یاسمین مقبلی و همسفرانش وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند

یک‌شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
ایستگاه فضایی بین‌المللی برفراز زمین
خدمه مأموریت کرو ۷ به فرماندهی یاسمین مقبلی امروز عصر پس از سفری تقریباً ۳۰ ساعته در فضا به ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد شدند.
تبلیغات

فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس که روز شنبه خدمه چهارنفره ماموریت کرو ۷ به فرماندهی یاسمین مقبلی را برفراز موشک فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی ناسا به فضا حمل کرده بود، امروز به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید تا آغازگر مأموریت ۶ ماهه‌ی فضانوردان خود باشد.

کپسول کرو دراگون اندورنس پس از سفری تقریباً ۳۰ ساعته در فضا، امروز یکشنبه در ساعت ۱۶:۴۶ به وقت ایران در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت و به ماژول هارمونی متصل شد. یاسمین مقبلی، فرمانده مأموریت پس از پهلوگیری فضاپیما ضمن تشکر از کنترل مأموریت اسپیس ایکس، گفت: «مدام باید به خودم یادآوری کنم که این رؤیا نیست.»

اتصال دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی به سفر فضایی تقریباً ۳۰ ساعته‌ی خدمه‌ی کرو ۷ پایان داد و مأموریت ۶ ماهه‌ی آن‌ها در پایگاه مداری را آغاز کرد. آندریاس موگنسن، خلبان مأموریت از آژانس فضایی اروپا، به اسپیس ایکس گفت: «این اولین قدم سفر است و مأموریت واقعی اکنون آغاز می‌شود. ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی کارهای زیادی در پیش داریم که مشتاقانه در انتظارشان هستیم.»

فضانوردان کرو ۷ در ساعت ۱۸:۲۸ به وقت ایران دریچه‌ی بین دراگون و ایستگاه فضایی را گشودند تا به هفت فضانوردی که از قبل در آن‌جا حاضر بودند، ملحق شوند. سپس، تمام ۱۱ فضانورد برای مراسم استقبالی کوتاه گرد هم جمع شدند تا مأموریت مشترکشان را آغاز کنند.

کرو ۷ مأموریتی به‌معنای واقعی کلمه بین‌المللی محسوب می‌شود. یاسمن مقبلی، فضانورد آمریکایی ایرانی‌تبار از طرف ناسا در مأموریت شرکت دارد و خلبان موگنسن از آژانس فضایی اروپا، کنستانتین بوریسوف از روسکاسموس روسیه و ساتوشی فوروکاوا از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، او را همراهی می‌کنند. این چهار نفر اولین خدمه‌ی کاملاً بین‌المللی از چهار سازمان فضایی مختلف هستند که با کپسول دراگون پرواز می‌کنند.

کرو ۷ همچنین هفتمین پرواز عملیاتی سرنشین‌دار تجاری برای ناسا از طرف اسپیس ایکس و هشتمین پرواز این شرکت برای آژانس فضایی آمریکا (با احتساب پرواز آزمایشی اولیه) است. با درنظرگرفتن سه پرواز خصوصی، این مأموریت درمجموع یازدهمین پرواز فضایی سرنشین‌دار اسپیس ایکس در سه سال اخیر محسوب می‌شود.

کپسول دراگون حامل خدمه کرو ۷ در پس‌زمینه سیاره آبی
یکی از دوربین‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی، این منظره‌ی خیره‌کننده از کپسول دراگون اندورنس را در پس‌زمینه سیاره آبی و سیاهی فضا ثبت کرد.

اسپیس ایکس یکی از دو شرکت خصوصی است که قراردادهای چند‌میلیارد‌دلاری را برای حمل فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی دریافت کرده است. بوئینگ،‌ دیگر شرکت طرف قرارداد با ناسا، اولین پرواز سرنشین‌دار خود را احتمالاً تا اوایل سال ۲۰۲۴ انجام خواهد داد.

فضانوردان کرو ۷ شش ماه آتی را در ایستگاه فضایی سپری خواهند کرد و با بازگشت خدمه‌ی کرو ۶ به زمین در دوم سپتامبر، وظیفه‌ی اداره‌ی پایگاه مداری را برعهده خواهند گرفت. کرو ۷ اولین پرواز یاسمین مقبلی، سرهنگ دوم سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده است. وی پس از انوشه انصاری، دومین ایرانی‌آمریکایی است که به فضا سفر می‌کند. بوریسوف، کیهان‌نورد روس، نیز اولین سفر فضایی‌اش را تجربه می‌کند؛ درحالی‌که مورگنسن و فوروکاوا هر دو قبلاً به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرده‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات