با سکونتگاه مریخی ناسا آشنا شوید؛ یک سال زندگی با پلی استیشن 4 در سیاره سرخ

شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
زمین شنی قرمز سکونتگاه مریخی ناسا شبیه سازی
ناسا به‌زودی چهار داوطلب را به‌مدت یک سال وارد سکونتگاه شبیه‌سازی‌شده‌‌‌ی مریخی می‌کند تا تغییرات بدن و رفتار آن‌ها را بررسی کند.
تبلیغات

ناسا سکونتگاه جدیدی با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید کرده است تا شرایط زندگی در سیاره مریخ را شبیه‌سازی کند. این سکونتگاه که درون انباری بزرگی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون قرار دارد، به‌زودی از چهار داوطلب میزبانی خواهد کرد. این چهار نفر به‌‌مدت یک‌ سال به‌عنوان سوژه‌ی آزمایش در داخل فضای شنی سکونتگاه شبیه‌سازی‌شده‌ی ناسا زندگی خواهند کرد.

ورودی سکونتگاه مریخی ناسا شبیه سازی

دانشمندان ناسا قصد دارند از نزدیک روی وضعیت داوطلبان نظارت کنند و بر‌اساس نتایج این آزمایش، بفهمند که یک سال زندگی روی سیاره‌ای دیگر چه تأثیراتی روی سلامت و رفتار انسان‌ها می‌گذارد.

به‌گزارش گاردین، دانشمندان ناسا در تلاش‌اند تا سکونتگاه یادشده را تا حد امکان واقع‌گرایانه بسازند تا دقیق‌ترین اثرگذاری زندگی در مریخ را بر بدن انسان ببینند.

اسکات اسمیت، مدیر آزمایشگاه بیوشیمی غذایی مرکز فضایی جانسون می‌گوید: «مهم نیست که پروژه‌ای این‌چنینی چقدر چالش‌برانگیز یا بزرگ یا گران‌قیمت است. [ساخت سکونتگاه شبیه‌سازی‌شده] ساده‌تر از انجام این کار در پرواز فضایی است.»

اتاق داخلی سکونتگاه مریخی ناسا شبیه سازی

بر‌اساس گزارش فیوچریزم، بخش مرکزی سکونتگاه شبیه‌سازی‌شده‌ی ناسا ساختمانی ۱۵۸ مترمربعی به نام دون آلفا (Dune Alpha) است. این ساختمان که محل زندگی داوطلبان محسوب می‌شود، چهار اتاق خواب و دو حمام اشتراکی و گلخانه‌ای برای پرورش غذا و اتاقی برای کارهای پزشکی دارد. ساختمان محل زندگی داوطلبان ازطریق فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده است.

فضای تفریحی سکونتگاه مریخی ناسا شبیه سازی

یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز سکونتگاه جدید ناسا سالن تفریحی است که چهار داوطلب می‌توانند در آن‌جا بازی‌های رومیزی مثل مونوپولی را تجربه کنند. در این سالن تفریحی یک دستگاه پلی استیشن ۴ اسلیم و SNES Mini نیز وجود دارد.

به‌لطف سالن تفریحی، سکونتگاه ناسا مکان سرگرم‌کننده‌ای به‌نظر می‌رسد؛ اما حقیقت این است که زندگی در مریخ روندی طاقت‌فرسا دارد. چهار داوطلب موظف‌اند در طول یک سالی که در سکونتگاه زندگی می‌کنند غذای موردنیازشان را پرورش دهند و به‌طور‌مداوم ورزش کنند و آزمایش‌های علمی انجام دهند. این افراد برای خروج از آن محیط باید لباس فضایی تقلبی بپوشند و از قفل هوا عبور کنند.

آزمایشگاه سکونتگاه مریخی ناسا شبیه سازی

همچنین، داوطلبان مجبورند در فضاهای باز شبیه‌سازی‌شده‌ای به‌ نام مارس‌واکس پیاده‌روی کنند. به‌طور‌کلی، غذا و سایر منابع در سکونتگاه شبیه‌سازی‌شده‌ی ناسا بسیار محدود خواهد بود و چهار داوطلب موظف‌اند منابعشان را به شیوه‌ی درست تقسیم‌بندی کنند.

تلویزیون و پلی استیشن ۴ سکونتگاه مریخی ناسا شبیه سازی

نظارت یک‌ساله بر چهار داوطلبی که درون محیط شبیه‌سازی‌شده زندگی می‌کنند، اقدام مهم ناسا برای پروژه‌ی مسکونی‌سازی مریخ است. ناسا امیدوار است که انسان را در دهه‌ی ۲۰۳۰ به مریخ بفرستد. اولین مأموریت احتمالاً سفر یک‌طرفه‌ی ۹ ماهه خواهد بود. در این مأموریت، فضانوردان ناسا به‌مدت دوونیم سال روی مریخ زندگی خواهند کرد و سپس به زمین برخواهند گشت.

ناسا برای ارسال انسان به سیاره‌های خارج از زمین روی برنامه آرتمیس کار می‌کند. به‌لطف پروژه‌ی آرتمیس، قرار است انسان برای اولین‌بار از سال ۱۹۷۲ روی ماه قدم بگذارد. ناسا در قالب بخشی از پروژه‌ی آرتمیس قصد دارد ایستگاهی فضایی به نام گیت‌وی (Gateway) را در اطراف ماه بسازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات