ناسا به دلیل شرایط نامناسب جوی، پرتاب مأموریت آرتمیس ۱ را دوباره لغو کرد

یک‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
ناسا رسما اعلام کرد موشک SLS که قرار بود پنجم مهر در قالب مأموریت فضایی آرتمیس ۱ پرتاب شود، به دلیل نگرانی از شرایط نامناسب جوی پرتاب نخواهد شد.
تبلیغات

ناسا که پیش‌تر اعلام کرده بود روز ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) مأموریت خبرساز آرتمیس ۱ را انجام می‌دهد، شب گذشته در اطلاعیه‌ای به دلیل نگرانی از طوفان استوایی ایان، پرتاب موشک جدید خود را لغو کرد. گزارش‌های مختلف در آمریکا می‌گویند این طوفان در حال شدید شدن است و احتمالاً هفته‌ی آینده به فلوریدا می‌رسد.

براساس گزارش ورج، ناسا هنوز تصمیم نگرفته که موشک SLS (اسپیس لانچ سیستم) را به ساختمان مونتاژ VAB در مرکز فضایی کندی برگرداند یا نه، اما در اطلاعیه‌ای گفته که به‌زودی جزئیات نهایی را اعلام می‌کند. ناسا می‌گوید لغو پرتاب آرتمیس ۱ در جریان جلسه‌ای که صبح شنبه به وقت آمریکا برگزار شد، انجام گرفت. به گفته‌ی ناسا، متخصصان هم‌اکنون در حال جمع‌آوری داده‌های بیشتر و تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات هستند تا تصمیم نهایی را درباره‌ی وضعیت آرتمیس ۱ بگیرند.

آرتمیس ۱ که مأموریتی بدون سرنشین محسوب می‌شود در واقع پروازی آزمایشی برای موشک غول‌پیکر SLS و ماژول اوراین است. SLS در جریان این مأموریت ماژول اوریون به دور ماه فرستاده می‌شود. آرتمیس ۱ بخشی از پروژه‌ای بزرگ‌تری است که ناسا با اتکا به آن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ انسان را به سطح ماه برگرداند.

جمعه‌ی گذشته مقام‌های ناسا با اطمینان بالا گفتند که به‌لطف تکمیل آزمایش‌های مختلف و رفع مشکل سیستم سوخت‌رسانی، SLS آماده‌ی پرتاب است. تیم آرتمیس ۱ موفق شدند موشک SLS را با سوخت هیدروژن مایع فوق‌ سرد پر کند که برای پرتاب به آن نیاز است. نیروی فضایی همچنین با تمدید مجوز سامانه توقف پرواز اسپیس لانچ سیستم، به ناسا اجازه داد تا بدون آزمودن باتری‌های این سامانه، موشک را روی سکو نگه دارد. سامانه توقف پرواز قابلیتی ایمنی‌محور است که در صورت وقوع هرگونه خطا حین پرتاب، موشک را منهدم می‌کند.

با لغو پرتاب موشک در ۵ مهر، ناسا به‌طور موقت دوم اکتبر (۱۰ مهر) را به‌عنوان تاریخ پرتاب پشتیبان احتمالی تعیین کرده است؛ اما اگر ناسا تصمیم بگیرد که موشک را به ساختمان مونتاژ VAB در مرکز فضایی کندی برگرداند، شرایط پیچیده‌تر می‌شود. پیمودن مسیر تقریباً ۶٫۵ کیلومتری تا VAB چندین ساعت به طول می‌انجامد و برگرداندن SLS به این ساختمان ممکن است تاریخ پرتاب موشک را تا ماه نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) به تعویق بیندازد.

ناسا نمی‌تواند SLS را برای مدت‌زمان طولانی در سکوی پرتاب نگه دارد، چون ممکن است شرایط جوی نامناسب به این موشک پرهزینه آسیب برساند. ناسا پیش‌تر گفت SLS به هنگام حضور در سکوی پرتاب دربرابر بادهایی با سرعت حداکثر ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت مقاومت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات