اجرای طرح رمز دوم یک‌بار مصرف بانک‌ها به تعویق افتاد

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
طرح رمز دوم یک‌بار مصرف که قرار بود از ابتدای خردادماه سال جاری اجرایی شود برای مدتی به تعویق افتاد و ممکن است روش آن تغییر کند.
تبلیغات

سال گذشته بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای تمام بانک‌ها را ملزم کرد تا زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح رمز دوم یک‌بار مصرف و ابطال رمزهای دوم ایستا را از خردادماه سال جاری پیاده‌سازی کنند. براساس این طرح تمام رمزهای دوم ایستای کارت‌های بانکی باطل می‌شود و کاربران مجبور هستند برای هر تراکنش خرید اینترنتی رمز دوم یک‌بار مصرف از بانک مورد نظر خود دریافت کنند.

البته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کرد خریدهای اینترنتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیازی به رمز پویا ندارند. این طرح که به منظور جلوگیری از سهولت دسترسی مجرمان به اطلاعات حساب بانکی شهروندان در فضای وب ارائه شده بود، از آذرماه سال گذشته اجرایی شد و قرار بود تمامی بانک‌ها از ابتدای خردادماه سال جاری این طرح را اجرا کنند.

اما اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که اجرای این طرح برای مدتی به تعویق افتاده و ممکن است روش آن تغییر کند. در این طرح قرار بود رمزهای دوم یک‌بار مصرف ازطریق اپلیکیشن‌های بانکی در اختیار مردم قرار بگیرد؛ اما بعد از مشکلاتی که برای اپلیکیشن‌های گوشی‌های اپل در ایران ایجاد شد، اجرای طرح با این روش احتمالا با مشکل روبه‌رو خواهد بود. به همین دلیل نظام بانکی کشور دنبال راه‌حل جایگزینی به‌جای اپلیکیشن‌های بانکی است و به نظر می‌رسد استفاده از پیامک بهترین گزینه در شرایط فعلی است.

از طرفی حدود ۷۰ درصد مشتریان نظام بانکی شماره تلفن همراه خود را به درستی در اطلاعات هویتی خود در بانک‌ها ثبت نکرده‌اند و مدتی زمان می‌برد تا شماره تلفن همراه مشتری‌ها ساماندهی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات