بررسی هدفون بی‌سیم کریتیو Outlier Air V2

دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
هدفون بی‌سیم کریتیو مدل Outlier Air V2 با شارژدهی بالا، مجهز به پنل لمسی و ارائه تجربه شنیداری سه‌بعدی، انتخاب رضایت‌بخشی در طیف هدفون‌های بی‌سیم با قیمت متوسط است.
تبلیغات

اگر بخواهیم دنیای هدفون‌های کاملاً بی‌سیم موسوم به True Wireless را که در آن دو ایرباد سمت راست و چپ به‌طور جداگانه ازطریق بلوتوث با دستگاه جفت می‌شوند، به شکل طیفی ببینیم که در سمت گران‌قیمت‌ترین‌ها، ایرپاد پرو اپل و در سمت اقتصادی‌ترین‌ها، ردمی ایربادز S شیائومی قرار دارد، آن وقت می‌توان هدفون Outlier Air V2 را با قیمت عرضه ۸۰ دلاری که حالا به ۵۰ دلار رسیده است، جایی بین این دو حد در نظر گرفت.

هدفون بی‌ سیم Outlier Air V2 ساخت شرکت سنگاپوری کریتیو (Creative) است که پاییز سال گذشته با همان برچسب قیمتی، اما با چند قابلیت بیشتر جایگزین مدل اولیه آن موسوم به Outlier Air شد.

لوگو هدفون بیسیم کریتیو outlier air v2

مدل اولیه Outlier Air با توجه به قیمت، عملکرد و عمر باتری، از ارزش خرید نسبتاً بالایی برخوردار بود؛ اما کنترل فیزیکی آن آزاردهنده بود. نسخه بهبودیافته این هدفون با نام Outlier Air Gold هم اگرچه از عمر باتری بیشتر و رنگ زیباتری بهره می‌برد، اما همچنان مبتنی بر دکمه و فرمان‌های فیزیکی بود.

کریتیو خوشبختانه این مشکل را در مدل سوم این سری برطرف کرده و V2 حالا مجهز به پنل کاملاً لمسی و میکروفون‌های باکیفیت‌تری است. این هدفون همچنین از کدک‌های صوتی با کیفیت بالا نظیر aptX و AAC و تکنولوژی Super X-Fi برای تجربه شنیداری «هولوگرافیک»‌ و سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند. اما آیا این موارد کافی است تا Outlier Air V2 را در فهرست کنونی هدفون‌های بی‌سیم با ارزش خرید بالا قرار بدهد؟ برای پاسخ به این سؤال با این بررسی همراه باشید.

طراحی هدفون Outlier Air V2

هدفون بی‌سیم کریتیو مدل Outlier Air V2 با ترکیب رنگ آبی نفتی و مشکی به‌فروش می‌رسد که البته رنگ آبی جذاب آن بیشتر در کیس شارژر نسبتاً بزرگ آن به چشم می خورد.

این هدفون توگوشی نسبت به مدل‌های رایج، کمی بزرگ به نظر می‌رسد و ممکن است برای گوش‌های کوچک چندان مناسب نباشد؛ اما با وزن ۶ گرم در هر سمت بسیار سبک بوده و طراحی آن به گونه‌ای است که به‌خوبی در گوش قرار می‌گیرد و استفاده چندین ساعته از آن باعث خستگی گوش نمی‌شود. برآمدگی اندک ایربادها از داخل گوش نیز این مزیت را دارد تا پوشیدن کلاه روی آن‌ها آزاردهنده نباشد. در ضمن، درون جعبه هدفون Outlier Air V2 سه جفت سَری سیلیکونی اضافی در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ گنجانده شده تا برای هر گوشی مناسب باشد.

کیس شارژر Outlier Air V2 کشویی است و با فشار از سمت راست که عبارت Super X.Fi READY روی آن نوشته شده، باز می‌شود. این کیس اگرچه نسبتاً به مدل پیشین، کمی باریک‌تر و کشیده‌تر است، اما با وزن ۶۰ گرم همچنان در مقایسه با رقبا ابعاد نسبتاً بزرگی دارد و مطمئناً به خوش‌ساختی و ظرافت کیس ایرپاد پرو نیست.

در واقع ابعاد بزرگ این کیس ممکن است برای افرادی که عادت دارند گوشی موبایل، دسته کلید و اقلام دیگر را در جیب شلوارشان بگذارند یا جیب‌هایشان به اندازه کافی جادار نیست، مشکل ایجاد کند. در غیر این صورت، می‌توان این کیس را درون جیب‌های بزرگ و خالی جا داد و با خیال راحت به پیاده‌روی رفت.

کیس شارژر هدفون کریتیو outlier air v2

البته ابعاد بزرگ کیس یک مزیت مهم دارد و آن افزایش میزان شارژدهی باتری‌ها است. هدفون Outlier Air V2 از کابل شارژ USB-A به USB-C استفاده می‌کند و کناره سمت چپ کیس دارای سه چراغ LED برای نشان دادن میزان شارژ‌ باقی مانده در کیس و وضعیت شارژ شدن هر دو ایرباد وجود دارد.

هدفون بی‌سیم Outlier Air V2 همانند نسل قبلی آن از استاندارد ضدآب IPX5 بهره می‌برد که دربرابر پاشش مستقیم حجم سبک تا متوسط آب مقاوم است. درحالی‌که کیس شارژر هرگز نباید درمعرض رطوبت قرار بگیرد، خود هدفون را می‌توان زیر بارش سبک باران یا در باشگاه با میزان تعرق زیاد، بدون مشکل استفاده کرد. مقاومت V2 دربرابر آب و تعریق این هدفون را به همراه خوبی برای پیاده‌روی، باشگاه و مسافرت تبدیل کرده است.

کیس شارژر هدفون کریتیو outlier air v2

Outlier Air V2 از همان درایور ۵٫۶ میلیمتری با روکش گرافن بهره می‌برد که در Outlier Gold و Outlier Air وجود دارد و محدوده فرکانسی ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز را پوشش می‌دهد. به ادعای شرکت کریتیو، استفاده از ماده گرانقیمت گرافن در روکش درایورها باعث افزایش طول عمر باتری و کیفیت صدا می‌شود. در ساخت میکروفون از تکنولوژی کوالکام cVc 8.0 استفاده شده که قادر به حذف نویز محیطی تا ۳۰ دسیبل است و کیفیت تماس‌های صوتی را بهبود می‌بخشد.

البته این هدفون برخلاف بسیاری از مدل‌های رقیب، فاقد قابلیت نویز کنسلینگ فعال یا ANC است؛ بااین‌حال، حالت قرار گرفتن ایربادها در گوش به گونه‌ای است که می‌تواند از ورود نویز محیطی تا حد زیادی جلوگیری کند.

هدفون کریتیو outlier air v2 در جیب

هدفون Outlier Air V2 با بلوتوث 5.0 سازگار است و از کدک‌های AAC، کوالکام aptX و SBC پشتیبانی می‌کند، بدین معنی که این هدفون قابلیت پشتیبانی از محتوای صوتی با وضوح بالا را دارد.

هدفون Outlier Air V2 بدون دکمه و مبتنی بر فرمان‌های لمسی است

از بارزترین تغییرات Outlier Air V2 نسبت به دو عضو قبلی این خانواده، یعنی Outlier Air و Gold، حذف کامل دکمه‌ها و جایگزینی آن‌ها با پنل لمسی است. اگر تجربه استفاده از مدل پیشین Outlier Air را داشته باشید، احتمالاً از اینکه با هر فشار روی پنل، هدفون را کمی داخل گوش فرو می کردید، احساس چندان خوبی نداشتید. خوشبختانه این مشکل در V2 حل شده و پنل لمسی فرامین صادره از سوی کاربر را ازطریق ضربه روی سطح بیرونی ایربادها، دریافت می‌کند و برای درک این ضربه ها از حساسیت قابل‌قبولی برخوردار است.

محتویات درون جعبه

  • هدفون Creative Outlier Air V2
  • یک عدد کابل شارژ USB-A به USB-C
  • یک عدد کیس شارژ USB-C
  • سه جفت سَری سیلیکونی اضافی در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ
  • راهنمای راه اندازی سریع

پنل لمسی و راه اندازی هدفون Outlier Air V2

برای راه اندازی هدفون بی‌سیم Outlier Air V2، طبق توصیه شرکت سازنده بهتر است قبل از هر کاری کیس شارژر و ایربادها را به‌طور کامل شارژ کرد. بعد از شارژ شدن ایربادها که وضعیت آن‌ها را می‌توان ازطریق LED سمت چپ کیس بررسی کرد، نوبت به جفت کردن آن‌ها با دستگاه می‌رسد. ابتدا ایرباد سمت چپ را از داخل کیس شارژ بیرون بیاورید تا سیستم آن به‌طور خودکار روشن شود و در حالت جفت شدن با بلوتوث قرار بگیرد. در این مرحله حلقه LED دور ایرباد شروع به چشمک زدن به رنگ قرمز و آبی می‌کند که نشان‌دهنده فعال شدن حالت جفت شدن با بلوتوث است.

حلقه LED در حالت استفاده از هدفون خاموش است تا مصرف باتری کمتر شود.

قطع اتصال بلوتوث
قطع اتصال بلوتوث
حالت جفت شدن بلوتوث
حالت جفت شدن بلوتوث
در حال شارژ
در حال شارژ در کیس
نشانگر LED Outlier Air V2
فرمان های لمسی Outlier Air V2
هدفون Outlier Air V2
اپلیکیشن outlier ai v2
فناری super-sxfi هدفون outlier air v2

البته در نظر داشته باشید که فناوری Super X-Fi تنها برای آهنگ‌های ذخیره شده روی دستگاه شما فعال می‌شود و محتوای صوتی از پلتفرم‌های استریم موسیقی نظیر اسپاتیفای و یوتیوب را پشتیبانی نمی‌کند. در ضمن، تنظیمات صورت گرفته به‌طور دائم در هدفون ذخیره نمی‌شود و فقط تا زمانی که در حال استفاده از اپلیکیشن باشید، فعال است.

جمع‌بندی

هدفون بی‌سیم Outlier Air V2 با طراحی ارگونومیک که به خوبی درون گوش جای می‌گیرد، کیفیت صدای رضایت‌بخش، شارژدهی بالا و بهره‌مندی از پنل لمسی با حساسیت مناسب، در فهرست هدفون‌های بی‌سیم با برچسب قیمتی متوسط از جایگاه بالایی برخوردار است.

نبود اپلیکیشن اختصاصی که بتوان به کمک آن فرامین لمسی را مطابق با سلیقه و راحتی شخصی تنظیم کرد، ممکن است در عادت کردن به مکانیزم پنل وقفه ایجاد کند. از طرفی، فناوری Super X-Fi که قابلیت تنظیم اکولایزر را ارائه می‌دهد، تنها برای آهنگ‌های ذخیره شده در دستگاه کارایی دارد و از محتوای صوتی پلتفرم‌های استریم موسیقی نظیر اسپاتیفای و یوتیوب پشتیبانی نمی‌کند.

در کل، اگر قصد ارتقا از مدل قبلی خانواده Outlier Air را دارید یا با بودجه‌ی متوسط، به‌دنبال هدفون‌های کاملاً بی‌سیم با کیفیت صدای خوب و عمر باتری بالا هستید، می‌توانید تا زمانی که V3 در بازارهای ایران موجود نشده است، Outlier Air V2 را به‌عنوان هدفونی با ارزش خرید بالا در نظر بگیرید.

برای اطلاع از قیمت هندزفری و هدفون و همچنین مقایسه مشخصات فنی کامل انواع هدفون از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. انواع هندزفری سامسونگ، هندزفری شیائومی، هدفون کریتیو و هدست‌‌های گیمینگ در این بخش قابل مشاهده است.

نکات مثبت

  • طراحی ارگونومیک
  • مقاوم دربرابر آب با استاندارد IPX5
  • پشتیبانی از کدک‌های aptX و AAC
  • عمر باتری بسیار خوب
  • دقت مناسب در پخش عموم سبک‌های موسیقی
  • برچسب قیمتی معقول

نکات منفی

  • کیس شارژر نسبتاً بزرگ
  • فاقد قابلیت حذف نویز فعال
  • فاقد قابلیت شارژ سریع
  • نبود اپلیکیشن اختصاصی برای تنظیم فرمان‌های لمسی
  • عدم پشتیبانی فناوری Super X-Fi از پلتفرم‌های استریم موسیقی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات