دانشمندان سرانجام رنگ واقعی اورانوس و نپتون را آشکار کردند

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اورانوس و نپتون
پژوهشگرها با پردازش مجدد تصاویر وویجر ۲ از اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ و داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، رنگ‌های واقعی نپتون و اورانوس را آشکار کردند.
تبلیغات

نپتون و اورانوس، غول‌های یخی منظومه‌ شمسی در نهایت چهره واقعی خود را به لطف پردازش مجدد تصاویر وویجر ۲، داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)، نشان دادند.

قبلا تصور می‌شد نپتون به رنگ لاجوردی تیره و اورانوس سبز آبی روشن باشد. بااین‌حال تصاویر جدید نشان می‌دهند این غول‌های یخی از نظر رنگی به یکدیگر نزدیک هستند و هر دو به رنگ سبزآبی دیده می‌شوند.

تصاویر اورانوس، هفتمین سیاره‌ی از خورشید و نپتون، هشتمین سیاره‌ی منظومه شمسی توسط کاوشگر وویجر ۲ به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹ گردآوری شدند. با این‌حال گروهی از پژوهشگرها با پردازش مجدد تصاویر به رنگ‌های واقعی پی بردند. در واقع مشخص شد، شدت وضوح تصاویر واقعی نپتون برای نمایش جزئیات جوی این سیاره افزایش یافته بودند. به گفته‌ی پروفسور کاترین هیمانس، اخترشناس دانشگاه ادینبورگ:

در واقع پژوهشگران کاری را انجام دادند که به عقیده‌ی من این روزها افراد در اینستاگرام انجام می‌دهند و رنگ‌ها را دستکاری می‌کنند. آن‌ها رنگ آبی را افزایش دادند تا بتوانند جو نپتون را ببینند و به همین دلیل نپتون بسیار آبی به نظر می‌رسد؛ اما در واقعیت نپتون کاملا به اورانوس شبیه است.
رنگ واقعی اورانوس و نپتون
تصاویری از اورانوس و نپتون که در سال ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹ توسط وویجر ۲ ثبت شدند (بالا) در مقایسه با تصاویر پردازش شده جدید (پائین)

رنگ‌های واقعی نپتون و اورانوس

دانشمندان می‌دانستند غول‌های یخی ظاهری متفاوت با تصاویر موجود دارند. در واقع کاوشگرهایی مثل وویجر ۲ که تنها کاوشگر بازدیدکننده از اورانوس و نپتون است، هر بار در یک طول موج نوری عکس‌برداری می‌کردند و سپس این تصاویر با یکدیگر ترکیب می‌شدند. تصاویر ترکیبی هم رنگ واقعی سیاره‌ها را به‌خوبی نشان نمی‌دادند. این مسئله به‌ویژه درباره‌ی نپتون صحیح بود که شدت رنگ آن افزایش یافته بود.

در پژوهش جدید، دانشمندان از طیف‌نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی هابل (STIS) و کاوشگر طیف‌نگاری چند واحدی (MUSE) تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) استفاده کردند. در تصاویر این ابزارها، هر پیکسل طیفی پیوسته از رنگ‌ها است، به طوری که از داده‌های جمع‌آوری‌ شده می‌توان برای تنظیم مجدد تصویر استفاده کرد. تحلیل‌ها نشان دادند که اورانوس و نپتون هر دو دارای طیف سبز آبی مشابه هستند، گرچه نپتون اندکی آبی‌تر است.

پژوهش جدید همچنین نشان می‌دهد که چرا رنگ اورانوس در طول سال ۸۴ ساله‌ی زمینی آن اندکی تغییر می‌کند. بر اساس رصدهای قبلی، این غول یخی در طول تابستان و زمستان، سبزتر به نظر می‌رسد. در این زمان قطب‌های اورانوس رو به خورشید هستند، اما در بهار و پاییز یعنی زمانی که خورشید به استوای اورانوس می‌تابد، رنگ آبی غالب است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات