آخرین پرتاب موشک Grasshopper و ثبت رکوردی تازه برای SpaceX

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
شرکت SpaceX هفته‌ی پیش پرتاب موفقیت آمیز دیگری از موشک‌های Grasshopper را به ثبت رساند. این پرتاب آخرین مورد از سری موشک‌های نسل 1 Grasshopper خواهد بود. در این پرتاب 80 ثانیه ای، موشک Grasshopper به ارتفاعی حدود 744متری دست یافت که حدودا 2 برابر آزمایش قبلی محسوب می‌شود. با این آزمایش Grasshopper نسخه 1 بازنشسته می‌شود و Grasshopper نسخه 1.1 که با عنوان Falcon 9 نیز شناخته می‌شود جایگزین آن خواهد شد. Grasshopper v1.1 قابلیت استفاده مجدد را داراست و در پایگاه فضایی نیومکزیکو آمریکا آزمایش‌های پرتابی اولیه را پشت سر خواهد می‌گذارد.
تبلیغات

Grasshopper v1.1 از موتورهای Merlin 1D بهره می‌برد که به خوبی از نظر قدرت مانور و ایمنی بالای مورد نیاز چنین پرتابی بر می‌آیند. خوشبختانه وزن موشک Grasshopper در هنگام برخواستن به اندازه کافی پایین است به طوری که حتی بدن استفاده از تمام سوخت نیز می‌توان از عملکرد مطلوب موشک اطمینان حاصل کرد.

SpaceX محوطه‌ی پرتابی به بزرگی 30 متر در 30 متر برای Grasshopperها در نظر گرفته است که ماهانه می‌بایست برای آن 6600 دلار اجاره و 25000 دلار به عنوان حق پرداخت در هر پرتاب هزینه شود. تست‌های پرتابی که در این محل انجام می‌شوند نهایتا در سرعت‌های supersonic (سرعت‌هایی کمتر از 5 برابر سرعت صوت) و تا ارتفاع 90 کیلومتری صورت می‌گیرند. ولی آن گونه که ایلان ماسک مالک این شرکت می‌گوید انتظار می‌رود که تا اواخر 2013 به سرعت‌های hypersonic نیز دست پیدا کنند، ماموریتی که انجام آن طی چند ماه آینده اندکی ناممکن به نظر می‌آید!

فرآیند توسعه‌ی Grasshopper، آن قدرها ساده نیست که بتوان به آن پرداخت، تنها می‌توان اشاره کرد که ماموریتی که این موشک‌ها دنبال می‌کنند ارسال موشک‌ها به مدار به شکلی چند باره و با قابلیت استفاده مجدد است که نهایتا منجر به کاهش قیمت پرتاب‌های فضایی خواهد شد، ماموریتی که ناسا با شاتل‌ها در پی آن بود ولی در این زمینه موفق نشد.

در زیر می‌توانید ویدیویی از آخرین پرتاب این موشک‌ها را مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات