IBM و فوجی فیلم ظرفیت نوار مغناطیسی را به ۵۸۰ ترابایت رسانده‌اند

یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
دو شرکت IBM و فوجی فیلم توانسته‌اند رکورد ظرفیت ذخیره اطلاعات نوار مغناطیسی را بشکنند و آن را به ۵۸۰ ترابایت برسانند.
تبلیغات

نوار مغناطیسی از قدیمی‌ترین روش‌های ذخیره اطلاعات محسوب می‌شود که در حال حاضر برای آرشیو کردن اطلاعات حجیم توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به کار می‌روند. ارزان‌تر بودن و سهولت بیشتر نگه‌داری نوار مغناطیسی سبب شده است شرکت‌هایی مانند IBM و فوجی فیلم همچنان به توسعه نمونه‌هایی با ظرفیت‌های بیشتر بپردازند.

دو شرکت نامبرده چندی پیش موفق به ساخت نوعی نوار مغناطیسی با ظرفیت ۵۸۰ ترابایت شدند. این محصول از نواری به طول ۱۲۵۵ متر استفاده می‌کند که از نوع آزمایشی فریت استرانسیم (SrFe) است. به‌طور تقریبی، نواری از جنس فریت استرانسیم در مقایسه با نوع LTO-8 که در محصولات حال حاضر استفاده می‌شود، از ۲۷ برابر چگالی سطحی بیشتر و ۵۰ برابر ظرفیت بالاتر برای ذخیره اطلاعات بهره می‌برد.

جدول مشخصات حافظه جدید IBM

در توسعه نوار مغناطیسی مورد نظر، وظیفه طراحی متریال‌ برای ساخت نواری با چگالی سطحی ذکرشده به عهده مهندسان فوجی فیلم بوده است و IBM با استفاده از فناوری پردازش سیگنال خود، کمک کرده فرایند نوشتن٫خواندن اطلاعات تا حد قابل توجهی بهینه‌ شود. دقت نوشتن اطلاعات در نوار مغناطیسی جدید IBM و فوجی فیلم به ۳٫۲ نانومتر می‌‌رسد که در مقایسه با مدل‌های پیشین، رقمی قابل ‌توجه است.

IBM مدعی است که پیشرفت فناوری استفاده‌شده در نوار مغناطیس جدید سبب خواهد شد که در سال ۲۰۲۵ مدل‌هایی با ظرفیت ۱۷۵ زتابایت تولید شود. هر زتابایت معادل ۱ میلیارد ترابایت یا ۱ تریلیون گیگابایت است. از این فناوری به‌طور خاص در دیتاسنترها استفاده خواهد شد تا ظرفیت لازم برای ذخیره اطلاعات حجیم فراهم شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات