بنیان‌گذار آمازون: یک تریلیون انسان در ایستگاه‌های عظیم فضایی سکونت خواهند کرد

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ایستگاه فضایی اکسیوم
بنیان‌گذار آمازون پیش‌بینی کرده است که در آینده یک تریلیون انسان به واسطه‌ی ایستگاه‌های فضایی در منظومه‌ی شمسی ساکن خواهند شد.
تبلیغات

جف بیزوس در مصاحبه‌ی اخیر خود گفت که به آینده‌ای دور امیدوار است که در آن یک تریلیون انسان در منظومه‌ی شمسی ساکن می‌شوند و تنها راه رسیدن به این چشم‌انداز، استفاده از ایستگاه‌های فضایی عظیم است.

بنیان‌گذار آمازون و بلو اوریجین در پادکست لکس فریدمن به این موضوع اشاره کرد و گفت که یک تریلیون انسان به این معنی است که در هر لحظه شاید هزار موتسارت و اینشتین وجود داشته باشد.

بیزوس معتقد است که منظومه‌ی شمسی منابع کافی برای پشتیبانی از چنین تمدن عظیم را دارد؛ اما مردم قادر نخواهند بود در سیارات دیگر ساکن شوند.

بیزوس می‌گوید: «تنها راه برای دستیابی به این چشم‌انداز، نصب ایستگاه‌های فضایی غول‌پیکر است. سطوح سیاره‌ها بسیار کوچک هستند؛ مگر اینکه آن‌ها را به ایستگاه‌های عظیم فضایی تبدیل کنیم.»

این سرمایه‌گذار بزرگ اشاره کرد که انسان‌ها منابعی را از سیارات دیگر یا از ماه، برای حمایت از حیات در مستعمرات فضایی خواهند گرفت که مشابه ایستگاه‌های فضایی استوانه‌‌ای‌‌شکلی است که توسط فیزیکدان متوفی، جرارد کیچن اونیل، طراحی شده‌‌اند.

او در مورد مستعمرات نوع اونیل گفت: «آن‌ها مزایای زیادی نسبت به سطوح سیاره‌ای دارند. شما می‌توانید آن‌ها را بچرخانید تا به گرانش طبیعی زمین دست پیدا کنید؛ می‌توانید آن‌ها را در هر کجا که می‌خواهید قرار دهید.» بیزوس افزود که اکثر مردم به هر حال مایل هستند که در نزدیکی زمین زندگی کنند.

برنامه‌های مستعمرات فضایی بیزوس با برنامه‌ی ایلان ماسک، رقیب اصلی او، متفاوت است. ماسک بارها از جاه‌طلبی‌های خود برای استعمار مریخ صحبت کرده و مدعی شده است که می‌خواهد ساخت شهرک‌های انسانی را در اوایل سال ۲۰۵۰ آغاز کند.

اسپیس ایکس، شرکت هوافضای ایلان ماسک قصد دارد به ناسا کمک کند تا برای اولین‌بار بعد از سال ۱۹۷۲، انسان را به ماه بفرستد؛ اما اهداف استعماری آن در درجه‌‌ی اول بر مریخ متمرکز است.

از طرف دیگر، بیزوس تمرکز خود را روی ماه گذاشته است. او در سال ۲۰۱۹ از یک سطح‌نشین عظیم ماه به نام Blue Moon رونمایی کرد. بیزوس همچنین قبلاً در مورد سیلندرهای فضایی به سبک اونیل صحبت کرده است که می‌توانند آب و هوای خوبی را در طول سال حفظ کنند.

والتر ایزاکسون، زندگی‌نامه‌نویس ایلان ماسک، می‌گوید که او تشنه‌ی یک مسابقه‌ی فضایی رقابتی است و دوست دارد که بیزوس از جکوزی و قایق تفریحی خود خارج شود و بیشتر روی بلو اوریجین تمرکز کند.

عده‌ای از کارشناسان از معضلات علمی و اخلاقی پشت برنامه‌های بزرگ این دو سرمایه‌گذار برای استعمار فضا، از جمله مسائل مربوط به گرانش و تأثیر فضا بر سیستم ایمنی انسان صحبت کرده‌اند؛ اما این همچنان به‌معنی بی‌فایده‌ بودن تلاش‌های آن‌ها نیست.

کوین موفات، دانشیار دانشگاه وارویک که متخصص فیزیولوژی انسان است، می‌گوید: «به‌عنوان یک گونه، ما باید این کار را انجام دهیم. دیر یا زود ما این سیاره را نابود خواهیم کرد.»

بیزوس توضیح می‌دهد که در آینده، انسان‌ها ممکن است بین ایستگاه‌های فضایی و زمین رفت‌وآمد کنند و استعمار فضایی در نهایت، راهی برای حفظ سیاره خواهد بود.

او گفت: «ما کاوشگرهای رباتیک را به تمام سیارات فرستاده‌ایم. ما می‌دانیم که این راه درستی است.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات