مقایسه آیپد ایر 2020 با نسل پیشین؛ توانمندتر اما گران‌تر

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
مطالعه 5 دقیقه
اپل روز گذشته از آیپد ایر ۲۰۲۰ رونمایی کرد؛ اما سوالی که باقی می‌ماند تفاوت دو نسل آیپد ایر ۲۰۲۰ با مدل ۲۰۱۹ از جهات مختلف سخت‌افزاری، طراحی ظاهری و نرم‌افزاری است.
تبلیغات

کوپرتینویی‌ها رویداد Time Flies را بدون آیفون‌های جدید برگزار کردند؛ اما محصولات جالبی ازجمله اپل واچ سری ۶ و مدل ارزان‌قیمت SE، آیپدهای جدید و امکاناتی مانند Family Setup برای مدیریت اپل واچ اعضای خانواده با آیفون توسط والدین معرفی شدند.

در این بین، آیپد ایر ۲۰۲۰ نیز رونمایی شد تا جایگزین محصول سال ۲۰۱۹ شود. با معرفی آیپد ایر جدید سوالی پیش می‌آید که چه تفاوتی میان دو نسل اخیر تبلت کوپرتینویی‌ها وجود دارد؟ با زومیت همراه شوید تا نگاهی به تفاوت‌ها این دو بیندازیم و کمی نیز با آیپد پرو ۲۰۲۰ آشنا شویم.

طراحی ظاهری

پنل جلو و پشت آیپد ایر 2020 / Apple iPad Air 2020

از نظر ابعاد، تفاوتی بسیار جزئی میان دو تبلت اپل وجود دارد؛ به‌طوری‌که ضخامت هردو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ آیپد ایر ۶/۱ میلی‌متر باقی مانده، اما عرض مدل ۲۰۲۰ از ۱۷۴/۱ به ۱۷۸/۵ میلی‌متر و طول آن نیز از ۲۵۰/۶ به ۲۴۷/۶ میلی‌متر تغییر یافته است. چنین تغییری تقریبا به چشم نمی‌آید.

وزن مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر نیز با دو گرم افزایش به ۴۵۸ گرم رسیده است که بار دیگر باعث ایجاد تغییری در جهت بهتر یا بدتر شدن تجربه کاربری نمی‌شود. اپل در هردو مدل تبلت از ترکیب ساختاری یکسانی استفاده کرده است؛ به‌صورتی‌که پنل جلویی از جنس شیشه است و در پنل پشتی نیز بدنه‌ای از جنس آلومینیوم استفاده می‌شود. این دو پنل به‌صورت ترکیب ساندویچی با قابی از جنس آلومینیوم احاطه می‌شوند. 

نمایشگر

درصورتی‌که مدل ۲۰۱۸ آیپد ایر را به یاد داشته باشید از نمایشگری ۹/۷ اینچی استفاده می‌کرد. اپل با معرفی آیپد ایر ۲۰۱۹ ابعاد نمایشگر را به ۱۰/۵ اینچ افزایش داد تا کاربران دسترسی به صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر داشته باشند. حال مدل ۲۰۲۰، صفحه‌نمایشی با ابعاد ۱۰/۹ اینچ را دراختیار کاربر قرار می‌دهد که ۰/۴ اینچ از مدل ۲۰۱۹ و ۱/۲ اینچ از مدل ۲۰۱۸ بزرگ‌تر است.

بااین‌حال، برخورداری از صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر به‌معنی افزایش میزان رزولوشن نیست. رزولوشن مدل ۲۰۲۰ برابر ۱،۶۴۰ در ۲،۳۶۰ پیکسل است؛ اما مدل ۲۰۱۹ از رزولوشن ۱،۶۶۸ در ۲،۲۲۴ پیکسل استفاده می‌کرد. باتوجه‌به ابعاد صفحه‌نمایش و رزولوشن ذکرشده، مدل ۲۰۲۰ از تراکم پیکسلی ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ استفاده می‌کند؛ اما تراکم پیکسلی مدل ۲۰۱۹ به ۲۶۵ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. مدل ۲۰۲۰ برخلاف مدل ۲۰۱۹ آیپد ایر از پنل رتینا مایع استفاده می‌کند که در مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو استفاده شده بود. 

سخت‌افزار

برای اینکه عملکرد دو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ آیپد ایر را مقایسه کنیم نیاز به انجام بنچمارک‌های مختلف وجود دارد. بااین‌حال، مدل ۲۰۱۹ از تراشه A12 بیونیکی استفاده می‌کند که در مدل جدید آیپد ۱۰.۲ اینچی به کار گرفته شده است. در مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر، اپل از تراشه A14 استفاده کرده که برخلاف مدل پیشین به‌جای لیتوگرافی ۷ نانومتری از فرایند تولید ۵ نانومتری استفاده می‌کند. 

برخورداری از تراشه A14 ارزش خرید آیپد ایر مدل ۲۰۲۰ را به‌مراتب افزایش می‌دهد

مقام‌های اپل توضیح می‌دهند استفاده از چنین تراشه‌ای باعث بهبود عملکرد آیپد ایر ۲۰۲۰ از نظر محاسباتی و همچنین میزان مصرف انرژی نسبت به مدل پیشین می‌شود. جالب است بدانید اپل برای سری آیفون ۱۲ نیز تراشه A14 را استفاده می‌کند. درواقع با استفاده از چنین تراشه‌ای، آیپد ایر ۲۰۲۰ در میان محصولات بالارده و پریمیوم کوپرتینویی‌ها قرار می‌گیرد.

درحالی‌که از نظر ارتباطات درگاه لایتنینگ مدل ۲۰۱۹ آیپد ایر در مدل ۲۰۲۰ به USB-C تغییر یافته است؛ اما تفاوت چندانی از نظر بخش امنیتی مشاهده نمی‌شود. بسیاری از کاربران می‌خواستند که Face ID به آیپد ایر جدید افزوده شود؛ اما اپل چنین تغییری را به دلایل نامشخص مناسب ندیده است.

دوربین

دوربین آیپد ایر 2020 / iPad Air از نمای نزدیک سبز

در بالای صفحه‌نمایش مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر از دوربینی ۷ مگاپیکسلی استفاده شده که مشابه آن در مدل ۲۰۱۹ نیز استفاده شد؛ البته با این تفاوت که دوربین سلفی مدل ۲۰۲۰ از f/2.0 به‌جای f/2.2 برخوردار است. در پنل پشتی نیز به‌جای دوربین ۸ مگاپیکسلی آیپد ایر ۲۰۱۹ از دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده که از مشخصاتی مانند گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، ابعاد حسگر ۱/۳ اینچی، پیکسل‌هایی با ابعاد ۱/۲۲ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل بهره می‌برد.

با وجود برتری دوربین آیپد ایر مدل ۲۰۲۰ نسبت به نسل پیشین باید صبر کرد تا کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دو تبلت را در واقعیت سنجید. مقام‌های اپل توضیح دادند که از نظر فیلم‌برداری آیپد ایر ۲۰۲۰ قادر به ضبط ویدیوهایی با فرمت 4K نیز هست و می‌تواند چنین محتوایی را در ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند.

قیمت

در‌حالی‌که برتری مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر را در جهات مختلف نسبت به مدل ۲۰۱۹ مشاهده می‌کنیم؛ اما این برتری به بهای قیمت گران‌تر ختم می‌شود. مدل پایه آیپد ایر ۲۰۲۰ از قیمت ۵۹۹ دلار شروع شده است که نسبت به مدل پایه آیپد ایر ۲۰۱۹ در حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر است. 

درصورتی‌که بخواهید مدل سیم‌کارت‌خور را خریداری کنید، به‌جای ۶۳۹ دلار مدل ۲۰۱۹ آیپد ایر باید ۷۲۹ دلار برای مدل سیم‌کارت‌خور آیپد ایر ۲۰۲۰ پرداخت کنید. از نگاه بسیاری چنین قیمت‌گذاری می‌تواند مطلوب باشد؛ اما نقطه ضعفی که به چشم می‌خورد عدم ارتقای ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی است. درواقع مدل پایه هردو نسخه ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آیپد ایر از ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی برخوردار هستند که شاید از نگاه برخی کاربران ظرفیت بسیار کمی باشد.

نمای جلو آیپد ایر 2020 / iPad Air

در صورت نیاز به حافظه بیشتر، گزینه ۲۵۶ گیگابایتی به کاربران ارائه شده است که مدل برخوردار از وای‌-فای آیپد ایر جدید ۷۴۹ دلار و مدل سیم‌کارت‌خور نیز ۸۷۹ دلار قیمت دارد. هردو مدل نسبت به نسخه‌های آیپد ایر ۲۰۱۹ در حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر شده‌اند. بااین‌حال، آنچه ارزش خرید آیپد ایر ۲۰۲۰ را افزایش می‌دهد پشتیبانی از نسل اول قلم‌های اپل علاوه‌بر نسل دوم آن‌ها است.

جمع‌بندی

برخلاف توضیحاتی که برای اپل واچ سری ۶ در مقایسه با سری ۵ دادیم، انتخاب آیپد ایر ۲۰۲۰ سلیقه‌ای نیست و باید گفت نسبت به مدل ۲۰۱۹ تغییرات درخورتوجهی داشته است. برخورداری از تراشه A14 نیز آیپد ایر ۲۰۲۰ را در میان تبلت‌های بالارده با توان محاسباتی قابل‌توجه قرار می‌دهد.

برای کسانی نیز که بین دو مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آیپد ایر به‌دنبال انتخاب گزینه مناسبی هستند، باید گفت که شاید خرید آیپد ایر ۲۰۲۰ به بهای پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر تمام شود، اما امکانات به‌کارگرفته‌شده در مدل ۲۰۲۰ ارزش پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر را دارد.

مقایسه 2 محصول
ipad air 10.5 inch / آیپد ایر ۱۰.۵ اینچآیپد ایر 10.5 اپل نسخه 2019نمای جلو آیپد ایر 2020 / iPad Airآیپد ایر 2020 اپل
مدل‌‌ نامبرهای این محصولA2153 A2123 A2154 A2152 iPad11,3 iPad11,4A2324 A2072 A2325 A2316 iPad13,1 iPad13,2
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 550 یوروحدود 640 یورو
تاریخ معرفیمارس 201915 سپتامبر 2020
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهمارس 201923 اکتبر 2020
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.19 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.99 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نوع سیستم‌عاملiOS یا iPadOSiOS یا iPadOS
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 12.1.3iPadOS 13
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iPadOS 16قابل ارتقاء به iPadOS 16
نام دیگر-iPad Air 4th generation iPad Air 4
ابعاد250.6 در 174.1 در 6.1 میلی‌متر247.6 در 178.5 در 6.1 میلی‌متر
جنس پشتفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
جنس جلوشیشهشیشه
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگنقره‌ای طلایی خاکستری تیرهخاکستری تیره نقره‌ای رز گلد سبز آبی
ابعاد نمایشگر10.5 اینچ10.9 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDLiquid Retina IPS LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز
رزولوشن1668 در 2224 پیکسل1640 در 2360 پیکسل
تراکم پیکسلی~265 پیکسل در اینچ~264 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر4:3-
نسبت نمایشگر به بدنه~78.3 درصد~81.3 درصد
سایر مشخصات نمایشگر-پشتیبانی از فضای رنگی گسترده
حداکثر روشنایی-500 نیت (Typ)
مدل تراشهApple A12 BionicApple A14 Bionic
فرآیند ساخت تراشه7 نانومتر5 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته6 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.5 گیگاهرتز Vortex و 4 هسته 1.6 گیگاهرتز Tempest2 هسته 3.0 گیگاهرتز Firestorm و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Icestorm
پردازنده گرافیکیApple GPUApple GPU
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 4 هسته‌ایپردازنده گرافیک 4 هسته‌ای
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 3 گیگابایت رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 4 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم4 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 256 گیگابایت64 گیگابایت 256 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد8 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد1.12 میکرومتر سایز پیکسل لنز استاندارد 31 میلی‌متری f/2.4 فوکوس خودکارلنز واید 1/3 اینچ سایز سنسور f/1.8 فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز 1.22 میکرومتر سایز پیکسل
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت1080p4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو1080p@30fps4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDRلرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی7 مگاپیکسل7 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز استاندارد 31 میلی‌متری f/2.2لنز استاندارد 31 میلی‌متری f/2.0
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p@30fps1080p@30/60fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیفیلم‌برداری HDRفیلم‌برداری HDR
ظرفیت باتری8134 میلی‌آمپر ساعت7606 میلی‌آمپر ساعت
ظرفیت بر حسب وات‌ساعت30.8 وات‌ساعت28.93 وات‌ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالLightning USB 2.0USB Type-C
سایر مشخصات درگاه‌‌پشتیبانی از OTGکانکتور مغناطیسی
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
ندارد
حسگرهاحسگر اثرانگشت (جلوی تبلت) شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت (بالای تبلت) شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP نرخ داده‌ ارتقا یافته یا EDRپشتیبانی از A2DP نرخ داده‌ ارتقا یافته یا EDR
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE
مدل‌های عرضه شده از نظر ارتباطاتWiFi سیم‌کارت‌خورWiFi سیم‌کارت‌خور
سیم‌کارت (فقط برای مدل سیم‌کارت‌خور)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS (LTE)GPS/A-GPS/GLONASS (LTE)
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات