در سایه تحریم، چین حالا پیشرفته‌ترین حافظه 3D NAND دنیا را می‌سازد

جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پرچم چین / China Flag ستاره زرد روی دیوار قرمز
شرکت چینی YMTC موفق شده است پیشرفته‌ترین تراشه‌ی 3D NAND را وارد حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD کند.
تبلیغات

YMTC، برترین شرکت چینی در صنعت تراشه‌ی حافظه، موفق شده است در اقدامی غیرمنتظره، پیشرفته‌ترین حافظه‌ی 3D NAND دنیا را تولید کند. این ادعا را نه YMTC بلکه شرکت کانادایی TechInsights مطرح کرده است.

حافظه‌ی ساخته‌شده توسط YMTC چند ماه پیش در سکوت خبری وارد SSD جدیدی شد که در دسترس کاربران چین قرار گرفت. ساخت این حافظه نشان می‌دهد YMTC در سایه‌ی تحریم‌های آمریکا توانسته است همچنان رشد کند.

دستاورد تاریخی YMTC در حالی ثبت می‌شود که کارشناسان TechInsights مدتی پیش تأیید کردند گوشی میت ۶۰ پرو هواوی از پردازنده‌ی هفت نانومتری استفاده می‌کند. پردازنده آن گوشی را SMIC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) تولید کرده است. ساخت پردازنده‌ی هفت نانومتری چینی، بسیاری از تحلیلگران را متحیر کرد.

کارشناسان مؤسسه‌ی TechInsights می‌گویند تحولات چند وقت اخیر نشان می‌دهد تلاش‌های چین برای عبور از تحریم‌ها و تقویت صنعت بومی تراشه، موفقیت‌آمیزتر از حد انتظار بوده است.

حافظه‌ی 3D NAND اهمیت بسیار زیادی در پردازش‌ تسک‌های سنگین ازجمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد و حتی وارد درایوهای اس‌اس‌دی مصرفی نیز می‌شود. ساخت پیشرفته‌ترین تراشه‌ی حافظه‌ی 3D NAND، بدون شک دستاوردی پراهمیت است.

ایالات متحده اواخر سال گذشته‌ی میلادی YMTC و ۲۱ شرکت تراشه‌ساز چینی دیگر را وارد فهرست تحریم کرد تا دسترسی آن‌ها را به فناوری‌های روز قطع کند.

YMTC در آن زمان تمام تلاشش را به کار بسته بود تا ازطریق حافظه‌ی ۲۳۲ لایه‌ی X3-9070 به رقیب قدرتمندی برای سامسونگ، اس‌کی هاینیکس و مایکرون (بزرگان صنعت حافظه) تبدیل شود. با آغاز تحریم‌های گسترده، تولید انبوه حافظه‌ی مورد بحث تا حد زیادی دچار مشکل شد.

ادعای ساخت تراشه‌ی پیشرفته‌ی YMTC نخستین‌بار دو ماه پیش در یکی از رسانه‌های چینی مطرح شد، اما کسی آن گزارش را جدی نگرفت. در آن زمان گفته شد YMTC تلاش کرده است حافظه‌های جدیدش را تماماً با دستگاه‌های چینی بسازد. TechInsights در این زمینه هیچ جزئیاتی ارائه نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات