بازار افسار گسیخته‌ کامپیوتر و فهرست جدید دریافت کنندگان ارز دولتی

یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نابسامانی‌های ارزی اخیر در بازار لپ‌تاپ و کامپیوتر چطور بوده است؟ چه شرکت‌هایی برای واردات محصولات این حوزه، ارز دولتی دریافت کرده‌اند؟
تبلیغات

اگرچه بازار موبایل و کامپیوتر از مدت‌ها پیش پتانسیل افزایش قیمت‌ها را داشت؛ اما از اوایل سال با افزایش نرخ ارز، اوضاع همه‌ی بازارها از جمله موبایل و کامپیوتر به شدت نابسامان شده و افزایش نجومی نرخ ارز موجبات کلاهبرداری و افزایش دوبرابری قیمت‌ها را فراهم کرد.

در این میان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب بانک مرکزی هم باعث نشد که قیمت‌ها کاهش یابد، بلکه این موضوع هم مزیدی بر علت شد تا قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یابد و عده‌ای سودجو بتوانند از این بازار استفاده کرده و با قیمت آزاد محصولات‌شان را به فروش برسانند.

با همه‌ی این تفاسیر امروز بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت، لیستی از دریافت کنندگان ارز مصوب منتشر کردند که در آن فهرست واردکنندگان لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز وجود داشت. اگرچه تخصیص میزان ارز در این لیست به معنای دریافت کامل آن نیست، اما این واردکنندگان که برخی از آنها جزو مهم‌ترین و معتبرترین واردکنندگان این نوع کالا به شمار می‌روند نیز اقدام به فروش کالا با ارز آزاد کرده‌اند و قیمت‌ها را تا دو برابر قیمت واردات افزایش داده‌اند.

لیست واردکنندگان کامپیوتر

در این لیست نام ۳۴ شرکت واردکننده به چشم می‌خورد که اکثر آنها جزو واردکنندگان بزرگ و شناخته شده لپ‌تاپ و کامپیوتر هستند. جالب است بدانید شرکت نودیس پرداز که نام آن در صدر لیست واردکنندگان موبایل قرار داشت و بالاترین میزان ارز به این شرکت تخصیص داده شده بود، در این لیست در میان ۱۰ شرکتی است که بیشترین میزان ارز برای واردات را به آن اختصاص داده شده است. حتی شرکت‌هایی مانند سازگار ارقام، ایران رهجو و ایرانیان رهجو گستر هم که در فروش و گارانتی برندهای شناخته شده‌ی لپ‌تاپ در بازار ایران فعالیت دارند، در میان این اسامی به چشم می‌خورند و در این اواخر محصولاتشان همزمان با افزایش قیمت در بازار ارز غیر رسمی بسیار گران و کمیاب شده بود. برخی واردکنندگان لوازم جانبی کامپیوتر نیز در این فهرست اعلامی دیده می‌شوند که برای اقلامی مثل صفحه کلید برای دریافت ارز رسمی اقدام کرده‌اند. مثلا شرکتِ مروارید اسپیرو که نماینده‌ی محصولات لاجیتک در ایران است، در این فهرست وجود دارد؛ در حالی‌که تمامِ محصولات موجود لاجیتک در بازارِ کامپیوترِ تهران همزمان با گرانی‌های اخیر در بازار افزایش‌ قیمتِ چشمگیری داشته‌اند و دیگر به نرخِ گذشته به فروش نمی‌رسند.

با همه این اوصاف، حال بازار کامپیوتر این روزها خوب نیست، قیمت‌ها به شدت بالا رفته و همانند بازار موبایل ظاهرا کمتر نظارتی بر قیمت‌ها صورت می‌گیرد، کالا کم شده و این موضوع موجبات افزایش قیمت را بیش از پیش فراهم کرده است.

این کاهش جنس در بازار را می‌توان به عدم ثبات در بازار ربط داد که واردکنندگان وفروشندگان به دلیل ثابت نبودن قیمت‌ها، مشخص نبودن میزان ارزی که برای واردات دریافت می‌کنند و از سوی دیگر عدم ثبات قیمت در بازار آزاد ارز، اقدام به احتکار کالا می‌کنند؛ اقدامی که به نابسامانی و کسادی بازار منجر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات