کدامیک برتر است؟ مقایسه نسل سوم آیپد اپل با نسخه RT سرفیس مایکروسافت

یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
مطالعه 8 دقیقه
سیستم‌عامل آیپد برای تبلت‌ها بهتر است یا سیستم‌عامل ویندوز RT مایکروسافت؟
تبلیغات

از یک بازار کوچک که کسی به آن توجه نمی‌نمود، تبلت‌ها تبدیل به یکی از داغ ترین محصولات بازار شده‌اند و حتی پیش‌بینی می‌شود که در چند سال آینده بخش بزرگی از بازار لپ‌تاپ‌ها را نیز به خود اختصاص دهند. برخی نیز معتقدند که تبلت‌ها با کمک پردازنده‌های قوی x86 می‌توانند به طور کامل لپ تاپ را کنار گذاشته و از دور خارج نمایند. در حال حاضر آیپد سلطان بی‌چون و چرای بازار تبلت‌هاست اما روز به‌ روز بر تعداد رقبای تبلت اپل افزوده می‌شود و به تازگی غول نرم‌افزاری دنیا، مایکروسافت نیز با معرفی تبلت اختصاصی خود با نام سرفیس وارد میدان شده است. در این مقاله این دو تبلت را بصورت کامل با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

امروزه تبلت‌ها با سیستم عامل‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند، که از این جمله می‌توان به iOS، اندروید و ویندوز 7 و بلک بری اشاره نمود.  سیستم‌عامل‌های مختلف باعث تنوع زیاد در بازار تبلت‌ها شده است. در همین راستا چندی پیش گوگل و مایکروسافت نیز هر کدام محصول خاص خود را با نام‌های Nexus 7 و Surface وارد رقابت کردند تا بازار تبلت‌ها به یک جنگ تمام عیار بدل شود.

Surface به عنوان یک تبلت 10 اینچی ، رقیب مستقیم آیپد جدید (نسل سوم آیپد) می‌باشد. رقابت این دو شرکت موضوع تازه‌ای نیست و برنده‌ی مطلق نیز برای این نوع نبردها وجود ندارد. در سیستم عامل کامپیوتر شخصی، مایکروسافت پیروز بوده و در بازار موسیقی و مبایل و تبلت و اکوسیستم آنها، تا اینجای کار اپل پیشتاز است. شاید شما بگویید که بازار این دو متفاوت است و رقابت سنگینی بین آنها وجود ندارد، ولی نسخه RT ویندوز 8 حرف دیگری می‌زند. این تبلت برای رقابت مستقیم با آیپد طراحی شده و مطمئنا هدف سازندگان آن، تسخیر بازار آیپد بوده است.

Surface vs iPad

مایکروسافت از هر وسیله‌ای برای افزایش جذابیت تبلت خود استفاده نموده ، از کاور بسیار زیبا که خود یک کیبورد لمسی و فیزیکی نیز می‌باشد، گرفته تا نصب برنامه Office که یکی از پرطرفدارترین محصولات تاریخ نرم‌افزار است. در کنار این موضوع جوانب مختلف را نیز بسیار بهتر از گذشته (نسبت به محصولاتی مانند Zune و یا Kin که خیلی زود از بازار خارج شدند) در نظر گرفته است. مانند طراحی بسیار مدرن، امکانات فراوان و بسیاری از مشخصه‌ها که حتی سازندگان دیگر تبلت و کامپیوترهای شخصی را تا حدی مضطرب کرده است. همه این موارد، سرفیس مایکروسافت را بیشتر به سمت خلاقیت و ایجاد محتوا سوق داده است.

iPad در مقابل Surface: طراحی و ارگونومی

اگر از جلو به هر دو تبلت نگاه کنید متوجه شباهت زیاد آنها به یکدیگر می‌شوید (جنگ دیگری در دادگاه در راه است!)، البته همه تبلت‌های 10 اینچی شبیه یکدیگر هستند. تنها تفاوت اصلی که قابل مشاهده است، قرار داشتن لوگوی ویندوز در جلوی تبلت Surface است که به خوبی با اطراف خود ( به دلیل طراحی خشن با گوشه‌های تیز) هماهنگ است.

اما به نظر بسیاری هنوز تبلت اپل بهترین ظاهر را به دلیل سادگی آن دارد، نه اینکه تبلت مایکروسافت زیبا نباشد، اما ظاهر سرفیس پیچیده‌تر است و بیشتر مدیریتی به نظر می‌رسد. اما این پیچیدگی در طراحی باعث افزایش قدرت اتصال این تبلت با دستگاه‌های دیگر شده و همچنین یک پایه روی آن نصب شده تا نیازی به خرید یک قاب جداگانه برای نگه داشتن آن روی میز وجود نداشته باشد.

به دلیل استفاده از آلیاژ منیزیم ، تبلت Surface از وزن مناسب 676 گرم برخوردار است. با این‌حال به خاطر امکانات و تجهیزات بسیاری که در آن قرار داده شده، اندکی از تبلت‌های ARM دیگر سنگین تر می‌باشد. برای مثال Transformer Prime حدود 586 گرم و iPad2  حدود 601 گرم وزن دارند ولی آیپد جدید نسخه WiFi  حدود 652 گرم وزن دارد. ضخامت سرفیس 9.3 میلیمتر است و از آیپد جدید یک دهم میلی‌متر نازکتر است، که با وجود امکانات و اتصالات فراوان، جالب توجه می‌باشد.

سرفیس مایکروسافت و آیپد اپل

در مورد ارگونومی، بسیاری از استفاده کنندگان تبلت مایکروسافت (خبرگزاری‌هایی که در کنفرانس مایکروسافت شرکت کرده بودند) معتقدند که لبه‌های تیز تبلت مایکروسافت باعث می‌شود تا زمانی که آن را در دست نگه می‌داریداحساس راحتی نداشته باشید. یعنی اگر سرفیس تهیه می‌کنید حتما به یک قاب جداگانه برای در دست گرفتن حتی در بازه زمانی کوتاه نیاز خواهید داشت که این مشکل در آیپد با لبه‌های خمیده به طور کامل برطرف گردیده است. البته این لبه‌های تیز باعث زیباتر شدن این تبلت شده و با لوگوی این شرکت برای ویندوز 8 هماهنگی دارد. باید دید که تبلت نمایش داده شده Surface طراحی نهایی بوده یا مایکروسافت می‌خواهد تغییرات کوچکی در آن اعمال نماید.

برنده: در طراحی کلی Surface در ارگونومی iPad

شاید آیپد زیباتر و ساده‌تر باشد ولی Surface ضخامت کمتری داشته و اتصالات بسیار بیشتری دارد علاوه بر این، در قسمت پشت سرفیس، یک استند وجود دارد که باعث می‌شود بر راحتی برروی میز بایستاد. همچنین سرفیس دارای یک کاور مغناطیسی می‌باشد که در دل آن یک صفحه کلید فیزیکی نیز گنجانده شده است. اما از نظر ارگونومی، فعلا آیپد برنده است چون در دست بسیار راحت تر قرار می‌گیرد.

آیپد در مقابل سرفیس: اتصالات

مقایسه این مشخصه ساده است. تبلت های آیپد و Nexus 7 شانسی در این زمینه ندارند. این دو تبلت به جز پورت هدفون و یک پورت مخصوص داک، اتصال دیگری ندارند. شما برای اتصال این تبلت‌ها مثلا به HDMI و یا SD Card باید از تبدیل‌های گران قیمت استفاده کنید. شما همچنین نمی توانید حافظه آیپد را از طریق اسلات حافظه خارجی افزایش دهید.

در مقابل Surface از حافظه Micro SD پشتیبانی می‌کند و می‌توانید حافظه این تبلت را حتی به مقدار 64 گیگابایت افزایش دهید و یا حافظه تلفن هوشمند خود را در این تبلت قرار داده و محتویات آن را استخراج نمایید.

نسخه RT سرفیس دارای پورت Mini HDMI است و پورت USB 2.0 نیز به منظور اتصال صفحه کلید، موشواره، حافظه خارجی و یا هر چیزی دیگری روی آن نصب شده است.

برنده: با اختلاف زیاد Surface

آیپد نیز از اتصالات فراوانی برخوردار است، ولی برای آنها باید از تبدیل های گرانقیمت استفاده کرد. ولی با تبلت مایکروسافت شما تمامی اتصالات ضروری را از همان ابتدا در اختیار دارید.

آیپد در مقابل سرفیس: صفحه نمایش

شاید یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های یک تبلت و یا هر محصول دیجیتال دیگری صفحه نمایش آن باشد و در این قسمت آیپد با اختلاف بسیار زیادی از سرفیس بهتر است. صفحه نمایش 9.7 اینچی نسل سوم آیپد را می‌توان به راحتی برترین و زیباترین صفحه نمایش قابل حمل دانست، که رزولوشن باورنکردنی 2048 در 1536 پیکسل را دارا است و هنوز بسیاری از ما حتی روی کامپیوتر شخصی و حتی تلویزیون خود این رزولوشن را در تجربه نکرده‌ایم.  داستان به اینجا ختم نمی‌شود، اگر تست های وب‌سایت Ananadtech.com را مشاهده کنید، خواهید دید که رزولوشن تنها مشخصه این صفحه نمایش نیست، و بازسازی رنگ‌ها در این نمایشگر حتی از مانیتورهای حرفه‌ای نیز فراتر رفته است.

نمایشگر آیپد

ما هنوز مطمئن نیستیم که مایکروسافت نسخه RT را تنها با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل ارایه کند و شاید انتخاب دیگری همانند نسخه Pro با رزولوشن Full HD وجود داشته باشد. ولی تفاوت چندانی ندارد و آیپد در هر دو صورت با اختلاف، برتری خواهد داشت.

برنده: با اختلاف زیاد آیپد جدید

شاید صفحه نمایش عریض تبلت مایکروسافت برای مشاهده فیلم مناسب باشد، ولی نمی‌توان به این راحتی صفحه نمایش رتینای اپل را شکست داد.

آیپد در مقابل سرفیس: مشخصات فنی

این قسمت مقایسه تا حدی مشکل است، چون هنوز مشخصات کامل سرفیس منتشر نشده است. به احتمال زیاد این تبلت از پردازنده چهار‌هسته‌ای Tegra 3 استفاده خواهد نمود، ولی نمی‌توان پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon S4/Kriat را از گزینه‌های ممکن خارج نمود.

پردازنده Tegra 3 در زمینه پردازش امور معمولی می‌تواند  A5X اپل را شکست دهد، اما در زمینه پردازش گرافیکی نمی‌تواند به هیچ عنوان با پردازنده اپل رقابت کند.

در مورد حافظه رم نیز نمی‌توان مقایسه‌ای انجام داد چون هنوز مایکروسافت سخنی از این مشخصه نگفته است. تنها حدس می‌زنیم که همان 1 گیگابایت را برای این تبلت انتخاب کنید که با آیپد برابر می‌باشد. در مورد حافظه داخلی نیز هر دو تقریبا یکسان هستند، 16 تا 64 گیگابایت برای اپل و 32 تا 64 گیگابایت برای مایکروسافت . ولی تبلت مایکروسافت امکان گسترش این حافظه با استفاده از کارت Micro SD را دارد.

برنده: ندارد

این قسمت تا زمانی که مشخصات کامل تبلت Surface مشخص نشود برنده قطعی ندارد، اما با پیش‌بینی‌هایی که شده است، اختلاف چندانی بین دو محصول نیست و هر دو در بخشی از مشخصات از دیگری برتری دارند.

آیپد در مقابل سرفیس: نرم افزار

Surface نسخه RT دارای نرم‌افزار Office است. در این زمینه هیچ یک از دو شرکت گوگل و اپل گزینه صد در صد رقابتی برای ارایه ندارند و این نرم‌افزار بزرگترین برتری سرفیس در بازار خواهد بود و این تبلت را از حالت یک دستگاه مصرف کننده محتوا خارج خواهد کرد.  ویندوز RT مایکروسافت بسیار انعطاف پذیر‌تر از سیستم عامل iOS می‌باشد و کار را برای توسعه دهندگان ساده‌تر کرده است.

94 000023bab f168 ipad-vs-surface-3

ولی نمی‌توان یک شبه ره صد ساله رفت. اپل با مجموعه نرم‌افزارهای خود و همچنین هزاران نرم‌افزار طراحی شده‌ی اختصاصی برای تبلت فعلا در بازار رقیبی ندارد و حتی اندروید نیز نتوانسته پس از گذشت بیش از یک سال حضور قوی در بازار تبلت‌ها با اپل رقابت کند.

برنده: فعلا آیپد جدید

باید دید که بازار تبلت مایکروسافت چگونه حرکت خواهد کرد. البته در زمینه تولید محتوا سرفیس در همان ابتدا می‌تواند برنده باشد، اما بخش بزرگی از مخاطبین تبلت، فعلا این محصول را برای سرگرمی نیاز دارند که اپل در این زمینه بسیار قوی ظاهر شده است. البته این رقابت در نسخه Pro که از پردازنده x86 برخوردار است متفاوت می‌باشد، چراکه این تبلت از لیست بی‌انتهای نرم‌افزارهای ویندوز 7  پشتیبانی می‌کند.

نتیجه گیری

تبلت Surface نازک تر و انعطاف پذیرتر است. یک پایه و یک کاور با صفحه کلید فیزیکی دارد و به همراه این تبلت نرم‌افزار بی نظیر Office و اتصالات فراوان ارائه می‌شود. به طور کلی سیستم عامل Windows 8 RT قدرتمندتر از iOS است. ولی با این حال این مشخصات، بیشتر یک جایگزین خوب برای لپ‌تاپ هستند تا آیپد.

چرا که آیپد با هدف دیگری طراحی شده است، و به همراه صفحه نمایش بی رقیب رتینا، طراحی زیبا و ارگونومی بهتر، کاربران میلیونی و برنامه‌های اختصاصی بی شمار بازار مخصوص به خود را دارد.

شاید زود باشد تا برنده نهایی را اعلام کنیم، ولی اگر مایکروسافت بتواند به تمام تعهداتش عمل کند و محصولی بی نقض یا کم نقص به بازار ارایه کند و همزمان بتواند از خریداران بهتر از گذشته حمایت نماید، باید منتظر اخبار بزرگی از تبلت مایکروسافت باشیم. مایکروسافت راه بسیار سختی را در پیش دارد تا بتواند اعتماد کاربران را جلب کند و شکست‌های گذشته خود را در حوزه‌ی تبلت و موبایل از یادها پاک نماید.

به نظر شما سال آینده بازار تبلت چگونه خواهد بود؟ کدامیک را ترجیح می‌دهید سرفیس یا آیپد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات