اولین گفتگوی انسان و نهنگ، به ارتباط با فرازمینی‌ها در آینده کمک خواهد کرد

جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
وال گوژپشت
پژوهشگرها در حال بررسی سیستم‌های ارتباطی نهنگ گوژپشت هستند تا به این ترتیب به روش‌های آشکارسازی و تفسیر سیگنال‌های فرازمینی از فضا کمک کنند.
تبلیغات

پژوهشی جدید ادعا می‌کند که گفتگو با نهنگ گوژپشت، دانش ارزشمندی را درباره‌ی برقراری ارتباط انسان‌ها با حیات فرازمینی ارائه خواهد داد. به گزارش لایو‌ساینس، پژوهشگران مؤسسه‌ی‌ SETI، دانشگاه کالیفرنیا دیویس و بنیاد نهنگ آلاسکا به تازگی با استفاده از بلندگویی زیرآبی با نهنگی گوژپشت به نام توین صحبت و این تماس را ضبط کردند. توین با تطبیق تغییرات بین سیگنال‌های هر تماس در بازه‌ای ۲۰ دقیقه‌ای، به پژوهشگرها پاسخ داد.

شاید این پژوهش مانند موضوع فیلم‌های علمی تخیلی به نظر برسد. در واقع این نمایش از برقراری ارتباط میان گونه‌ای به تقلید از داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی، می‌تواند کاربردهایی را برای جستجوی هوش فرازمینی (SETI) داشته باشد.

درست مانند فضانوردها که مأموریت به ماه یا مریخ را روی زمین شبیه‌سازی می‌کنند، تیم نهنگ ستی نیز برای درک بهتر چگونگی کشف سیگنال‌های فضایی، به بررسی سیستم ارتباطی نهنگ گوژپشت می‌پردازد. از یافته‌های آن‌ها می‌توان برای ساخت فیلتری استفاده کرد که بر سیگنال‌های دریافتی فرازمینی اعمال می‌شود.

پاسخ تووین به هر تماس، سطح پیچیده‌ای از درک و تعامل را نشان می‌دهد. نهنگ گوژپشت با شنیدن تماس ارتباطی از بلندگوی زیرآبی به قایق تیم نزدیک شد و به دور آن چرخید. تطبیق تغییرات بازه‌ای بین هر تماس، نشانگر سبک گفتگویی مانند انسان است.

نهنگ‌های گوژپشت بسیار باهوش هستند، سیستم‌های اجتماعی پیچیده‌ای دارند، ابزار می‌سازند و به شکل گسترده با موسیقی و تماس‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کنند؛ بنابراین کار با نهنگ گوژپشت می‌تواند فرصتی منحصر‌به فرد برای بررسی ارتباطات هوشمند در گونه‌های غیرانسانی باشد. گروه پژوهش از اطلاعات خود برای ابداع فیلترهایی استفاده می‌کنند که در پردازش سیگنال‌های فرازمینی و جستجوی هوش بیگانه مفید هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات