هرآنچه باید درباره فناوری Mini-LED صفحه نمایش بدانید

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فناوری Mini-LED می‌تواند آینده‌ی صفحه‌نمایش دستگاه‌های مختلف مانند گوشی هوشمند و لپ‌تاپ و تبلت را تغییر دهد.
تبلیغات

سال‌ها است که فناوری نمایشگرها در مسیر خود با ثبات مناسبی در حال پیشرفت است؛ البته پس از ساخت اولین صفحه‌نمایش منعطف تلفن هوشمند، محصولات مرتبط با این فناوری با جهش مواجه شدند. اکنون، نمایشگرهای OLED حتی در گوشی‌های میان‌رده نیز جایگزین فناوری LCD شده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده‌ی پیشرفت شرکت‌های تولید پنل صفحه‌نمایش است. پنل‌ OLED آخرین ایستگاه پیشرفت نمایشگرها نیست؛ زیرا اکنون مدتی است که نام فناوری جدیدی در فضای مجازی منتشر می‌شود. باتوجه‌به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، به‌نظر می‌رسد فناوری Mini-LED آینده‌ی نمایشگرها است.

اپل تا سال ۲۰۲۱ از فناوری Mini-LED در محصولات خود استفاده می‌کند

گزارش‌های منتشرشده از کمپ اپل (Apple Camp) حاکی از آن است که خط‌تولید آیپد و مک این شرکت تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ از نمایشگرهای Mini-LED استفاده خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد اپل دو شرکت Epistar و Sanan Optoelectronics را به‌عنوان تأمین‌کنندگان بالقوه‌ی این محصول در نظر گرفته است. مسلما در ابتدا این نمایشگر جدید بسیار گران خواهد بود؛ زیرا این اتفاق برای تمام فناوری‌های نوظهور رخ می‌دهد. به‌نظر می‌رسد قیمت نمایشگرهای تولیدشده با این فناوری تا سال ۲۰۲۱ کاهش یابد؛ درنتیجه، انتظار می‌رود شرکت‌های مختلف در سال‌های آینده از آن در بخش‌های متعددی استفاده کنند.

حال، این فناوری جدید که شرکت اپل برای نسل بعدی محصولاتش قصد دارد از آن استفاده کند، دقیقا چیست و درمقایسه‌با دیگر مدل‌های موجود فعلی مانند LCD و OLED چه مزایایی دارد؟ در‌ادامه‌ی این مقاله، فناوری مذکور را کامل توضیح خواهیم داد.

شناخت کامل فناوری Mini-LED  

تقریبا از نام این فناوری می‌توان اطلاعات آن را متوجه شد. صفحه‌نمایشی که با این فناوری تولید می‌شود، LEDهای بسیار کوچکی دارد که نورش را تشکیل می‌دهند. Mini-LED در فناوری قدیمی نور پس‌زمینه در نمایشگرهای LCD ریشه دارد. تفاوت این نوع نمایشگر با مدل‌های پیشین آن است که به‌جای استفاده از یک پس‌زمینه بزرگ یا چند نور پس‌زمینه کوچک، از هزاران LED برای ارائه‌ی بهترین کیفیت استفاده می‌کند. برای مطابقت با طبقه‌بندی Mini-LED، اندازه‌ی این دیودهای نور پس‌زمینه کمتر از ۰٫۲ میلی‌متر در نظر گرفته شده است.

در نمایشگرهای OLED برای نشان‌دادن بخش سیاه، پیکسل‌های قسمت مدنظر به‌صورت تکی خاموش می‌شوند؛ اما در LCD این‌‌گونه نیست و برای این کار، از رنگ مشکی استفاده می‌شود. در پنل‌های Mini-LED، می‌توان از این روش بهتر استفاده کرد و حتی پیچیدگی فرایندش نیز کمتر می‌شود.

هنگامی‌که در پنلی به‌جای صدها، از هزاران نور پس‌زمینه استفاده شود، مطمئنا کیفیت آن افزایش پیدا می‌کند. از تفاوت‌هایی که با انجام این کار می‌توان روی نمایشگر اعمال کرد، رنگ مشکی عمیق‌تر و نسبت کنتراست بهبود‌یافته و پنل روشن‌تر است. این ویژگی‌ها برای محتوای HDR بسیار مناسب است و باعث می‌شود خروجی بسیار بهتر باشد.

در فناوری Mini-LED محدودیت اندازه وجود ندارد

از قابلیت‌های مطلوب Mini-LED می‌توان به محدودیت‌نداشتن در اندازه‌ی نمایشگر اشاره کرد؛ زیرا این فناوری به‌دلیل استفاده از نور پس‌زمینه بیشتر و کوچک‌تر، قابلیت بیشتری برای نمایش تصاویر در اندازه‌های مختلف دارد. بااین‌حال، نمایشگرهای ساخته‌شده با این فناوری هنوز به‌اندازه‌ی ‌ماتریس LCD محدود هستند؛ زیرا این بخش است که نور پس‌زمینه‌ی سفید را به رنگ تبدیل می‌کند.

مقایسه‌ی فناوری‌های مختلف نمایشگر

Mini-LED و Micro-LED تفاوت‌های زیادی باهم دارند. برای مثال، فناوری نخست براساس فناوری LCD با استفاده از دیودهای کوچک‌تر برای نور پس‌زمینه ساخته شده است؛ فناوری دومی درواقع تکامل‌یافته‌ی OLED است که با استفاده از LEDهای قرمز و سبز و آبی به‌صورت مستقیم نور رنگی را به‌وجود می‌آورد. به‌عبارت‌دیگر، هر پیکسل با Micro-LED نور خاص خود را تولید می‌کند؛ درحالی‌که Mini-LED هنوز از ماتریس LCD برای فیلتر‌کردن نور پس‌زمینه استفاده می‌کند؛ اما نور پس‌زمینه در این حالت کنترل بیشتری درمقایسه‌با LCD سنتی دارد.

این موضوع باعث می‌شود که Mini-LED در‌مقایسه‌با Micro-LED بسیار کاربردی‌تر باشد و درنتیجه، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر محسوب شود. قرار‌دادن تعداد زیادی OLED کوچک روی صفحه‌نمایش برای تلویزیون‌های بزرگ بسیار مناسب است؛ اما در نمایشگرهای کوچک‌تر با تراکم پیکسل فراوان، مانند لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند، این کار بسیار دشوار خواهد بود. پنل‌هایی که با فناوری Mini-LED ساخته می‌شوند، کمتر با این مشکلات مواجه می‌شوند؛ زیرا همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، به تراکم پیکسل محدود نیست. البته اکنون تنها چند محصول تلویزیونی تجاری از این فناوری استفاده می‌کنند.

فناوری Micro-LED هنوز در بخش نسبت کنتراست و رنگ مشکی عمیق با مشکل‌های مواجه و قیمتش نیز بسیار گران است. نکته‌ای که در این بخش مهم به‌نظر می‌رسد، کم‌شدن فاصله‌ی بین LCD و OLED با وجود فناوری Mini-LED است.

دلیل استفاده از فناوری جدید Mini-LED در محصولات آینده

قیمت فناوری‌ میکرو LED در‌مقایسه‌با گزینه‌های دیگر بسیار گران است

دلیل اصلی استفاده از فناوری‌های جدید عموما برای بهبود وسیله است و دنیای نمایشگرها هم از این حقیقت مستثنی نیست. هنگامی‌که شرکت‌های مختلف فناوری‌های مرتبط به صفحه‌نمایش را بهبود می‌بخشند، به‌دنبال تصاویر واضح‌تر هستند. OLED می‌تواند از LCD بهتر باشد؛ اما هنوز بسیار گران است؛ به‌همین‌دلیل، این گزینه عموما برای نمایشگرهای بزرگ با چگالی زیاد، مانند لپ‌تاپ و تبلت، مناسب به‌نظر نمی‌رسد. در تئوری، Micro-LED فناوری برتر محسوب می‌شود؛ اما درحال‌حاضر، برای اپل نیز استفاده از چنین پنلی بسیار گران است. همچنین، نباید مشکل ساخت محصولات کوچک‌تر با این فناوری را فراموش کنیم.

در‌این‌میان، Mini-LED می‌تواند بهترین گزینه باشد. از دلایل انتخاب این فناوری می‌توان به کیفیت تصویر و نسبت کنتراست متناسب با OLED و روشنایی بیشتر از آن اشاره کرد. درضمن، فراموش نکنید که هزینه‌ی ساخت نمایشگر با استفاده از این فناوری ارزان‌تر از گزینه‌های دیگر است. ناگفته نماند نمایشگرهای اولیه‌‌ی Mini-LED قیمت گرانی دارند؛ اما در سال‌های آینده، این فناوری مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد شد. این فناوری می‌تواند یکی از اتفاق‌های مهمی باشد که در دنیای نمایشگرها رخ داده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی استفاده از فناوری جدید Mini_LED در نمایشگرهای محصولات اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات