تماشا کنید: سقوط و انفجار موشک چینی در منطقه مسکونی

پنج‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برخاست موشک چینی لانگ مارچ از روی زمین
دو بوستر جانبی موشک به‌کار رفته در یک ماموریت پرتاب ماهواره در چین در نزدیکی مناطق مسکونی سقوط کردند و منفجر شدند.
تبلیغات

تازه‌ترین پرتاب فضایی چین، دوباره با سقوط کنترل‌نشده‌ی بقایای موشک استفاده‌شده در منطقه‌ای مسکونی به پایان رسید. شاهدان در منطقه‌ی گوانگشی در جنوب چین موفق شدند با گوشی‌های هوشمند خود از این رویداد آتشین عکس و فیلم بگیرند.

سازمان ملی فضایی چین، ۲۶ دسامبر (۵ دی) یک جفت ماهواره را برفراز موشک ماهواره‌بر لانگ مارچ ۳بی از مرکز پرتاب ماهواره‌ی شیچانگ در استان سیچوآن به مدار زمین رساند. این دو ماهواره بخشی از سامانه‌ی ناوبری ماهواره‌ای بایدو، رقیب سامانه‌ی موقعیت‌یاب جهانی جی‌پی‌اس خواهند بود. پرتاب اخیر، ماهواره‌های ۵۷ام و ۵۸ام بایدو را در مدار زمین قرار داد.

هرچند پرتاب با موفقیت‌آمیز انجام شد، ویدئو‌های متعدد به اشتراک‌گذاشته در شبکه اجتماعی ویبو نشان دادند که بوسترهای جانبی موشک چندمرحله‌ای لانگ مارچ ۳بی درحال سقوط به سمت زمین هستند. در یک ویدئو، موشک در منطقه‌ای جنگلی به زمین برخورد می‌کند و انفجاری آتشین را رقم می‌زند. در ویدئویی دیگر، برخورد بقایای موشک به منازل مسکونی به چشم می‌خورد.

فیلم دوم، ساختمانی نیمه تخریب‌شده را در احاطه‌ی ابری از گاز قهوه‌ای مایل به قرمز که احتمالا نشانه‌ای از سوخت دی‌نیتروژن تتراکسید موشک است، نشان می‌دهد. گاز زردرنگ ممکن است نتیجه‌ی مخلوط‌شدن سوخت «دی‌متیل‌هیدرازین نامتقارن» با هوا باشد.

مرحله‌ی اول و چهار بوستر جانبی موشک لانگ مارچ ۳بی از ترکیب پیشران هایپرگالیک هیدرازین و دی‌نیتروژن تتراکسید استفاده می‌کنند. هردو این مواد خطرات جدی برای سلامتی دارند.

این اولین بار نیست که موشک‌های چینی به‌صورت کنترل‌نشده روی زمین سقوط می‌کنند

این اولین بار نیست که موشک‌های چینی به‌صورت کنترل‌نشده روی زمین سقوط می‌کنند. سازمان ملی فضایی چین برخلاف اغلب آژانس‌های فضایی دیگر، موشک‌هایش را به‌طور مرتب خارج از کنترل به جو زمین بازمی‌گرداند؛ اتفاقی که به سقوط بقایای موشک‌ها روی زمین و حتی در یک مورد، روی ماه منجر شده است.

خوشبختانه، از آنجا که بیش از ۷۰ درصد سطح سیاره را آب پوشانده است، اغلب زباله‌های فضایی در اقیانوس فرود می‌آیند؛ اما در برخی موارد سقوط آن‌ها روی خشکی و در مناطق مسکونی گزارش شده است. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، یک موشک چینی در روستایی در ساحل عاج در غرب آفریقا سقوط کرد.

بااین‌حال، چین تنها بازیگر فضایی نیست که بقایای موشک‌هایش را با بی‌احتیاطی روی زمین فرود می‌آورد. در سال ۲۰۲۲، کشاورزان استرالیایی تکه‌های بزرگی از زباله‌های فضایی را پیدا کردند که گمان می‌رفت به اولین ماموریت رسمی سرنشین‌دار اسپیس ایکس به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی (Crew-1)، مرتبط هستند.

در سال ۱۹۷۹ نیز بخش‌هایی از ایستگاه فضایی اسکای‌لب ناسا روی شهر کوچک اسپرانس در استرالیا سقوط کرد. بااین‌حال تا به امروز فقط یک مورد تاییدشده از برخورد زباله‌ی فضایی به انسان وجود دارد؛ هرچند پژوهشگران باور دارند که به زودی احتمال افزایش موارد وجود دارد. در سال ۲۰۲۱، دانشمندان برآورد کردند که در دهه‌ی آینده، ۱۰ درصد احتمال دارد که یک یا چند نفر با زباله‌های فضایی برخورد کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات