اعضای خدمه ماموریت آرتمیس ۲

با نخستین مسافران ماه از زمان برنامه آپولو آشنا شوید

سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰مطالعه 5 دقیقه
ناسا سرانجام امروز اسامی چهار عضو خدمه ماموریت آرتمیس ۲ را معرفی کرد. این فضانوردان قرار است نخستین مسافران ماه درطول بیش از نیم‌قرن گذشته باشند.
تبلیغات

ناسا امروز عصر به وقت ایران، اسامی چهار فضانوردی را که در ماموریت آرتمیس ۲ به دور ماه پرواز خواهند کرد، اعلام کرد. انتظار می‌رود این افراد به نخستین مسافران ماه پس از برنامه آپولو تبدیل شوند.

خدمه آرتمیس ۲ عبارت‌اند از فرمانده رید وایزمن، خلبان ویکتور گلوور و متخصصان ماموریت کریستینا کوک و جرمی هانسن. هانسن فضانورد آژانس فضایی کانادا (CSA) است که براساس توافق بین ایالات متحده و کانادا در آرتمیس ۲ حضور خواهد داشت. او نخستین غیرآمریکایی خواهد بود که مدار زمین را ترک می‌کند و رهسپار ماه می‌شود.

خدمه آرتمیس ۲ روز دوشنبه درجریان رویدادی در میدان الینگتون، محل عملیات پرواز ناسا در نزدیکی مرکز فضایی جانسون در هیوستون معرفی شدند. بیل نلسون، مدیر ناسا و دیگر رهبران آژانس فضایی آمریکا در کنار تقریبا تمام اعضای گروه فضانوردی ناسا به‌جز سه سرنشین کنونی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در این رویداد حضور داشتند.

مدیر ناسا پس از اعلام اسامی فضانوردان گفت: «رید، ویکتور، کریستینا و جرمی، هرکدام از این ماجراجویان داستان خودشان را دارند. اما به‌همراه یکدیگر آن‌ها نماینده‌ی آرمان ما هستند: وحدت در عین کثرت. به‌همراه هم، ما آغازگر عصر تازه‌ای از اکتشافات برای نسل جدیدی از فضانوردان و رویاپردازان خواهیم بود.»

براساس زمان‌بندی کنونی، وایزمن، گلوور، کوک و هانسن در اواخر سال ۲۰۲۴ سوار بر فضاپیمای اوراین ناسا و برفراز موشک اسپیس لانچ سیستم (SLS) از سکوی پرتاب 39B در مرکز فضایی کندی به ماه پرتاب خواهند شد. آرتمیس ۲، نخستین ماموریتی خواهد بود که درجریان آن، کپسول اوراین و SLS به‌همراه فضانوردان پرواز خواهند کرد. این ماموریت همچنین دومین پرواز هردو فضاپیما پس از پرواز آزمایشی آرتمیس ۱ در سال ۲۰۲۲ را رقم خواهد زد.

فضانوردان ماموریت ۱۰ روزه‌ی آرتمیس ۲ به‌دور ماه نخواهند چرخید و روی آن فرود نخواهند آمد؛ بلکه درعوض، مسیر بازگشتی آزاد و ترکیبی را دنبال خواهند کرد. درطول این سفر، اوراین از ماژول سرویس خود برای انجام مانورهای متعدد به‌منظور افزایش مدارش به‌دور زمین و درنهایت قراردادن خدمه در مسیر بازگشت آزاد به ماه استفاده خواهد کرد؛ بدین صورت که گرانش زمین به‌طور طبیعی فضاپیما را پس از پرواز از کنار ماه به سمت خانه خواهد کشید.

فضانوردان پیش از ترک مدار زمین به سمت ماه، از مرحله‌ی فوقانی اسپیس لانچ سیستم به‌عنوان هدفی برای انجام عملیات‌های پهلوگیری استفاده می‌کنند و توانایی‌شان در پرواز دستی اوراین را می‌آزمایند.

خدمه آرتمیس ۲ همچنین سامانه‌های پشتیبانی از حیات، ارتباطی و ناوبری فضاپیما را پیش از عزیمت به ماه آزمایش خواهند کرد. فضانوردان درطول سفرشان به فاصله‌ی تقریبا ۱۰٬۴۲۷ کیلومتری سطح ماه خواهند رسید و تا ۱۰٬۳۰۰ کیلومتر فراتر از سمت تاریک ماه پرواز خواهند کرد. در این نقطه، آن‌ها به دورترین مسافتی که تاکنون یک انسان در اعماق فضا رفته، سفر خواهند کرد و می‌توانند زمین و ماه را از پنجره‌های اوراین تماشا کنند.

ماموریت آرتمیس ۲ با فرود اوراین در اقیانوس آرام، دور از سواحل کالیفرنیا به پایان خواهد رسید. موفقیت این ماموریت، هموارکننده‌ی مسیر برای بازگرداندن نخستین‌ها انسان‌ها به سطح ماه خواهد بود. در این ماموریت با نام آرتمیس ۳، فضانوردان احتمالا در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ در قطب جنوب ماه فرود خواهند آمد.

فضانوردان آرتمیس ۲ در شبیه‌ساز کپسول اوراین
فضانوردان آرتمیس ۲ در شبیه‌ساز کپسول اوراین. از راست به چپ: کریستینا کوک، رید وایزمن، ویکتور گلوور و جرمی هانسن.

چهار خدمه‌ی آرتمیس ۲ از میان ۴۱ فضانورد ناسا و چهار فضانورد CSA انتخاب شدند. تصمیم‌گیری دراین‌باره برعهده‌ی جوزف آکابا، رئیس واحد فضانوردی ناسا، نورم نایت، مدیر واحد عملیات پرواز ناسا و ونسا وایک، مدیر مرکز فضایی جانسون بود.

خدمه‌ی آرتمیس ۲ شامل سه فضانورد باتجربه با سابقه‌ی حضور در فضا و یک فضانورد تازه‌کار است. وایزمن ۴۷ ساله، سال ۲۰۱۴ در نخستین ماموریت خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد و ۱۶۵ روز را در فضا گذراند. وی که اهل بالتیمور مریلند و خلبان سابق جنگنده‌ی نیروی دریایی آمریکا است، در سال ۲۰۰۹ برای بیستمین کلاس فضانوردی ناسا انتخاب شد. وایزمن از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به‌عنوان مدیر واحد فضانوردی ناسا خدمت کرد.

گلوور ۴۶ ساله در سال ۲۰۱۳ فضانورد ناسا شد و سال ۲۰۲۱ به‌عنوان خلبان نخستین پرواز انسانی عملیاتی اسپیس ایکس (ماموریت کرو ۱) به فضا سفر کرد. او اهل پومونا در کالیفرنیا است و سابقه‌ی خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد. گلوور نخستین فضانورد سیاه‌پوستی بود که به‌عنوان خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت کرد.

گلوور درجریان مراسم گفت: «ما چیزهای زیادی برای جشن‌گرفتن داریم و این اتفاق بسیار فراتر از چهار نام اعلام‌شده است. ما باید این لحظه در تاریخ بشر را جشن بگیریم؛ زیرا آرتمیس ۲ فراتر از صرفا یک ماموریت قمری و ماموریتی پیش‌زمینه برای فرستادن انسان به سطح ماه است. این پرواز فضایی گام بعدی در سفری است که بشر را به مریخ خواهد رساند.»

کوک ۴۴ ساله، در گرند راپیدز میشیگان به دنیا آمد و در جکسون‌ویل کارولینای شمالی بزرگ شد. او به‌عنوان یکی از اعضای بیست‌ویکمین کلاس فضانوردی ناسا، در سال ۲۰۱۳ فضانورد شد. کوک با اقامت ۳۲۸ روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، رکورددار طولانی‌ترین حضور پیوسته‌ی یک زن در فضا است. او درطول حضور خود در فضا در سال ۲۰۱۹، در کنار جسیکا میر نخستین پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه‌ی تاریخ را نیز انجام داد. کوک سابقه‌ی مدیریت ایستگاه را در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا را دارد.

هانسن ۴۷ ساله، در سال ۲۰۰۹ برای پیوستن به گروه فضانوردان کانادا انتخاب شد. او که سرهنگ سابق نیروی هوایی سلطنتی کانادا است، در لندن انتاریو به‌دنیا آمد. آرتمیس ۲ نخستین حضور هانسن در فضا را رقم خواهد زد. صندلی هانسن در آرتمیس ۲ به‌لطف پیمان گیت‌وی بین آمریکا و کانادا به‌دست آمده است؛ توافق‌نامه‌ای بین ناسا و CSA که براساس آن، آژانس فضایی کانادا مسئولیت انجام تمام فعالیت‌های رباتیکی خارجی مورد نیاز برای راه‌اندازی ایستگاه فضایی قمری گیت‌وی را برعهده خواهد داشت.

هرچند انتظار می‌رود خدمه‌ی آرتمیس ۲ به‌عنوان نخستین فضانوردان قمری ناسا در بیش از ۵۰ سال گذشته، نفرات بعدی باشند که به نزدیک‌ترین همسایه‌ی زمین پرواز می‌کنند، دست‌کم دو ماموریت انسانی دیگر به مقصد ماه برنامه‌ریزی شده است. اسپیس ایکس، شریک ناسا برای ساخت سامانه‌ی فرود انسانی آرتمیس ۳، دو پرواز فضایی را با بودجه‌ی خصوصی به دور ماه با استفاده از فضاپیمای استارشیپ برنامه‌ریزی کرده است.

اگر آرتمیس ۲ زودتر پرتاب شود، وایزمن، گلوور، کوک و هانسن، بیست‌وپنجمین تا بیست‌وهشتمین انسان‌هایی خواهند بود که به ماه سفر می‌کنند. نخستین فضانوردانی که از ماه دیدن کردند، خدمه‌ی آپولو ۸ شامل فرانک بورمن، جیم لاول و ویلیام آندرس در سال ۱۹۶۸ بودند.

ناسا می‌خواهد برنامه‌ آرتمیس به حضور پایدار انسان در ماه و اطراف آن منجر شود تا فضانوردان با آزمودن مهارت‌ها و تکنیک‌های مورد نیاز، برای سفر به مریخ آماده شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات