آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) افتتاح شد

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
مطالعه 3 دقیقه
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مراسم افتتاحیه‌ی آزمایشگاه EMC، طراحی و توسعه‌ی آن را گام مهمی برای رفع نیازهای ضروری فعالیت‌های فضایی کشور دانست.
تبلیغات

حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران طی مراسمی آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) این پژوهشگاه را افتتاح کرد. وی آزمایشگاه تخصصی را یکی از ملزومات اساسی برای ایفای مأموریت اصلی پژوهشگاه فضایی در حوزه‌ی تحقیقات دانست و با اشاره به انجام این پروژه در ایام تحریم گفت:

با طراحی و توسعه‌ی آزمایشگاه EMC گامی مهم برای رفع نیازهای ضروری فعالیت‌های فضایی کشور برداشته شده است. با تمام مشکلات ارزی و تأمین تجهیزات، با پیگیری وزیر ارتباطات و تلاش متخصصان پژوهشگاه فضایی این پروژه به بهره‌برداری رسید.
دکتر حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران

همچنین در این مراسم از دو محصول جدید پژوهشگاه فضایی رونمایی شد. صمیمی این محصولات و افتتاح آزمایشگاه را محصول فعالیت‌های جوانان عنوان کرد و گفت:

اولین محصول سامانه‌ی رادیوتلسکوپ به کارفرمایی شرکت نوسازی عباس‌آباد است که برای ارائه‌ی خدمت آموزشی و سرویس‌های نجوم رادیویی استفاده خواهد شد. دومین محصول سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزاری ماهواره است که برای بازیگران فضایی کشور کاربردهای زیادی دارد.

محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم افتتاح آزمایشگاه EMC حضور داشت و از قرار نگرفتن دو ماهواره‌ی «پیام» و «دوستی» در مدار خبر داد و گفت:

برای این دو ماهواره نقاط مداری نداشتیم، چرا که نقاط مداری برای ماهواره‌های ژئو است. ولی طراحی و ساخت این ماهواره‌ها جزو تجربیات ما در توسعه‌ی دانش فضایی است.

جهرمی همچنین در خصوص نقاط مداری این دو ماهواره توضیح داد:

نقاط مداری برای ماهواره‌های ژئو و زمین آهنگ است که در ارتفاعات بالاتر قرار می‌گیرند. ماهواره‌های پیام و دوستی در مدارهای پایین و خورشید آهنگ بودند. نقاط مداری برای این دو ماهواره نداشتیم، ازاین‌رو این دو ماهواره ربطی به ثبت نقاط مداری ندارند.
آزمایشگاه EMC

آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC)

وزیر ارتباطات در ادامه طراحی و ساخت ماهواره‌های ژئو، طراحی و ساخت ماهواره ملی با توان داخلی و همکاری‌های بین‌المللی و خرید ماهواره را از برنامه‌های مهم و جدی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت:

ما در تلاش هستیم که ماهواره‌هایی در مدار ژئو قرار دهیم تا این نقاط به نام ما ثبت شوند. نقاط مداری تا دو سال به نام ایران باقی خواهد ماند و ما ماهواره‌ی اولیه‌ای نیز در مدار قرار داده‌ایم و امیدواریم با تلاشی که صورت می‌گیرد، بتوانیم ماهواره‌های متنوعی را در مدار مستقر کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین با انتشار توییتی از آماده‌سازی و ارسال سه ماهواره‌ی ناهید ۱، ظفر و پارس ۱ به فضا در سال آینده خبر داد و نوشت:

امروز، سه پروژه‌ی مهم فضایی رونمایی شد و زنجیره‌ی آزمایشگاه AIT فضایی ایران تکمیل شد. سال آینده و به همت جوانان ایرانی سه ماهواره‌ی ناهید۱، ظفر و پارس۱ آماده‌ی ارسال به فضا خواهند بود، اولین پارک فناوری توسعه اشتغال و کسب‌و‌کارهای فضا پایه در مازندران راه‌اندازی خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات