مایکروسافت چگونه تبلت سرفیس پرو را به لپ‌ تاپ تبدیل کرد

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
نهم فوریه، پنجمین سالگرد عرضه‌ی سرفیس پرو در ایالات متحده بود. در این مقاله، نگاهی به روند تکامل این محصول در طول ۵ سال گذشته خواهیم داشت.
تبلیغات

بازاریایی یکی از مهم‌ترین اصول در عرضه و فروش یک محصول محسوب می‌شود. اینکه یک محصول چگونه به‌طور مستقل درک شود، ارتباط آن با دیگر محصولات یک شاخه به چه نحو باشد و چه محصولاتی در برابر آن رقابت خواهند‌ کرد، از مهم‌ترین موضوعات قابل توجه در بازاریایی یک محصول است.

سرفیس پرو مایکروسافت دستگاه منحصربه‌فردی بود که به‌منظور ارائه و نمایش ویندوز ۸ طراحی شد. این نسخه از سیستم‌عامل رموندی‌ها با هدف تغییر حالت همزمان از وضعیت لمسی و قابل حمل تبلت‌ها به وضعیت بهره‌روی لپ‌تاپ‌ها توسعه داده شد. تولید و عرضه‌ی سرفیس پرو در زمانی بود که پیش‌بینی می‌شد تبلت یک روز جایگزین لپ‌تاپ می‌شود و هدف از طراحی این محصول دستیابی به همین هدف در عین حفظ بهره‌وری سیستم‌عامل ویندوز روی فرم‌فکتور لپ‌تاپ و ارائه‌ی آن در قالب یک تبلت بود.

در نتیجه، قرار دادن قدرت کامل یک کامپیوتر شخصی درون فرم فکتور یک تبلت، نقطه‌ی عزیمت سفر پرفراز و نشیب سرفیس محسوب می‌شود.

سرفیس پرو

Surface Pro

در سال ۲۰۱۲، استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت، نخستین نسل سرفیس پرو را با شعار «تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود»، معرفی کرد. قدم زدن بالمر با سرفیس بدون صفحه‌کلید روی صحنه (تایپ کاور و تاچ کاور یا همان صفحه‌کلید‌های تایپی و لمسی سرفیس، بعدا در آن مراسم معرفی شدند)، تصویر هیجان‌انگیزی بود که مفهوم این دستگاه را به‌عنوان یک تبلت آشکارا بیان می‌کرد.

در ابتدا و پیش از معرفی صفحه‌کلید که کاربرد سرفیس را به‌عنوان یک لپ‌تاپ ویندوزی برجسته کرد، تمرکز مراسم بر فعالیت‌های اوقات فراغت، اپلیکیشن‌های استور و کیک‌استند (پایه‌ی سرفیس) قرار داشت. این ویژگی‌ها بر انجام آسوده‌ی فعالیت‌های چندرسانه‌ای در سرفیس تأکید داشتند.

لازم به یادآوری است که در سال ۲۰۱۲، عرصه‌ی تبلت‌ها تحت سلطه‌ی آیپد و تبلت‌های اندروید بود و تبلت‌های ویندوزی سهم چندانی از این فضای رو به رشد در اختیار نداشتند. مایکروسافت با بهره‌گیری از سرفیس پرو و رابط کاربری مدرن ویندوز که بر پایه‌ی تلفیق دسکتاپ و محیط لمسی طراحی شده بود، تلاش کرد تا شاخه‌ی ویندوز تبلت را با همراهی محیط قدرتمند دسکتاپ و پشتیبانی آن به بازار عرضه کند.

سرفیس پرو ۲

Surface Pro 2

سرفیس پرو ۲ روند جالبی در تکامل سرفیس‌ها و زبانی که برای تعریف آن‌ها به‌کار برده شده بود، آغاز کرد. هرچند پانای دومین نسل سرفیس پرو را به‌عنوان قدرتمندترین تبلت حرفه‌ای معرفی کرد؛ اما مفهوم و زبانی که وی برای توصیف این ادعا به‌کار برد،‌ نحوه‌ی تثبیت موقعیت واقعی این تبلت را توسط مایکروسافت به روشنی بیان کرد.

اشاره‌ی پانای به اینکه چگونه این تبلت از ۹۵ درصد لپ‌تاپ‌های موجود در بازار (در آن زمان) سریع‌تر است و تأکید بر بهبود کیک‌استند و قرارگیری بهتر آن روی پا، شاخه‌ای که مایکروسافت واقعا با سرفیس‌ها هدف قرار داده بود، آشکار کرد. پانای از سرفیس پرو ۲ به‌عنوان یک کامپیوتر شخصی کامل نام برد و به تحول این واژه (کامپیوتر شخصی) و قرار گرفتن آن درون فرم فکتور یک تبلت اشاره کرد.

تثبیت موقعیت سرفیس پرو ۲ به‌عنوان یک کامپیوتر شخصی هنگامی به‌خوبی آشکار شد که پانای پایه‌ی نگهدارنده‌ی سرفیس (Dock Station) را معرفی کرد. این پایه به پرو ۲ امکان می‌داد تا محتوای خود را در حالت دسکتاپ روی دو نمایشگر نمایش دهد و در عین حال به پردازش تصویر یا ویدئوی خام از روی یکی از پیشرفته‌ترین دوربین‌های سینمایی بپردازد.

سرفیس پرو ۳

Surface Pro 3

هرچند تولید دو نسل اول سرفیس ضرری یک میلیاردی به مایکروسافت وارد کرد؛ اما این شرکت توانست در مسیر ساخت تبلت‌های هیبریدی قدم رو به جلوی بزرگی بردارد. به گفته‌ی ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، این شرکت با سرفیس پرو ۳ قصد داشت دستگاهی طراحی کند که بهترین ویژگی‌های یک تبلت و یک لپ‌تاپ را ارائه کند و به کاربران امکان دهد با استفاده از  آن هم مصرف‌کننده باشند و هم به خلق محتوا در زمینه‌های گوناگون از جمله ادبیات، هنر و حتی فیلم بپردازند. وی سرفیس پرو ۳ را به‌عنوان یک قدم بزرگ در دستیابی به این هدف توصیف می‌کند.

پانای بیان می‌کند که این شرکت در آن زمان بر سر یک دوراهی قرار داشت. زیرا هنگامی که مشتریان به قصد خرید به فروشگاه مراجعه می‌کردند، قادر به تصمیم‌گیری و انتخاب بین لپ‌تاپ و تبلت نبودند. واکنش متصدیان فروش به آن‌ها این بود که «نیاز شما چیست؟» و این پرسش زمینه‌ی شکل‌گیری راهبرد مایکروسافت را فراهم کرد.

در نهایت، مشتریان ناگزیر به انتخاب لپ‌تاپ و تبلت در سبد خرید خود می‌شدند و یک تلفن همراه نیز در جیب حمل می‌کردند. پانای در ادامه تأکید می‌کند که ۹۶ درصد روزنامه‌نگاران در مراسم معرفی سرفیس پرو ۳ از یک لپ‌تاپ استفاده می‌کردند، نه تبلت؛ تبلتی که سال‌ها قبل، از آن به‌عنوان جانشین لپ‌تاپ نام برده می‌شد. این همان حقیقتی است که موجب شد تکامل بازاریابی سرفیس در تثبیت جایگاه این دستگاه از یک تبلت به یک لپ‌تاپ تداوم یابد.

پانای بر شعار قدیمی «کلیک کن و بیشتر انجام بده» که با استفاده‌ی مصرفی اصلی از تبلت‌ها تفاوت دارد، تأکید می‌کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که چگونه نمایشگر ۱۲ اینچی سرفیس پرو ۳ به دلیل بهره‌گیری از نسبت تصویر ۳:۲، قادر به نمایش ۶ درصد محتوای بیشتر در مقایسه با نمایشگر ۱۳ اینچی مک‌بوک است. او در ادامه با تعریف و تمجید از عملکرد سرفیس پرو ۳، از قرارگیری قدرت یک کامپیوتر شخصی درون فرم فکتور نازک یک تبلت صحبت کرد. پانای به‌منظور اثبات ادعای خود، یک آیپد و یک مک‌بوک را روی یک کفه‌ی ترازو و سرفیس پرو ۳ را در کفه‌ی دیگر قرار داد تا نشان دهد چگونه محصول ساخت آن‌ها از لپ‌تاپ و تبلتی که می‌خواهد جایگزین آن‌ها شود، سبک‌تر است. از نظر مایکروسافت، سرفیس پرو ۳ نقطه‌ی عطفی بود که رفع کشمکش موجود بین مشتریان کامپیوتر و تبلت را آغاز کرد.

سرفیس پرو ۴ و سرفیس پرو ۲۰۱۷

Surface pro 4
مقاله‌های مرتبط:

    در جریان مراسم معرفی سرفیس پرو ۴، پانای همواره آن را با مک‌بوک مقایسه می‌کرد. در واقع، او بیان کرد که چهارمین نسل سرفیس را با هیچ تبلتی قیاس نمی‌کند؛ زیرا هیچ تبلتی در رده‌ی سرفیس پرو ۴ وجود ندارد. بنابراین، هرچند مایکروسافت همچنان به استفاده از شعار «تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود»، ادامه داد؛ اما بدون شک این شرکت از مدت‌ها قبل کاربران لپ‌تاپ را به‌عنوان مخاطبان سرفیس هدف قرار داده بود.

    بدون تردید، بخشی از این تثبیت موقعیت، به بهره‌گیری مایکروسافت از نقاط قوتش بازمی‌گردد. هرچند سرفیس به‌عنوان یک تبلت از طراحی لوکس و کارآمدی برخوردار است؛ اما اکوسیستم نرم‌افزاری ویندوز در زمینه‌ی فعالیت‌های مصرفی در مقایسه با آی‌اواس و اندروید در جایگاه پایین‌تری قرار دارد. علاوه بر این در سال‌های اخیر، فرم فکتور تبلت با کاهش محبوبیت در بازار مواجه شده و در مقابل تقاضا برای فرم فکتورهای هیبریدی افزایش یافته است. بنابراین، با پنجمین نسل سرفیس پرو، ترکیب وضعیت صنعت تبلت با نقاط قوت مایکروسافت موجب شد تا این شرکت به‌طور کامل تمرکز بر سرفیس را به‌عنوان یک لپ‌تاپ در اولویت قرار دهد.

    در نتیجه، بهره‌مندی سرفیس پرو ۲۰۱۷ از ویژگی‌های جدید همچون لولای ۱۶۵ درجه‌ای و الهام‌گرفته از حالت استودیو در سرفیس استودیو، پشتیبانی از اتصال نسل چهارم موبایل (LTE)، دوربین و میکروفون پیشرفته‌تر برای ارتباطات صوتی و تصویری اسکایپ، حالت جداشدنی تبلت و ... موجب شد تا این سرفیس دست کم از نگاه مایکروسافت، به همه‌کاره‌ترین لپ‌تاپ دنیا تبدیل شود.

    آیا سرفیس واقعا یک لپ‌تاپ است؟

    Surface Pro 2017 - سرفیس پرو ۲۰۱۷

    زک باودن، ویراستار ارشد وب‌سایت ویندوزسنترال، معتقد است که سرفیس پرو با وجود تمام بهبودها و قابلیت‌های جدیدش، همچنان یک تبلت است، نه لپ‌تاپ. هرچند مایکروسافت در طول این ۵ سال به تدریج تلاش کرد جایگاه سرفیس را از یک تبلت به یک لپ‌تاپ ارتقاء دهد؛ اما این دستگاه همچنان در انتقال حس یک لپ‌تاپ واقعی به کاربر ناکام مانده است.

    سرفیس از نگاه سنتی و مخصوصا از آنجایی که صفحه‌کلید آن به‌صورت مجزا فروخته می‌شود، نمی‌تواند در دسته‌بندی لپ‌تاپ‌ قرار گیرد. با این حال، شاید با در نظر گرفتن طراحی چندکاره و ماهیت هیبریدی سرفیس، بتوان آن را یک لپ‌تاپ غیر سنتی به‌حساب آورد. نظر شما کاربران چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات