دسترسی توان یابان به اپلیکیشن تپسی آسان شد
تپسی برای سهولت استفادهی افراد توانیاب از اپلیکیشن این شرکت، امکاناتی اضافه کرده است؛ از این پس اپلیکیشن تپسی برای نابینایان دسترسپذیر است و افراد نابینا میتوانند با استفاده از اپلیکیشنهای واسط مخصوص خود، بدون نیاز به کمک دیگران از تپسی استفاده کنند. همچنین افراد ناشنوا، کم شنوا و دارای صندلی چرخدار نیز میتوانند با امکان جدید تپسی، راحتتر از خدمات این تاکسی اینترنتی برخوردار شوند.
یکی از مهمترین قابلیتهای جدید تپسی، دسترسپذیر شدن آن برای نابینایان است. معمولا سیستمعامل موبایلها میتوانند برای این افراد ازطریق اپلیکیشنهای واسط، دسترسپذیر شوند و فرد نابینا با حرکت انگشت روی صفحه گوشی موبایل خود، بهصورت صوتی از نام اپلیکیشنها و گزینههای آنها مطلع شود و از آنها استفاده کند. از جمله این اپلیکیشنها، میتوان به Talk back برای گوشیهای اندرویدی و Voice over برای گوشیهای iOS اشاره کرد. متاسفانه بسیاری از اپلیکیشنهای ایرانی، امکان خواندهشدن توسط این اپلیکیشنهای واسط را ندارند و نابینایان نمیتوانند از آنها استفاده کنند. تیم فنی تپسی برای حل این مشکل، ساعتها با بررسی رفتار نابینایان در استفاده از اپلیکیشنها، همه مراحل استفاده یک نابینا از اپلیکیشن تپسی را شناسایی و سعی کرده است تا تجربه کاربری خوبی برای آنها طراحی کند. به این منظور، گزینههای مختلف اپلیکیشن تپسی لیبلگذاری شده است تا اپلیکیشنهای واسط مورد استفاده نابینایان بتوانند گزینههای موجود در اپلیکیشن تپسی را برایشان بخوانند و استفاده از آن برایشان دسترسپذیر شود.
تپسی برای ناشنوایان و کم شنوایان هم علاوهبر نابینایان، قابلیت جدیدی در اپلیکیشن خود اضافه کرده است. بر این اساس، در صورتی که کاربری ناشنوا یا کم شنوا باشد یا از صندلی چرخدار و عصا استفاده کند، میتواند در تنظیمات کاربری خود، این موارد را تیک بزند و به این ترتیب هنگام درخواست خودرو، سفیر تپسی متوجه میشود که مسافرش چه نیازی دارد. مثلا برای برقراری ارتباط با فرد ناشنوا، بهجای تماس تلفنی ازطریق پیامک ارتباط برقرار میکند یا در صورتی که مسافری صندلی چرخدار داشته باشد، به این موضوع توجه خواهد کرد که هم امکان جایگذاری صندلی چرخدار در صندوق عقب خودرو را داشته باشد و هم زمان انتظار بیشتری برای مسافر درنظر بگیرد.
باتوجهبه اینکه بخشی از جامعه ممکن است دچار یکی از معلولیتهای جسمی باشند، ایجاد راههایی برای سهولت دسترسی این افراد از امکاناتی که افراد دیگر از آنها استفاده میکنند، موضوع مهمی است که همه شرکتها باید به آن توجه کنند و راهی را پیدا کنند تا خدمات و کالاهایشان برای این افراد جامعه نیز قابل استفاده باشد.
اقدامی که شرکت تپسی برای دسترسپذیری اپلیکیشن خود کرده است، میتواند شروعی برای ایجاد این امکان در تمام شرکتهای ایرانی باشد که خدمات اینترنتی ارائه میکنند. به این ترتیب، همهی توانیابان میتوانند با حفظ استقلال خود، از همهی امکانات این شرکتها استفاده کنند.
نظرات