موشک قدرتمند فالکون هوی در ششمین پرتاب خود ۳ ماهواره را به مدار زمین رساند

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
فالکون هوی اسپیس ایکس روی سکوی پرتاب به همراه محموله Viasat-3
اسپیس ایکس موشک قدرتمند فالکون هوی خود را امروز دوشنبه برای دومین بار در سال ۲۰۲۳ پرتاب کرد و سه ماهواره را به مدار زمین‌ثابت فرستاد.
تبلیغات

موشک فالکون هوی روز یکشنبه در ساعت ۲۰:۲۶ به وقت محلی (۰۳:۵۶ بامداد دوشنبه به وقت ایران) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا از روی زمین برخاست و سه ماهواره را به مدار زمین حمل کرد. اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت پرتاب امروز را جمعه انجام دهد؛ اما شرایط نامساعد آب‌وهوا موجب لغو پرتاب در آخرین ثانیه‌های شمارش معکوس شد.

مأموریت امروز دوشنبه، طولانی و موفقیت‌آمیز بود. اسپیس ایکس امروز صبح در توییتر تأیید کرد که سه ماهواره طبق برنامه‌ریزی در بازه‌ای ۱۳ دقیقه‌ای که تقریباً چهار ساعت و نیم پس از برخاست موشک آغاز شد، در مدار مستقر شدند.

محموله‌ی اصلی فالکون هوی در مأموریت اخیر، ویاست-۳ امریکاس بود؛ ماهواره‌ای اینترنتی به وزن ۶۴۰۰ کیلوگرم که به‌دست شرکت ویاست در کالیفرنیای آمریکا اداره خواهد شد. آتیکوس وادرا، مهندس پیش‌رانش در اسپیس ایکس اندکی پیش از پرتاب در جریان پخش زنده‌ی اینترنتی گفت: «انتظار می‌رود ویاست-۳ پرظرفیت‌ترین و بزرگ‌ترین ماهواره‌ی تمام‌الکتریکی جهان باشد که تاکنون به فضا پرتاب شده است.»

دومین ماهواره‌ای که برفراز فالکون هوی به فضا رفت، آرکتیوروس بود؛ ماهواره‌ای مخابراتی که به دست شرکت آسترانیس اسپیس تکنالوجیز در سان‌فرانسیسکوی آمریکا اداره خواهد شد. در شرح مأموریت این ماهواره آمده است که «هرچند آرکتیوروس فقط ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد، ماهواره‌ی مخابراتی توانمندی محسوب می‌شود که از ظرفیت ارائه‌ی داده تا ۷٫۵ گیگابیت بر ثانیه برای آلاسکا و منطقه‌ی اطراف برخوردار است.»

محموله‌ی سوم فالکون هوی جی‌اس-۱ بود؛ کیوب‌ستی که به‌دست شرکت گراویتی اسپیس در واشینگتن اداره خواهد شد. مأموریت اصلی جی‌اس-۱ شامل ارائه‌ی ارتباطات برای کاربردهای اینترنت اشیا است. بااین‌حال وظایف دیگری را نیز از مدار انجام خواهد داد.

فالکون هوی در اصل شامل سه مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس است که به یکدیگر متصل شده‌اند و برفراز بوستر مرکزی، مرحله‌ی فوقانی و محموله قرار دارد. این موشک در فوریه ۲۰۱۸ با یک پرواز آزمایشی به یادماندنی کار خود را آغاز کرد. درجریان این پرواز، خودرو تسلا رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک به همراه استارمن، مانکنی در لباس فضایی که پشت فرمان نشسته بود، به مداری اطراف خورشید فرستاده شد.

موشک قدرتمند اسپیس ایکس از آن زمان فقط پنج بار دیگر پرواز کرده است؛ ازجمله دو مرتبه در سال ۲۰۲۳. پرواز نخست موشک در سال جاری با نام USSF-67، مأموریتی محرمانه برای نیروی فضایی ایالات متحده بود که در ماه ژانویه انجام شد.

سه بوستر مرحله‌ی اول فالکون هوی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا چندبارمصرف باشند. بااین‌حال، هیچ‌کدام از بوسترها در مأموریت امروز بازیابی نشدند؛ زیرا سوخت کافی برای مانوردهی ایمن به زمین به‌منظور فرود عمودی پس از ارسال چنین محموله‌ی سنگینی به مدار دوردست زمین‌ثابت وجود نداشت. این مدار در ارتفاع ۳۵٬۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد.

برای بیش از پنج سال، فالکون هوی قدرتمندترین موشک اسپیس ایکس بود. اما استارشیپ، موشک غول‌پیکر نسل بعدی این شرکت با نخستین پرتاب خود در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین)، این عنوان را به خود اختصاص داد. پرتاب اخیر استارشیپ پروازی آزمایشی بود که در جریان آن، موشک به حداکثر ارتفاع تقریباً ۴۰ کیلومتری رسید و سپس به دلیل ناتوانی در صعود بیشتر، به فرمان اسپیس ایکس برفراز خلیج مکزیک منهدم شد.

به‌نقل از اسپیس ایکس، ۳۳ موتور رپتور مرحله‌ی اول استارشیپ در هنگام برخاست ۱۶٫۷ میلیون پوند نیروی رانش تولید می‌کنند. این مقدار بیش از سه برابر نیروی رانش تولیدی فالکون هوی و تقریباً دو برابر بیشتر از نیروی رانشی است که اسپیس لانچ سیستم (SLS)، دومین موشک قدرتمند جهان تولید می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات