بررسی OneUI 6

بررسی One UI 6؛ بهبودهای جزیی اما خوشایند

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
تغییراتی که در One UI 6 می‌بینیم، چندان عجیب و غریب و بزرگ نیستند، اما می‌توانند رابط کاربری نسبتا کامل سامسونگ را خوشایندتر کنند.
تبلیغات

رابط کاربری سامسونگ طی سال‌های گذشته راه زیادی را آمده است تا امروز بتوانیم آن را یکی از بهترین برداشت‌ها برمبنای اندروید به‌حساب بیاوریم. حالا نوبت One UI 6 است که برمبنای اندروید ۱۴ از راه برسد و آخرین دستاورد نرم‌افزاری کُره‌ای‌ها را برایمان به‌ارمغان بیاورد.

نسخه‌ی جدید در حال حاضر برای سری گلکسی S23 در دسترس قرار دارد و در مقاله‌ی پیش رو در مورد آن صحبت خواهیم کرد. درواقع می‌خواهیم ببینیم که آیا نسخه‌ی ششم UI سامسونگ می‌تواند کاربران سخت‌پسند امروزی را راضی نگاه دارد یا خیر.

اگر باانتظار دیدن تغییرات ظاهری چشم‌گیر وارد One UI 6 شوید، احتمالا کمی ناامید خواهید شد؛ چراکه بیشتر المان‌های UX تقریبا همانی هستند که در One UI 5‌ دیده بودیم و به آن‌ها عادت داشتیم. چنین خصیصه‌ای نه‌تنها بد نیست، بلکه می‌توانیم آن را یک ویژگی مثبت تلقی کنیم. درواقع برای کاربرانی که به کلیات رابط کاربری سامسونگ عادت کرده‌اند، تغییر ناگهانی و بیش‌ازحد به‌هیچ‌وجه خوشایند و منطقی نخواهد بود.

بیشتر تغییرات را در بخش تنظیمات سریع یا Quick Settings، لاک‌اسکرین و پنل نوتیفیکشن مشاهده می‌کنیم. تغییرات را می‌توان در رنگ‌ها، میزان شفاف بودن پنجره‌ها، موقعیت دکمه‌ها و چینش پنل تنظیمات سریع ردیابی کرد.

فهرست اولیه گوشی‌هایی که آپدیت One UI 6 را دریافت می‌کنند

درحال‌حاضر، سامسونگ نام بیش‌ از ۲۰ دستگاه ساخت خود را در فهرست گوشی‌هایی که آپدیت One UI 6.0 را دریافت می‌کنند، قرار داده است. این فهرست اولیه شامل گوشی‌هایی می‌شود که از سال ۲۰۲۰ به بعد روانه‌ی بازار شده‌اند. البته در نظر داشته باشید که فهرست زیر، کامل نیست. سیاست نرم‌افزاری کنونی سامسونگ نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد بسیاری از مدل‌های تبلت و گوشی خود را به اندروید ۱۴ آپدیت کند.

تغییرات پنل Quick Settings

تغییر چینش در پنل تنظیمات سریع در نگاه اول جذاب به‌نظر می‌رسد و شبیه اندروید خالص در گوشی‌های پیکسل گوگل شده است. از‌آنجایی‌که گزینه‌های پرکاربرد بلوتوث و وای‌فای به‌صورت مجزا در قسمت بالای پنل جای گرفته‌اند، دیگر برای پیدا کردن آن‌‌ها در انبوهی از گزینه‌ها سردرگم نخواهید شد. اما زمانی که بخواهید از یک دست برای کار با گوشی استفاده کنید، متوجه چالش‌های کار با چیدمان جدید پنل خواهید شد.

قرار گرفتن گزینه‌های وای‌فای و بلوتوث در بالاترین ردیف تنظیمات سریع باعث می‌شود اگر از یک گوشی نسبتا بزرگ استفاده می‌کنید یا دستان نسبتا کوچکی دارید، انگشتانتان را کمی بیشتر کِش بیاورید تا به آن‌ها برسید. مشکل بعدی اینجاست که امکان تغییر چیدمان و انتقال دکمه‌های مذکور به ردیف پایین‌تر را هم نخواهید داشت و باید به‌همین وضعیت عادت کنید.

منوی Quick Settings در One UI 6
ویرایش منوی Quick Settings در One UI 6
ویرایش منوی Quick Settings در One UI 6

سامسونگ برای دسترسی «سریع‌تر» به پنل Quick Settings، قابلیتی به‌نام Quick Settings Instant Access را در نسخه‌ی ششم رابط کاربری‌اش گنجانده است که به شما اجازه می‌دهد با سوایپ از لبه‌ی بالا و سمت راست صفحه، به‌راحتی وارد این بخش شوید. چنین رفتاری را پیش‌تر در برخی از کاستوم‌رام‌ها و پوسته‌های کاربری دیگری مثل MIUI دیده بودیم و حالا خوشحالیم که سامسونگ از این ویژگی در نسخه‌ی جدید One UI استفاده کرده است.

تغییرات پنل Notifications

ویژگی جدید دیگر One UI 6 در پنل اعلانات خود را نشان می‌دهد؛ حالا هر نوتیفیکیشن در کارت جداگانه به شما نمایش داده می‌شود. ابعاد کارت‌ها به حدی هست که فضای خوبی برای هر اعلان در اختیارتان قرار می‌گیرد و برای دیدن اطلاعات و تپ روی آن‌ها مشکل خاصی نخواهید داشت؛ اما از طرفی فضای بیشتری هم روی صفحه‌یتان اشغال می‌کند که اگر نوتیفیکشن‌هایتان زیاد باشد، واقعا روی اعصاب است.

نوتیفکیشن در محیط One UI 6
نوتیفکیشن در محیط One UI 6
کارت موزیک پلیر در لاک اسکرین One UI 6

در پنل اعلانات، می‌توانید نوتیفکیشن‌هایتان را براساس زمان و نه اولویت مرتب کنید. البته قابلیت گروه‌بندی نوتیفیکشن همچنان وجود دارد؛ یعنی وقتی برای یک اپ اعلان جدیدی دریافت کنید، گروه اعلانات مذکور به بالاترین جایگاه در بین تمام اعلان‌ها منتقل خواهند شد.

تغییر بصری کارت پخش آهنگ

موزیک پلیر در نسخه‌ی جدید One UI، تغییر بصری جالبی را تجربه کرده است. آلبوم آرت آهنگ‌ها حالا تمام پس‌زمینه‌ی کارت اپلیکیشن را در بخش نوتیفکیشن‌ها دربر می‌گیرد و هرچه که زمان پخش هر قطعه جلوتر می‌رود، ردی روی نوار پیشرفت آن به‌جا می‌ماند. بااینکه در نگاه کلی، هارمونی چندانی بین کارت موزیک پلیر با محیط اطرافش به چشم نمی‌خورد، اما رنگ و لعاب چشم‌نوازی به پنل نوتیفکیشن‌ها می‌دهد.

ارتباط مستقیم لاک‌اسکرین با Modes

One UI 6‌ برای پخش لاک‌اسکرین هم ویژگی‌های جدیدی به‌همراه آورده است و حالا می‌توان بیش‌ازپیش، آن را شخصی‌سازی کرد. مثلا برای جابه‌جایی موقعیت ساعت در لاک‌اسکرین آزادی عمل بیشتری دارید.

شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در One UI 6
شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در One UI 6
شخصی‌سازی لاک‌اسکرین در One UI 6

نسخه‌ی پنجم One UI قابلیت Modes and Routines را برای اولین‌بار به گوشی‌های سامسونگ آورده بود و به کاربران این امکان را می‌داد که والپیپرشان را براساس روتین‌هایی که تعریف کرده‌اند، انتخاب کنند. حالا در نسخه‌ی جدید، سامسونگ با نیم‌نگاهی به iOS 17، به شما این اجازه را می‌دهد تا برای هر Mode، یک لاک‌اسکرین کاملا منحصربه‌فرد تعیین کنید.

درواقع، وقتی یک Mode را فعال کرده‌اید و لاک‌اسکرین‌تان را تغییر می‌دهید، تغییرات را روی لاک‌اسکرین منحصر به همان Mode اعمال می‌کنید. با این روش، وقتی یک Mode را فعال می‌کنید، می‌توانید یک لاک‌اسکرین کاملا شخصی‌سازی شده با شورتکات‌های مدنظرتان در اختیار داشته باشید.

اپلیکیشن اختصاصی Studio برای ویرایش ویدیو

بعد از صحبت در مورد تغییرات عیان‌تر، وقت آن می‌رسد که به‌سراغ بخش‌های دیگر رابط کاربری برویم. برای کسانی که ویدیوهای زیادی ضبط می‌کنند و دوست دارند ابزاری هرچند ساده برای ویرایش ویدیوها روی گوشی‌شان در اختیار داشته باشند، One UI 6‌ امکان جدیدی تدارک دیده است.

ویرایش ویدیو با اپ Studio در One UI 6
ویرایش ویدیو با اپ Studio در One UI 6
ویرایش ویدیو با اپ Studio در One UI 6

در حالی که قبلا ویدیوها را در اپلیکیشن گالری ویرایش می‌کردیم، حالا یک اپ اختصاصی به‌نام Studio برای ادیت ویدیوها در اختیار خواهیم داشت که تقریبا تمام قابلیت‌های پایه‌ای که برای ویرایش ویدیو نیاز است، در اختیار قرار می‌دهد و برای افراد مبتدی هم چالشی ایجاد نخواهد کرد.

سایر تغییرات؛ از نرم‌افزار دوربین تا ویجت‌های جدید

تقریبا تمام تغییرات دیگری که در One UI جدید می‌بینیم، جزئی‌تر هستند و شاید برای خیلی از کاربران به‌چشم نیایند؛ اما به‌هرحال، می‌توانند در مجموع به بهبود تجربه‌ی کاربری کمک کنند. مثلا نرم‌افزار دوربین تقریبا فرق خاصی با گذشته نکرده است، اما با مقایسه‌ی دقیق‌تر متوجه تفاوت‌هایی خواهیم شد.

تنظیمات مربوط به تغییر رزولوشن عکس به صفحه‌ی ViewFinder منتقل شده است تا دیگر نیازی نباشد وارد منوی تنظیمات شوید و بتوانید به‌سرعت بین رزولوشن‌های مختلف برای عکاسی جابه‌جا شوید. می‌توانید برای عکس‌های نهایی، واترمارک هم بگذارید و حالا در One UI 6 امکان شخصی‌سازی نمایش تاریخ و زمان به ثبت رسیدن عکس را نیز خواهید داشت.

اپلیکیشن دوربین در One UI 6
ویجت‌های جدید در One UI 6
ویجت دوربین در One UI 6

سامسونگ با نسخه‌ی جدید رابط کاربری‌اش، دو ویجت جدید نیز ارائه می‌کند. ویجت اول به نام The Weather Insights در مورد آب‌وهوا و دمای فعلی محل زندگی شما اطلاعات مورد نیاز را ارائه می‌کند و به شما در مورد تغییرات آب‌وهوایی آینده نیز اطلاع می‌دهد. با ویجت دوربین هم می‌توانید وارد یک حالت عکاسی خاص شوید؛ قابلیتی که برای گوشی‌های دوربین‌محوری مثل S23 اولترا و حالت‌های مختلف عکاسی‌اش، می‌تواند واقعا کاربردی باشد.

در One UI 6 سامسونگ تصمیم گرفته است برای تر و تمیز شدن هرچه بیشتر رابط کاربری، نام اپلیکیشن‌ها را تا حد امکان کوتاه‌تر کند. مثلا Galaxy Store حالا به‌اختصار Store خطاب می‌شود. ایموجی‌های کیبورد سامسونگ نیز شکل و شمایل جدیدی پیدا کرده‌اند و حالا شبیه ایموجی‌های واتساپ هستند. به‌عنوان آخرین تغییر مهم، بد نیست اشاره کنم که با فعال کردن Airplane Mode، دیگر وای‌فای و بلوتوث به‌صورت خودکار خاموش نمی‌شوند و در صورتی که بخواهید، خودتان آن‌ها را تغییر وضعیت می‌دهید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در مقاله نیز اشاره کردم، نسخه‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ با تغییرات نه‌چندان بزرگ اما کاربردی، سعی در بهبود تجربه‌ی کاربری دارد؛ آن‌هم در حالی که همین حالا با یک برداشت نسبتا کامل از اندروید طرف هستیم. بزرگ‌ترین تغییرات را در بخش Quick Settings و چیدمان آن مشاهده می‌کنیم که One UI را بیش‌ازپیش به اندروید خام شبیه می‌کند؛ اما در برخی سناریوها، کار با منوی تنظیمات سریع را کمی سخت خواهد کرد.

پنل نوتیفیکیشن‌ها، تغییر بزرگ دیگر را در به‌روزرسانی جدید تجربه می‌کند و اختصاص کارت به هر نوتیفیکیشن، دسته‌بندی و تشخیص اعلان‌های مختلف از هم را برای بررسی سریع، خوشایندتر و عملی‌تر خواهد کرد. درنظر گرفتن یک ویرایشگر کمی پیشرفته‌تر برای ویدیو، ارتباط مستقیم لاک‌اسکرین با Mode و امکانات بیشتر برای شخصی‌سازی لاک‌اسکرین، شاید در نگاه اول از دید خیلی از کاربران دور بمانند، اما اگر اهل سروکله زدن با رابط کاربری گوشی‌تان باشید، حتما نظرتان را جلب خواهند کرد.

در مجموع، بد نیست اشاره کنم که اگر شما هم مثل من از کاربران چندین و چند ساله‌ی گوشی‌های سامسونگ باشید و قدم‌به‌قدم با پیشرفت‌های One UI طی سال‌های گذشته پیش آمده باشید، حتما از کار با نسخه‌ی جدید آن ناراضی نخواهید بود؛ چرا که همان رابط کاربری همیشگی و آشنا را با تغییرات جزئی اما کاربردی، در اختیار خواهید داشت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات