نمایشگر گلکسی تب اس 9 اولترا

بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا؛ جایگزین ایدئال لپ‌تاپ‌های سبک؟

دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
مطالعه 17 دقیقه
گلکسی تب S9 اولترا تمام توانایی سامسونگ در سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای رویارویی با آیپد پرو نشان می‌دهد؛ اما آیا توانایی آن کافی است؟
تبلیغات

مدل‌های سری تب اس ۹ سامسونگ، بیشتر از گذشته شبیه به هم هستند؛ اما همچنان نسخه اولترا، قدرتمندترین آن‌ها محسوب می‌شود. تبلت سامسونگ در زمینه‌ی طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار بهبود‌هایی داشته است و در حال حاضر به‌عنوان قدرتمندترین تبلت اندرویدی بازار شناخته می‌شود.

با بررسی گلکسی تب S9 اولترا همراه زومیت باشید تا ببینیم با توجه به قیمت تبلت سامسونگ، ارزش خرید آن چقدر است و آیا می‌تواند رقیبی برای آیپد پرو باشد یا خیر.

بررسی ویدیویی گلکسی تب اس 9 اولترا

تماشا در یوتیوب

گلکسی Tab S9 Ultra با نمایشگر غول‌پیکر ۱۴٫۶ اینچی‌اش، مرز بین لپ تاپ و تبلت را باریک‌تر از همیشه کرده و حتی از برخی از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، بزرگ‌تر است. تبلت سامسونگ بدنه‌ی آلومینیومی دارد که سامسونگ به آن آرمور آلومینیوم می‌گوید.

قالب طراحی تبلت جدید سامسونگ با آنچه پیش‌تر در گلکسی تب اس ۸ اولترا دیده بودیم، هیچ تفاوتی ندارد؛ همچنان شاهد گوشه‌های گرد و لبه‌های تخت هستیم که در دست گرفتن تبلت را تا حدودی آسان‌تر می‌کند. ضخامت تبلت فقط ۵٫۵ میلی‌متر بوده و حدود ۰٫۹ میلی‌متر از آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی اپل باریک‌تر است. وزن آن هم به ۷۳۲ گرم می‌رسد که نسبت به نسل قبلی، حدود ۶ گرم وزن بیشتری دارد.

ضخامت گلکسی تب اس ۹ اولترا - در مقایسه با آیپد پرو ۲۰۲۲
دکمه پاور و تنظیم حجم صدا در گلکسی تب اس ۹ اولترا
ضخامت بسیار کم گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ
طراحی دوربین و محل رار گیری قلم گلکسی تب اس 9 اولترا سامسونگ

در پنل پشتی همچنان شاهد تعبیه‌ی دوربین دوگانه هستیم. دوربین‌ها برخلاف نسل قبلی، به شکل مجزا از هم در گوشه‌ی تبلت قرار گرفته‌اند و ساختاری شبیه به خانواده‌ی گلکسی اس ۲۳ دارند. مجموعه‌ی دوربین از دو لنز عریض و فوق عریض استفاده می‌کند که به‌ترتیب مقابل حسگر‌های ۱۳ و ۸ مگاپیکسلی قرار دارند و تمامی انتظاراتتان از دوربین یک تبلت را کاملاً برآورده می‌کنند.

تغییر بعدی در پنل پشتی، به محل قرار‌گیری S Pen بازمی‌گردد. در نسل قبلی تبلت‌های سامسونگ، محل قرارگیری قلم ظاهر براقی داشت؛ بنابراین آثار خط‌وخش روی آن نمایان می‌شد؛ اما در نسل جدید، این قسمت باریک‌تر بوده و مات است و به‌صورت مجزا از ماژول‌های دوربین قرار دارد. به‌صورت کلی، ظاهر دستگاه مینیمال‌تر به‌نظر می‌رسد.

کار با قلم اس پن روی گلکسی تب اس ۹ اولترا

برخلاف نمای پشتی دستگاه، ظاهر نمای جلویی تب اس ۹ اولترا بدون تغییر مانده است؛ همچنان شاهد نمایشگر ۱۴٫۶ اینچی OLED با حاشیه‌های بسیار باریک و نسبت تصویر ۱۶:۱۰ هستیم. حاشیه‌های باریک نمایشگر باعث می‌شود تا سامسونگ دوربین سلفی دوگانه را درون بریدگی قرار دهد.

محل قرار‌گیری بریدگی دوربین سلفی در میانه‌ی ضلع بزرگ‌تر نمایشگر و همچنین نسبت تصویر ۱۶:۱۰ نشان می‌دهد که کره‌ای‌ها بر کاربری گلکسی تب اس ۹ اولترا در حالت افقی تأکید دارند؛ برخلاف آیپد پرو که با نسبت تصویر ۴:۳، برای استفاده در حالت عمودی نیز مناسب است.

سامسونگ دو مدل قاب مجهز به کیبورد برای تب S9 اولترا معرفی کرده که از نظر ما برای تکمیل تجربه‌ی کاربری آن، بسیار کاربردی است. ما در زومیت فرصت بررسی نسخه‌ی بدون ترک پد قاب را داشتیم که ضخامت کمتری نسبت به نسخه‌ی دیگر دارد.

کیبورد سامسونگ کیفیت بسیار خوبی دارد و چینش دکمه‌های آن استاندارد است

کیفیت ساخت بسیار خوب کیبورد باعث می‌شود کار کردن با آن واقعاً لذت‌بخش باشد. محل قرار‌گیری کلید‌ها، شباهت زیادی به کیبورد‌های دسکتاپ دارد. شاید نبود بک‌لایت، بزرگ‌ترین ایرادی باشد که بتوان به کیبورد تبلت سامسونگ گرفت؛ کمبودی که حین کار با تبلت در محیط‌های تاریک به‌شدت حس می‌شود.

اجرای اپلیکیشن لومافیوژن روی گلکسی تب اس ۹ اولترا
اسپیکر های گلکسی تب اس 9 اولترا
اجرای هم‌زمان چند برنامه در گلکسی تب اس 9 اولترا
قلم اس پن گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ

دوربین سلفی دوگانه‌ی تبلت بسیار بزرگ سامسونگ، آن را از دو نسخه‌ی دیگر یعنی تب اس ۹ پلاس و تب اس ۹ متمایز می‌کند. مجموعه‌ی دوربین، همانند نسل قبلی از دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. یکی از دوربین‌ها به لنز واید f/2.2 و دیگری به لنز اولتراواید f/2.4 مجهز شده است.

به‌خاطر محل قرار‌گیری دوربین سلفی در تبلت‌های سامسونگ و برخلاف چیزی که در آیپد پرو دیده‌ایم، مشکل زاویه‌ی دید در تماس‌های ویدئویی (در حالت افقی) وجود نداشته باشد؛ خصوصاً وقتی قابلیت ردگیری چهره و قاب‌بندی خودکار را به آن اضافه کنیم.

دوربین سلفی دوگانه گلکسی تب اس 9 اولترا سامسونگ

نمایشگر ۱۴٫۶ اینچی و خیره‌کننده با پنل OLED، بزرگ‌ترین برگ برنده‌ی تب اس ۹ اولترا است که استفاده از آن را واقعاً لذت‌بخش می‌کند. نمایشگر تبلت با نام تجاری Dynamic AMOLED 2X شناخته می‌شود که پیش‌تر در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ با آن آشنا شده بودیم. کره‌ای‌ها برای محافظت از نمایشگر، پوشش گوریلا گلس ۵ را در نظر گرفته‌اند که در سال ۲۰۱۶ معرفی شده بود.

رزولوشن نمایشگر، ۲۹۶۰ × ۱۸۴۸ پیکسل است که تراکم پیکسلی ۲۳۹ پیکسل‌براینچ را در اختیار می‌گذارد و برای تماشا از فواصل عادی، کاملاً کفایت می‌کند؛ بدین‌مفهوم محتوا کاملاً پروضوح نمایش داده می‌شود و نمی‌توان پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد.

نمایشگر گلکسی تب اس ۹ اولترا، از نرخ نوسازی متغیر ۱۲۰ هرتزی و همچنین استاندارد +HDR10 برای پخش ویدیوهای HDR پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که نرخ نوسازی بسته به محتوای در حال نمایش، روی سه عدد ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد.

گلکس تب اس 9 اولترا در حال نمایش فیلم

نمایشگر تب اس ۹ اولترا از نظر بیشینه‌‌ی روشنایی، نسبت به نسل قبلی بهبودهایی را تجربه می‌کند و اکنون به لطف فناوری Vision Booster، متون، عکس‌ها و سایر محتوا‌ در محیط‌های روشن به شکل بهتری نمایش داده می‌شوند. فناوری مذکور، روشنایی نمایشگر را افزایش می‌دهد و با بهبود کنتراست، خوانایی بهتری را در محیط‌های روشن به‌ارمغان می‌آورد.

در تست‌های متداول زومیت، حداکثر روشنایی نمایشگر تب S9 اولترا را هنگام نمایش محتوای SDR حدود ۵۰۲ نیت ثبت کردیم. همچنین هنگام نمایش محتوای HDR روشنایی به ۹۱۰ نیت می‌رسد که نسبت به نسل قبل بهبود خاصی را نشان نمی‌دهد. درواقع، تنها تغییر به همان قابلیت Vision Booster باز می‌گردد که خوانایی دستگاه را در محیط‌های روشن بهبود می‌دهد.

روشنایی خوب و دقت رنگ عالی نمایشگر، تجربه‌ی محتوا را لذت‌بخش‌تر از همیشه می‌کند

مثل همیشه در قسمت تنظیمات صفحه نمایش، شاهد دو پروفایل Vivid و Natural هستیم که اولی برای پوشش بهتر فضای رنگی sRGB و دومی برای پوشش وسیع‌تر فضای رنگی DCI P3 کاربرد دارد. در هر دو حالت، نمایشگر تبلت دقت رنگی بسیار خوبی را ارائه می‌کند؛ البته که در حالت Vivid رنگ‌ها کمی زنده‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

دمای رنگ‌ها در حالت Vivid کمی سرد‌تر از حالت Natural نمایش داده می‌شوند؛ اما اگر حوصله‌ی سروکله‌ زدن با تنظیمات این بخش را داشته باشید، می‌توانید دمای رنگ‌ها را به‌صورت دستی تنظیم کنید.

عملکرد نمایشگر گلکسی تب اس 9 اولترا در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی تب اس 9 اولترا

۲

۵۰۲

۹۱۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۸

۱۳۰ درصد

(Vivid)

۳٫۴

شیائومی پد ۶ پرو

۰٫۶

۳۳۲

۴۱۵

۵۵۳

۹۶٫۹ درصد

(Original Color Pro)

۲٫۵

۹۸٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۴

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۲

۱٫۷

۵۶۶

۱۵۳۲

(HDR)

۱۰۰ درصد

۱٫۸

--

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۲۲

۲٫۴۰

۵۰۹

۵۱۸

۷۰۶

۱۰۰ درصد

۲٫۳

--

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۲٫۰

۵۲۷

۹۴۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۵٫۴

تبلت اس ۹ اولترا مشابه نسل قبلی از حسگر اثر انگشت اپتیکال برای احراز هویت کاربر استفاده می‌کند که زیر نمایشگر OLED تعبیه شده است و عملکرد بسیار سریع و دقیقی در اختیارتان می‌گذارد.

تبلت Galaxy Tab S9 Ultra به‌روش نسل گذشته، از ۴ اسپیکر کوک‌شده به‌ دست AKG استفاده می‌کند که روی لبه‌های کناری قرار گرفته‌اند. سامسونگ می‌گوید اسپیکر‌ها ۲۰ درصد بزرگ‌تر شده‌اند؛ موضوعی که در کنار قابلیت Dolby-Atmos به حجم صدای فوق‌العاده‌ای منجر می‌شود.

صدای شفاف و پرقدرت به‌لطف اسپیکرهای AKG

تست‌های ما هم نشان می‌دهند که تب اس ۹ اولترا در زمینه‌ی حجم، وضوح و شفافیت صدا عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و بیس آن عموماً کوبنده است. با این حال همچنان در پخش صدای بیس نمی‌تواند به پای آیپد پرو برسد.

گلکسی تب اس ۹ اولترا، همانند خانواده اس ۲۳ و تاشدنی‌های سامسونگ، از نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌‌ی Snapdragon 8 Gen 2 استفاده می‌کند که کره‌ای‌ها به آن Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy می‌گویند. تبلت سامسونگ در نسخه‌ی پایه با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایتی عرضه شده است. دو نسخه‌ی دیگر با فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایتی با رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایت همراه شده‌اند.

اجرای بازی کالاف دیوتی روی گلکسی تب اس 9 اولترا

با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه تا ظرفیت یک ترابایت، احتمالاً نسخه‌ی پایه یا همان ۲۵۶ گیگابایتی، پاسخگوی تمام نیاز‌های شما خواهد بود. ضمناً اشاره کنیم که فضای ذخیره‌سازی تمام نسخه‌های تبلت از نوع پرسرعت UFS 4.0 و رم آن‌ها از نوع LPDDR5X است.

به گفته‌ی سامسونگ، تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 به‌کاررفته در سری تب اس ۹ باعث می‌شود که در بخش پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی، به‌ترتیب شاهد پیشرفت ۳۴ و ۴۱ درصدی باشیم. به‌علاوه، تراشه حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد بهینه‌تر از نسل قبلی عمل می‌کند که این عملکرد عالی را مدیون لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC است.

نمایش عمودی سایت زومیت در گلکسی تب اس 9 اولترا

سال گذشته، ابعاد باریک بدنه و نبود فضای کافی باعث شده بود تا گلکسی تب اس ۸ اولترا در زمینه‌ی دفع حرارت عملکرد چندان خوبی نداشته باشد و طی پردازش‌های طولانی و سنگین، عملکرد آن حدود ۳۵ درصد افت کند. امسال با تغییر در طراحی اجزای داخلی، سامسونگ برای اولین بار در تبلت‌هایش، برای گلکسی تب اس ۹ اولترا از سیستم خنک‌کننده‌ی محفظه‌ی بخار استفاده کرده است.

به‌لطف استفاده از محفظه‌ی بخار، تبلت پرچمدار سامسونگ در آزمون استرس Wild Life Extreme 3DMark، پایداری فوق‌العاده‌ی ۹۱ درصد را ثبت کند و دمای آن تنها با ۱ درجه افزایش، از ۲۸ به ۲۹ درجه‌ی سلسیوس برسد.

تست پایداری عملکرد گلکسی تب اس ۹ اولترا

تجربه‌ی ما هم نتیجه‌ی تست استرس را تصدیق می‌کند؛ در استفاده‌ی روزمره، حین بازی یا حتی هنگام پردازش‌های سنگین، متوجه داغ‌شدن عجیب بدنه یا افت عملکرد تبلت نشدیم. علاوه‌براین، ترکیب سخت‌افزاری تبلت، عملکرد بسیار سریع و روانی را چه در استفاده‌ی روزمره، چه هنگام اجرای بازی در اختیار می‌گذارد و می‌توان گفت که به‌خوبی از پس اجرای تمام اپ‌های اندرویدی بر می‌آید.

پایداری عملکرد ۹۱ درصد به لطف سیستم خنک‌کننده‌ی محفظه بخار

اجرای بازی‌ها روی تبلت سامسونگ لذت‌بخش است؛ اما با توجه به وضوحی که بازی‌های موبایل رندر می‌شوند و ابعاد بزرگ نمایشگر S9 اولترا، تجربه‌ی این بازی‌ها به چشم‌نوازی و زیبایی گوشی‌های موبایل نخواهد بود. به‌هرصورت، از نظر سخت‌افزاری چالشی در انجام سنگین‌ترین بازی‌ها هم نخواهید داشت. مثلاً بازی سنگین Genshin Impact روی آخرین تنظیمات گرافیکی، با نرخ فریم پایدار بین ۵۸ تا ۶۲ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود.

عملکرد تب S9 اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی تب اس ۹ اولترا

Snapdragon 8 Gen 2

۱۹۳

۹۶۶۱

۲۰۲۲

۵۳۷۷

۵۰

۶۸

پد ۶ پرو

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۲۴

۶۹۹۹

۱۷۵۶

۴۴۳۳

۳۴

۴۷

آیپد پرو ۲۰۲۲

Apple M2

۳۷۳

۴۵۳۹۵

۲۵۲۷

۹۵۷۶

۸۱

۷۵

گلکسی تب اس ۸ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۲

۶۸۸۷

۱۶۲۹

۳۶۶۳

۲۸

۳۷

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

Apple M1

۲۱۲

--

۲۴۰۰

۷۸۷۱

۵۲٫۸

۶۸٫۲

اگر بخواهیم قدرت خام سخت‌افزاری Galaxy Tab S9 Ultra را با رقبایی مثل آیپد پرو M2 مقایسه کنیم، داستان متفاوت خواهد بود؛ پردازنده‌ی مرکزی تب اس ۹ اولترا در پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، به ترتیب حدود ۱۹ و ۴۳ درصد ضعیف‌تر ظاهر می‌شود. در بخش گرافیکی هم اختلاف زیادی شاهد هستیم و تراشه‌ی M2 حدود ۷۸ درصد بهتر عمل می‌کند.

گلکسی تب اس 9 اولترا در مقایسه با آیپد پرو

با وجود برتری چشمگیر آیپد پرو بر تبلت سامسونگ، نمی‌توان گفت که گلکسی تب اس ۹ اولترا در زمینه‌ی اجرای بازی عملکرد خوبی ندارد یا برای ویرایش عکس و تدوین ویدئو گزینه‌ی مناسبی نیست. بحث اصلی مربوط به نبود اپلکیشن‌های حرفه‌ای است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

سامسونگ برای تغذیه‌ی دستگاه غول‌پیکرش، بر همان باتری بسیار حجیم ۱۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی نسل قبلی اتکا دارد. باتری در تست پخش مداوم ویدئوی HD با روشنایی ۲۰۰ نیت، ۱۷ ساعت دوام می آورد که حدود ۵٫۵ ساعت بیشتر از آیپد پرو ۱۲٫۹ و تقریباً مشابه گلکسی تب اس ۸ اولترا است.

عمر باتری گلکسی تب S9 اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی تب اس ۹ اولترا

۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیکسل

۱۱۲۰۰

۱۷:۰۰

--

پد ۶ پرو

۱۱ اینچ، ۱۴۴ هرتز

۲۸۸۰ × ۱۸۰۰ پیکسل

۸۶۰۰

۱۲:۳۰

۷:۱۸

آیپد پرو ۲۰۲۲

۱۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۰:۰۷

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیکسل

۱۱۲۰۰

۱۶:۵۰

۷:۳۰

تجربه‌ی شخصی من از شارژدهی Tab S9 Ultra طی تقریباً ۴ ماه استفاده، واقعاً راضی‌کننده بوده است. مثلاً در یک روز کاری سنگین شامل ویرایش عکس با اپلیکیشن Adobe Photoshop Express به‌مدت ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه و پخش همزمان موسیقی و گشت‌و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی، تبلت حدود ۳۳ درصد کاهش باتری داشت که با توجه به جنس پردازش‌ها و اندازه‌ی بزرگ صفحه‌نمایش، کاملاً قابل قبول بود.

منوی باتری گلکسی تب اس 9 اولترا

در زمینه‌ی سرعت شارژ هم گلکسی تب اس ۹ اولترا پیشرفتی ندارد و همچنان از شارژ سریع ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند. نیم ساعت استفاده از این شارژر، حدود ۳۲ درصد از باتری دستگاه را پر می‌کند و شارژ کامل نیز حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد. با این اوصاف، می‌توان گفت که زمان شارژ تب اس ۹ اولترا از تمام آیپد‌های اپل کمتر است؛ اما همچنان به پای برخی رقبای چینی نمی‌رسد.

تب اس ۹ اولترا با اندروید ۱۳ و رابط کاربری OneUI 5.1 به بازار عرضه شد؛ اما ما در زمان بررسی، به‌روزرسانی اندروید ۱۴ با One UI 6.1 را روی آن نصب کردیم؛ بنابراین با توجه به پشتیبانی ۴ ساله‌ی کُره‌ای‌ها، اندروید ۱۷ آخرین نسخه از سیستم‌عامل این تبلت خواهد بود. اصلی‌ترین تغییرات ایجادشده در One UI 6 به بخش Quick Settings، لاک اسکرین و پنل نوتیفیکیشن‌ها مربوط می‌شود که پیش‌تر در مقاله‌ی بررسی One UI 6 به جزئیات کامل آن‌ها پرداخته‌ایم.

تنظیمات حالت دکس در گلکسی تب اس ۹ اولترا
صفحه اصلی حالت جدید Dex در اندروید ۱۴ - گلکسی تب اس ۹ اولترا

در نسخه‌ی جدید رابط کاربری، سامسونگ یک حالت جدید برای Dex Mode در نظر گرفته است که در کنار حالت کلاسیک آن قرار می‌گیرد. حالت جدید Dex از نظر طراحی، تفاوتی با حالت عادی ندارد؛ اما طبق انتظار در این حالت اپ‌ها به‌صورت شناور اجرا می‌شوند و امکان تغییر اندازه و میزان شفاف بودن آن‌ها وجود دارد. تسک بار هم در حالت جدید Dex به منوی اصلی OneUI شباهت دارد و فقط کمی کوچک‌تر می‌شود.

چه در حالت Dex، چه در حالت عادی، Tab S9 Ultra با نمایشگر ۱۴٫۶ اینچی‌اش، یک دستگاه‌ ایدئال برای اجرای همزمان برنامه‌ها است. در حالت Split Screen شما می‌توانید سه برنامه را به‌صورت همزمان داشته باشید و بالغ بر پنج پنجره‌ی شناور نیز روی آن‌ها قابل استفاده خواهد بود.

حالت دکس در گلکسی تب اس 9 اولترا

برخلاف پیشرفت‌های سیستم‌عامل اندروید در پلتفرم تبلت، هنوز هم اپلیکیشن‌های محبوبی مثل اینستاگرام فقط در حالت عمودی اجرا می‌شوند که واقعاً آزاردهنده است؛ البته سامسونگ جلوتر از گوگل، راهکاری در حد مُسکن برای این مشکل در نظر می‌گیرد که از منوی Labs و گزینه‌ی Landscape view for portrait apps می‌توانید تعریف کنید تا کدام اپ‌های ناسازگار در حالت عمودی نیز اجرا شوند.

همان‌طور که در بخش سخت‌افزار اشاره کردم؛ یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های تبلت سامسونگ با سیستم‌عامل اندروید، نبود اپلیکیشن‌هایی حرفه‌ای مثل فتوشاپ و Procreate است که باعث می‌شود آیپد پرو انتخاب اکثر کاربران حرفه‌ای باشد.

سامسونگ برای رفع مشکل فقدان اپ‌های حرفه‌ای، هر سال سعی می‌کند تا توسعه‌دهندگان اپ‌های معروف را تشویق کند تا نسخه‌ی اختصاصی اپ‌های خود را برای گلکسی تب‌ها گسترش دهند که اولین نمونه‌ی آن، اپلیکیشن ویرایش ویدئوی LumaFusion به‌حساب می‌آید.

اجرای اپلیکیشن لومافیوژن روی گلکسی تب اس ۹ اولترا

اکنون بعد از گذشت تقریباً یک سال، کُره‌ای‌ها اپلیکیشن‌های حرفه‌ای Good Notes و Clip Studio را هم به فولدر Galaxy Picks اضافه کرده‌اند که تا حدودی جای خالی اپ‌های حرفه‌ای را پر می‌کند. برنامه‌ی نخست برای یادداشت‌برداری حرفه‌ای کاربرد دارد و دومین برنامه نیز برای طراحی حرفه‌ای با قلم استایلوس در نظر گرفته شده است.

تا صحبت از طراحی حرفه‌ای است؛ بد نیست نگاهی به قلم S Pen داشته باشیم که سامسونگ طبق سنت گذشته، آن را داخل جعبه همراه محصول عرضه می‌کند. قلم اس پن گلکسی تب اس ۹ اولترا از نظر ظاهری تفاوتی با نسل قبلی ندارد و تأخیر آن همچنان به حدود ۲٫۸ میلی‌ثانیه می‌رسد و به‌نوعی از نظر تأخیر میان قلم‌های تبلت، یکه‌تازی می‌کند.

قلم اس پن گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ

اصلی‌ترین تغییر ایجادشده در قلم تب اس ۹ اولترا، به ضدآب شدن آن برمی‌گردد. در واقع، قلم نیز مثل خود تبلت، استاندارد IP68 را دریافت کرده است که باعث می‌شود حتی زیر آب نیز بتوانید طراحی کنید!

تغییر بعدی مربوط به محل شارژ قلم S Pen است که اکنون محدودیتی از نظر جهت قرار دادن قلم وجود ندارد و در هر حالت، شارژ قلم انجام خواهد شد.

سامسونگ ویژگی نرم‌افزاری جدیدی به قلم خود اضافه نکرده است و این قلم در کنار طراحی و یادداشت‌برداری، برای کنترل برخی اپ‌ها یا تبدیل دست‌نوشته به متن تایپی کاربرد دارد که پیش‌تر به جزئیات کامل آن‌ها پرداخته‌ایم.

تماشا کنید: این قلم جادویی است!
اس پن، قلم لمسی گلکسی S23 اولترا و شماری از دستگاه‌های دیگر سامسونگ، ویژگی‌های هیجان‌انگیز زیادی دارد.
مبین احمدی
مطالعه '1
تماشا کنید: این قلم جادویی است!

نوک قلم S Pen همچنان نرم است که حس‌وحال قلم و کاغذ را تداعی می‌کند؛ با این حال سامسونگ در مراسم آنپکد، از نسخه‌ی ویژه S Pen با نوک سفت پلاستیکیِ مشابه اپل پنسل برای هنرمندان طراح رونمایی کرد. قلم مذکور که S Pen Creator edition نام دارد، کمی از نسخه‌ی عادی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است تا در دست گرفتن آن آسان‌تر باشد. به‌علاوه، قلم در تشخیص زاویه‌ها، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

گلکسی تب اس ۹ اولترا به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تبلت اندرویدی بازار، دستگاهی‌ ایدئال برای تماشای محتوا و انجام همزمان چند وظیفه است.

Dex Mode سامسونگ در کنار موس و کیبورد و مدیریت فایل بهتر، باعث شده است تا تبلت پرچمدار کُره‌ای در مقایسه‌ با آیپد پرو در برخی زمینه‌ها گزینه‌ی بهتری برای کاربران حرفه‌ای باشد؛ اما همچنان این تبلت در زمینه‌ی قدرت خام پردازشی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای، به پای رقیب آمریکایی نمی‌رسد.

اندازه‌ی بزرگ تبلت سامسونگ در کنار قدرت پردازشی خوب آن باعث می‌شود ناخودآگاه از خودمان بپرسیم که آیا می‌توانیم از آن به‌عنوان لپ‌تاپ استفاده کنیم یا خیر؟

گلکسی تب اس ۹ اولترا در کنار آیپد پرو ۲۰۲۲

اگر طراح هستید یا کار تولید محتوا انجام می‌دهید، علاقه‌ی زیادی به وب‌گردی، بازی‌های موبایلی و تماشای فیلم و سریال هم دارید؛ این تبلت برای کار‌های سبک و معمولی می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ باشد؛ خصوصاً اینکه وزن پایین‌تری دارد و شارژدهی آن از اکثر لپ‌تاپ‌های ویندوزی بهتر است؛ اما اگر از نرم‌افزار‌ مهندسی استفاده می‌کنید یا تدوین‌گر حرفه‌ای ویدئو هستید، کانسپت تبلت کلاً نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و لپ‌تاپ گزینه‌ی معقول‌تری برایتان خواهد بود.

امسال هرسه نسخه‌ی تب اس ۹ از نمایشگر OLED استفاده می‌کنند و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها به تعداد دوربین و ابعاد نمایشگر برمی‌گردد؛ بنابراین اگر به‌دنبال یک تبلت خوب هستید، با توجه به قیمت تبلت کره‌‌ای‌ها، شاید بد نباشد نگاهی به گلکسی تب اس ۹ پلاس داشته باشید که حدود ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر از نسخه‌ی اولترا است.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی باریک آلومینیومی با کیفیت ساخت بالا
  • دقت رنگ و روشنایی بسیار خوب نمایشگر
  • استاندارد IP68 برای تبلت و قلم S Pen
  • اسپیکرهای قدرتمند با صدای فراگیر
  • حالت دسکتاپ بسیار کارآمد
  • عملکرد سریع و پایدار
  • شارژدهی خوب باتری
  • عرضه همراه با قلم

نکات منفی

  • قیمت بالا
  • لوازم جانبی گران قیمت
  • مناسب نبودن نسبت تصویر ۱۶:۱۰ برای حالت عمودی
  • تعداد محدود اپ‌های حرفه‌ای در مقایسه با iPad
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات