جف بیزوس: تجربه بی‌وزنی در جاذبه‌ صفر مثل بازگشت به رحم است

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
جف بزوس و مارک بزوس و والی وانک و اولیور دیمن
جف بیزوس پس از سه دقیقه بی‌وزنی، احساس شناور شدن در فضا در جاذبه‌ی صفر را به بازگشت به رحم توصیف می‌کند.
تبلیغات

جف بیزوس، بنیان‌گذار ثروتمند آمازون، در جولای ۲۰۲۱ (تیر و مرداد ۱۴۰۰) به‌عنوان عضوی از اولین پرواز مسافرت فضایی شرکت بلو اوریجین به فضا سفر کرد و به‌همراه برادرش و دو مسافر دیگر، حدود سه دقیقه در کپسول بی‌وزنی در جاذبه‌ی صفر شناور شد.

بیزوس اکنون احساسات خود را درباره‌ی این تجربه در قسمت جدید پادکست لکس فریدمن به اشتراک گذاشته است و می‌گوید: «گرانش صفر حسی بسیار طبیعی دارد. نمی‌دانم، شاید به این دلیل باشد که شبیه بازگشت به رحم است.»

بیزوس گفت که اصلاً از این تجربه نگران نبوده و تمامی همراهان به‌خاطر تماشای زمین از بیرون، دچار پدیده‌ی اثرنمای کلی (Overview Effect) شده بودند. متخصصان احساساتی را که در هنگام دیدن زمین از فضا به فرد دست می‌دهد، پدیده‌ی اثرنمای کلی می‌نامند؛ در این حالت احساس ناچیز بودن دربرابر وسعت کیهان به فضانورد دست می‌دهد.

بیزوس به فریدمن گفت: «تجربه‌ای باورنکردنی بود و ما درون کپسول می‌خندیدیم و نگران نبودیم. در آنجا می‌بینید که چقدر زمین شکننده است. اگر شما دوست‌دار محیط‌زیست نباشید، شما را عاشق محیط‌زیست می‌کند.»

در طول مصاحبه‌ی دو ساعته، بیزوس درباره‌ی دیدگاه خود نسبت‌ به آینده‌ی بشریت صحبت کرد و به فریدمن گفت که از سمت مدیرعامل آمازون کناره‌گیری کرده است تا بیشتر روی بلو اوریجین تمرکز کند.

شرکت موشکی بلو اوریجین که بیزوس در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرد، تاکنون سه موشک فضایی با نام‌های New Shepard و the New Glenn و Blue Moon را ساخته است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات