نه iPad و نه تبلت های ویندوز 8، جای رایانه شخصی شما را پر نمی کنند

جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
مدتی است که بازار فروش تبلت بسیار داغ شده و این دستگاه به شکلی انقلابی پای خود را به خانه های ما باز کرده است. اما در این بازار شدیدا رقابتی تبلت، دانستن برخی مسائل بسیار مهم است. بسیاری تصور می کنند که تبلت می تواند جایگزینی برای لپ تاپشان باشد. یا عده ای تصور می کنند ویندوز 8 منجی خواهد بود که مرز میان تبلت و PC را می شکند. اما شاید این ها تنها خیالات باشند. حداقل فعلا این طور به نظر می رسد.
تبلیغات

بنا به یک تحقیق در حوزه IT از شرکت Canalys "اپل در مسیری قرار گرفته که این شرکت را به یکه تاز فروش کامپیوتر های شخصی تبدیل خواهد کرد." حتما شما هم می پرسید که Canalys چطور به این نتیجه رسیده است؟! ساده است. با دسته بندی iPad به عنوان کامپیوتر شخصی (PC)!

اما آیا واقعا iPad نوعی PC است؟ البته که نیست.

پاتریک مورهد، نایب رئیس سابق AMD و رییس کنونی کمپانی "آنالیز و استراتژی مور"، لیستی شامل نه ویژگی اساسی و پنج ویژگی فرعی برای تعریف PC ارائه می دهد. با بررسی این قوانین ساده می توان فهمید که چرا یک Dell Vostro 260 کامپیوتر شخصی است، و چرا iPad یا Samsung Smartfridge (یخچال فریزر هوشمند سامسونگ) و یا داشبورد یک BMW سری 1 کامپیوتر شخصی نیستند.

یکی از شرایط اساسی برای PC بودن که برای ما جالب بود این بود:

"محیط باز و وسیع نرم افزاری" که کاربران بتوانند بدون نیاز به Jailbreak، نرم افزار ها را به طرق مختلف روی دستگاه خود نصب و اجرا نمایند.

به بیان دیگر، یک آزمایش برای اینکه تشخیص دهید که یک وسیله جدید در کلاس کامپیوتر های شخصی است یا نه، این است که ببینید نرم افزارهایتان از کجا تهیه می شوند. اگر می توانید آنها را از طریق رسانه های متفاوت (CD، DVD و یا دانلود دیجیتالی) تهیه کنید، پس احتمالا دستگاه مورد نظر یک PC است. اگر همه نرم افزارها فقط از طریق یک مکان خاص قابل دسترس باشد پس دستگاه شما نمی تواند یک رایانه شخصی (PC) باشد.

بر اساس این شرط، iPad یک PC نیست.

بر اساس این تعریف، تبلت های ویندوز 8 نیز در رده رایانه شخصی نیستند. چرا؟ چون به نظر می رسد دسکتاپ کلاسیک ویندوز در سیستم های مبتنی بر ARM ویندوز 8 وجود نخواهد داشت، یعنی فقط برنامه های رابط مترو در آنها قابل اجرا خواهد بود، و تنها منبع نرم افزار های مترو فروشگاه مایکروسافت خواهد بود.

به عبارت دیگر محیط نرم افزاری آن بسته است.

تنها دلیل آن که تبلت های ویندوز 8 در کلاس کامپیوتر های شخصی دسته بندی نمی شوند، این موضوع نیست، بلکه دلایل دیگری نیز وجود دارد اما به عقیده ما، این مهم ترین سند بر این ادعا بود.

win8

ممکن است بپرسید که چرا بر این موضوع درباره تبلت های ویندوز 8 اصرار داریم. دلیلش اهمیت این موضوع است که کاربرانی که منتظر عرضه تبلت های ویندوز 8 هستند، بدانند که این تبلت ها نمی توانند جایگزینی برای کامپیوترهای شخصی شان باشند. درست است که هم امکان استفاده و هم امکان تولید نرم افزار در تبلت ها (با iOS، Windows و یا Android) وجود دارد، اما نمی توان آن ها را PC تلقی کرد. تصور نکنید که می توانید رایانه شخصی تان را به نزدیک ترین سطل آشغال (یا مرکز بازیافت!) بیاندازید و جای آن را با یک تبلت پر کنید. این اتفاق نخواهد افتاد.

به نظر می رسد مورهد درست می گوید. بهتر است واقع بین باشیم. اگر تبلت را می توان به عنوان کامپیوتر شخصی دسته بندی کرد، چرا نتوان تلفن های هوشمند را در این کلاس قرار داد؟ یا یخچال های هوشمند ؟ و یا ساعت های دیجیتالی ؟

منبع: ZDNet

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات