خریدهای اینترنتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیازی به رمز پویا ندارد

یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد رمز پویا برای خریدهای اینترنتی بیش از ۵۰۰ هزار تومان است و برای خریدهای کمتر از این مبلغ می‌توان از رمز ایستا استفاده کرد.
تبلیغات

ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلفنی با خبر شبکه‌ی یک سیما اعلام کرد رمز پویا یا رمز یک‌بارمصرف برای خریدهای اینترنتی بیش از ۵۰۰ هزار تومان است و برای خرید شارژ و پرداخت قبوض و خریدهای ناچیز همچنان می‌توان از رمز ایستا استفاده کرد.

وی همچنین اعلام کرد مهلت اول خرداد برای اجرای این طرح مربوط‌به بانک‌ها است و لازم نیست مردم کاری انجام دهند. حکیمی گفت:

این کار ازطریق تماس خود بانک با مشتری انجام می‌شود و بانک به مشتری اطلاع می‌دهد و ایجاد زمینه‌ی رمز یک‌بارمصرف ازطریق مراجعه به شعبه و نصب نرم‌افزار امکان‌پذیر می‌شود. نحوه‌ی عملکرد بانک‌ها در‌این‌زمینه متفاوت است؛ اما هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد و بابت تغییر فاز رمز نباید هزینه‌ای پرداخت شود. مردم هیچ عجله ای نباید داشته باشند و این موضوع ازطریق بانک‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رمز یک‌بارمصرف یا پویا رمزی است که بانک با درخواست کاربر برای انجام هر تراکنش بانکی تغییر می‌دهد و ازطریق ابزارهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری برای کاربر ارسال می‌کند. طبق مصوبه‌ی بانک مرکزی، ارائه‌ی رمز دوم یک‌بارمصرف برای تمامی بانک‌های کشور از ابتدای آذر۱۳۹۷ عملیاتی شده و تمامی بانک‌ها تا خرداد سال جاری مهلت دارند این سرویس را ارائه‌ دهند.

online shopping

براساس بخشنامه‌ی ارائه‌شده، از اول خرداد۱۳۹۸ رمز دوم تمام کارت‌های بانک حذف می‌شود و تمام بانک‌ها باید زیرساخت ارائه‌ی خدمات رمز یک‌بارمصرف در تراکنش‌های کارتی مبتنی‌بر رمز دوم را فراهم کرده باشند. همچنین، تمام مشتریان نیز باید تراکنش‌های مدنظر خود را با استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف انجام دهند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به بخشنامه‌ی بانک مرکزی و همچنین مشکلات پیش‌آمده برای نصب اپلیکیشن‌های ایرانی روی سیستم‌عامل iOS گفت:

براساس بخشنامه‌ی امروز بانک مرکزی استفاده از این طرح نباید به گوشی‌های هوشمند محدود باشد؛ بلکه باید راهکاری پیش‌بینی شود تا تمامی افراد بتوانند از این بستر بهره برند. همچنین، باید تمهیداتی اتخاذ شود تا سیستم‌عامل‌هایی که در روز‌های گذشته برای نصب اپلیکیشن دچار مشکل شده‌اند، بتوانند از آن استفاده کنند.

حکیمی درنهایت درباره‌ی نگرانی کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها توضیح داد که تراکنش خرید شارژ و پرداخت قبض ازطریق تلفن‌بانک و اینترنت‌بانک مشمول رمز یک‌بارمصرف نمی‌شود. همچنین، امکانی برای کسب‌وکارهای نوپا اندیشیده شده که تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در روز با همان رمز ایستا قابل‌برداشت باشد و برای مبالغ بیشتر بانک به مشتری اعلام می‌کند که در مدت اعلام‌شده رمز یک‌بارمصرف بگیرد تا خطری متوجه حساب مشتری نشود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات