گیک‌بنچ تصمیم دارد تبلت‌های سری گلکسی تب اس ۸ را نیز از فهرست خود حذف کند

سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از حذف سری گلکسی اس ۲۲ از گیک‌بنچ به‌دلیل تأثیر سرویس بهینه‌سازی بازی سامسونگ روی امتیاز این بنچمارک، ظاهراً اکنون نوبت به حذف تبلت‌های سری گلکسی تب اس ۸ رسیده است.
تبلیغات

صرف‌نظر از اینکه کاربران از حداکثر ظرفیت گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند یا نه، مسلماً هیچ‌کس تمایلی به شنیدن ادعاهای گمره‌کننده درمورد عملکرد گوشی‌ها ندارد. علاوه‌براین کندشدن گوشی‌های گران‌قیمت که عمدتاً توسط تولیدکنندگان انجام می‌شود، موردپسند هیچ‌کس نیست و این موضوع در برخی موارد می‌تواند حتی منجر به ثبت شکایت علیه شرکت سازنده شود. پیش‌ازاین گزارش‌هایی درمورد ادعاهای نادرست سامسونگ درمورد عملکرد برخی گوشی‌های رده‌بالای این شرکت منتشر شده است؛ ولی ظاهراً داستان به اینجا ختم نمی‌شود.

سرویس بهینه‌سازی بازی سامسونگ موسوم به GOS، به‌طور پیش‌فرض روی برخی از دستگاه‌های این شرکت نصب شده است. گفته می‌شود این برنامه عملکرد بیش از ۱۰ هزار اپلیکیشن غیرمرتبط با بازی ازجمله مایکروسافت آفیس و یوتیوب را محدود می‌کند. این یعنی پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی به نهایت ظرفیت خود کار نمی‌کند و صفحه‌نمایش دستگاه نیز آن‌طورکه سامسونگ وعده داده بود، واضح نیست. کاربران تا مدتی قبل می‌توانستند عملکرد GOS را دور بزنند؛ اما جدیدترین به‌روزرسانی منتشرشده برای One UI سامسونگ، این کار را غیرممکن کرده است.

به‌گزارش فون‌آرنا، استدلال سامسونگ این است که کنترل‌های GOS عملکرد دستگاه را برای جلوگیری از لگ در اجرای بازی‌ها و مدیریت بهتر دما بهینه‌سازی می‌کند. البته غول فناوری کره‌ای تا این لحظه این موضوع را تأیید نکرده است که GOS روی اپلیکیشن‌های غیرمرتبط با بازی نیز تأثیر دارد.

وب‌سایت اندرویدپلیس اعلام کرده است که GOS سیستمی پیچیده است که هنگام محدودکردن عملکرد در سطوح مختلف، عوامل متعددی ازجمله دما و نرخ فریم را درنظر می‌گیرد. سامسونگ اکنون در حال ارائه‌ی به‌روزرسانی جدیدی است که به کاربران اجازه می‌دهد GOS را غیرفعال کنند.

بااین‌حال، تصور عمومی این بود که سامسونگ در این زمینه صادق نبوده است؛ به‌ویژه به این دلیل که این شرکت برنامه‌های بنچمارک را از فهرست‌ اپلیکیشن‌هایی که توسط GOS کنترل می‌شدند، حذف کرده است و این یعنی بنچمارک‌ها عملکرد دستگاه‌ها را بهتر از واقعیت نشان می‌دادند.

بنچمارک تب اس ۸

گیک‌بنچ درنتیجه‌ی این اقدامات چهار گوشی اخیر سری گلکسی اس ازجمله سری گلکسی اس ۲۲ را از فهرست خود حذف کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد این بنچمارک قصد دارد سری گلکسی تب اس ۸ را نیز از فهرست خود کند. اندرویدپلیس اعلام کرده است که GOS روی عملکرد جدیدترین سری تبلت‌های سامسونگ نیز تأثیر دارد.

هنگامی که نام اپلیکیشن گیک‌بنچ به بازی Genshin Impact تغییر داده شد تا سیستم GOS سامسونگ را فریب دهد، امتیازهای عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای این بنچمارک از آنچه قبلا اعلام شده بود، کمتر شد. این در حالی است که اگر گیک‌بنچ به‌طور استاندارد روی دستگاه‌های سامسونگ اجرا شود، اعداد مربوط به امتیاز عملکرد آن‌ها در این بنچمارک بیشتر خواهد بود.

تأثیر GOS روی هر سه نسخه‌ی گلکسی تب اس ۸، تب اس ۸ پلاس و تب اس ۸ اولترا تأیید شده است؛ اما مدل‌های قدیمی‌تر ازجمله تب اس ۷ و تب S5e تحت‌تأثیر این سرویس قرار نگرفته‌اند.

خروجی متفاوت در امتیاز بنچمارک گلکسی تب‌ اس‌های جدید سامسونگ نشان می‌دهد که تأثیر GOS روی این تبلت‌ها به‌اندازه‌ی تأثیر این سرویس روی سری گلکسی اس ۲۲ نیست که شاید یکی از دلایل آن به بزرگ‌بودن سطح تبلت‌ها درمقایسه‌با گوشی‌های هوشمند مرتبط باشد؛ زیرا در تبلت‌ها راحت‌تر می‌توان گرمای تولیدشده توسط قطعات داخلی را مدیریت کرد. این موضوع نشان می‌دهد که شاید ادعای سامسونگ درمورد تأثیر GOS به‌منظور کاهش دمای دستگاه واقعیت داشته باشد.

باید اشاره کنیم سامسونگ اولین شرکتی نیست که این کار را انجام داده است و شرکت‌های دیگری مثل وان‌پلاس و اپل نیز در گذشته، به‌دلیل رفتارهای مشابه، متهم شناخته شده‌اند.

البته گیک‌بنچ نمی‌تواند به نیت شرکت‌ها از کاهش عملکرد دستگاه‌ها اهمیت بدهد و اکنون آماده است تا سری گلکسی تب اس ۸ را از فهرست خود حذف کند. به‌نظر نمی‌رسد این موضوع تأثیر زیادی روی خریداران سری گلکسی تب اس ۸ داشته باشد؛ اما مسلماً بر شهرت سامسونگ تأثیر منفی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات