فضاپیمای چانگ‌ای ۶ نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از ماه را به مدارگرد ماموریت منتقل کرد

جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
فضاپیمای چانگ‌ای ۶ روی سطح ماه در نیمه پنهان
با انتقال محفظه حاوی نمونه‌های جمع‌آوری شده از سمت دور ماه به مدارگرد چانگ‌ای ۶، واپسین گام‌های نهایی برای ارسال مواد ارزشمند ماه به زمین برداشته شد.
تبلیغات

ماموریت چانگ‌ای ۶ چین همچنان به تاریخ‌سازی ادامه می‌دهد. ماه‌نشین این ماموریت اکنون اولین نمونه‌های بازیابی‌شده از سمت پنهان ماه را جمع‌‌آوری کرده و آن‌ها را به فضاپیمای واقع در مدار ماه انتقال داده است. این انتقال گام ضروری بعدی برای بازگشت نمونه‌های ارزشمند قمری به زمین محسوب می‌شد.

طبق اعلام سازمان ملی فضایی چین (CNSA)، ملاقات و اتصال موفقیت‌آمیز ماژول صعود چانگ‌ای ۶ و مدارگرد ماموریت، پنجشنبه در ساعت ۱۴:۴۸ به وقت پکن (۱۰:۱۸ به وقت ایران) انجام شد. انتقال ایمن محفظه‌ی حاوی نمونه‌ها تا ساعت ۱۰:۵۴ به وقت ایران به طول انجامید. این دومین بار بود که یک فضاپیمای چینی عملیات پهلوگیری و اتصال در مدار ماه را انجام می‌دهد. اولین فضاپیمایی که چنین کاری کرد، چانگ‌ای ۵ بود.

تازه‌ترین ماموریت سازمان ملی فضایی چین دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود. چانگ‌ای ۶ یکشنبه ۱۳ خرداد در دهانه‌ی بزرگ آپولو که در حوضه‌ی بزرگ‌تر قطب جنوب - آیتکن (SPA) در سمت دور ماه قرار دارد، فرود آمد. چانگ‌ای ۶ دومین ماموریتی بود که با موفقیت در سمت پنهان ماه انجام شد.

ماموریت قبلی برای فتح نیمه‌ی نادیدنی ماه، به‌وسیله‌ی ماه‌نشین چانگ‌ای ۴ انجام شد؛ بدین معنی که چین تاکنون تنها کشوری محسوب می‌شود که دو فضاپیما را با موفقیت در سمت دور ماه فرود آورده است.

تصاویر زنده از فرایند اتصال چانگ‌ای ۶ در حساب کاربری CNSA در شبکه اجتماعی ویبو به اشتراک گذاشته و توسط حساب کاربری CNSA Watcher در ایکس بازنشر شد.

تماشا در یوتیوب

پس از آنکه ماژول صعود چانگ‌ای ۶ که سطح‌نشین ماموریت را نیز به سطح ماه حمل کرد، روز سه‌شنبه به همراه نمونه‌ها از سطح ماه برخاست، وارد مدار ماه شد و به محدوده‌ی تقریبا ۱۵ کیلومتری از مدارگرد چانگ‌ای ۶ رسید. تفاوت وزن زیاد بین موشک حامل نمونه و مدارگرد بدین معنی بود که کنترل‌کنندگان ماموریت باید به‌منظور جلوگیری از برخورد دو فضاپیما حین پهلوگیری و اتصال، دقت فراوان به خرج می‌دادند.

پهلوگیری و اتصال دو فضاپیما ۲۱ ثانیه به طول انجامید و پس از تکمیل، ماژول صعود محفظه‌ی نمونه‌ها را از طریق کانال باریکی به عرض ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر عبور داد و به مدارگرد منتقل کرد. مدارگرد پس از دریافت موفقیت‌آمیز نمونه‌ها از ماژول صعود جدا شد و با پرواز به دور ماه در انتظار فرصت مناسب برای آغاز سفر بازگشتی به زمین خواهد ماند.

مدارگرد چانگ‌ای ۶ حداکثر ۱۴ روز به چرخش به دور ادامه و درنهایت مانور تزریق به مدار انتقال از ماه به زمین را انجام خواهد داد. وقتی فضاپیما در مدار زمین قرار بگیرد، محفظه‌ی نمونه‌ها را به سمت سیاره رها خواهد کرد. انتظار می‌رود نمونه‌ها ۵ تیر از طریق چتر نجات در منطقه‌ی مغولستان چین فرود بیایند.

امید می‌رود که مطالعه‌ی نمونه‌های سمت دور ماه در آزمایشگاه‌های زمینی به دانشمندان کمک کند تا معماهای دیرینه در مورد نیمه‌ی همیشه ناپیدای ماه را حل کنند. ازجمله‌ی این پرسش‌ها این است که چرا جریان‌های گذاره‌ای باستانی وسیع و تیره معروف به «دریاوار»، سمت نزدیک ماه را پوشانده‌اند، اما در نیمه‌ی پنهان به چشم نمی‌خورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات