلاعات همفکران و ثبت الکترونیکی پارکینگ حاشیه‌ای تهران توسط شرکت پاسارگاد آریان به‌عنوان پروژه‌های برگزیده انتخاب‌ شده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود از طرح مرکز تبادل اطلاعات غیردولتی (سروا)، سامانه‌ی پایش اطلاعات کشور (پاک) سازمان فناوری اطلاعات کشور، طرح مرکز داده وزارت بهداشت و همچنین طرح میدان‌های هوشمند وزارت نفت، به‌عنوان طرح‌های دارای ایده‌ی اولیه و مورد تأیید دستگاه‌های اجرایی متولی جهت مشارکت نام برد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پایان ایجاد تجربه‌ی کاربری در سطح شهروندی را مدلی ارزشمند و ملاک برگزیدن طرح‌ها و پروژه‌ها دانست.

رضا باقری اصل

رضا باقری‌اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور نیز در رویداد حضور داشت و اعلام کرد فناوری اطلاعات در ایران در ابتدا توسط بخش خصوصی شکل گرفت و سپس دولت وارد آن شد. بخش خصوصی نقش پررنگی در آن دارد، پروژه‌ها و کارهای خوبی انجام داده و خدمات خوبی نیز ارائه داده است. وی گفت:

به PPP (پروژه‌هایی که با همکاری بخش دولتی و خصوصی طی قرارداد بلندمدت انجام می‌شود) باید به‌عنوان یک پروژه نگاه کرد که ورودی و خروجی مشخص دارد و باید ریسک‌های آن را پذیرفت. تصمیم‌گیری برای این پروژه پشت درهای بسته انجام نخواهد گرفت چرا که در این صورت هرگز منجر به خیر عمومی نخواهد شد و موضوع شفاف‌سازی و پاسخگویی نیز محقق نمی‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات