کمتر از یک ماه تا مأموریت آزمایش نجات جهان؛ فضاپیمای دارت نخستین تصویر از هدفش را ثبت کرد

یک‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
فضاپیمای دارت ناسا تا چند هفته‌ی دیگر با هدف تغییر مسیر سیارکی کوچک به نام دیمورفوس به آن برخورد خواهد کرد تا تکنیک انحراف سیارک‌های تهدیدزا برای زمین را بیازماید.
تبلیغات

فضاپیمای دارت ناسا (مخفف آزمایش تغییر مسیر سیارک دوگانه) نخستین تصویر از هدف خود را منتشر کرده است: قمر کوچک دیمورفوس به‌همراه دیدیموس، سیارک کوچکی که به دور آن می‌چرخد. دارت مأموریت آزمایشی دفاع سیاره‌ای است که برای ضربه‌زدن به قمر یادشده و تغییر مسیر حرکت آن پیرامون دیدیموس طراحی شده است.

اگر برخورد اثربخش باشد، امکان دارد در آینده فضاپیمایی با طراحی دارت در اندازه‌ی بزرگ‌تر ساخته شود تا سیارکی نزدیک به زمین را منحرف کند؛ البته دیدیموس و دیمورفوس هیچ تهدیدی برای زمین نیستند و صرفاً مکانی آزمایشی برای اثبات فناوری اثر نیروی جنبشی محسوب می‌شوند.

تصویری که مشاهده می‌کنید، ترکیبی از ۲۴۳ تصویر جداگانه است که با تنها ابزار دارت به نام دوربین شناسایی دیدیموس و سیارک برای ناوبری اپتیکال (DRACO) گرفته شده‌اند. این عکس که ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) ثبت و چهارشنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) منتشر شد، دیمورفوس و دیدیموس را به‌عنوان نقطه‌ای نورانی نشان می‌دهد. در زمان ثبت تصویر، فضاپیما هنوز ۳۲ میلیون کیلومتر از سیارک‌ها فاصله داشت؛ درنتیجه، دو جرم تشخیص‌ناپذیر به‌نظر می‌آیند.

النا آدامز، مهندس سامانه‌های مأموریت دارت در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند و هدایت‌کننده‌ی این مأموریت‌، در بیانیه‌ای گفت:

از این نخستین مجموعه تصاویر به‌عنوان آزمایشی برای اثبات تکنیک‌های عکس‌برداری‌مان استفاده می‌کنیم. کیفیت تصویر مشابه همان چیزی است که با تلسکوپ‌های زمینی می‌توانیم به‌دست آوریم؛ اما مهم است که نشان دهیم دریکو به‌درستی کار می‌کند و می‌تواند هدفش را ببیند تا پیش از آغاز استفاده از تصاویر برای هدایت مستقل فضاپیما به‌سمت سیارک، هرگونه اصلاحات لازم را انجام دهد.

درنهایت، دارت از دریکو استفاده می‌کند تا به‌طور کاملاً مستقل از کنترل‌کننده‌های زمینی، به‌سمت محل برخورد خود حرکت کند؛ بااین‌حال، فعلاً انسان‌ها مسئولیت هدایت فضاپیما را برعهده دارند. در سه هفته‌ی آینده، تیم مأموریت از تصاویری که هر پنج ساعت یک‌ بار گرفته می‌شود، برای انجام سه مانور اصلاح مسیر استفاده خواهد کرد که دارت را در مسیر دقیق رسیدن به دیدیموس قرار می‌دهند. آن‌گاه در مدت تقریباً ۲۴ ساعت مانده تا برخورد، دارت کنترل خود را برعهده خواهد گرفت تا نزدیک‌شدن نهایی‌اش را به‌طور‌دقیق اصلاح کند.

جولی بلروز، سرپرست ناوبری دارت در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در کالیفرنیا، در بیانیه‌ای مشابه گفت:

با دیدن تصاویر دریکو از دیدیموس برای نخستین‌بار، می‌توانیم بهترین تنظیمات را برای دریکو اعمال و نرم‌افزار را اصلاح کنیم. در ماه سپتامبر، با تعیین دقیق‌تر موقعیت دیدیموس، مکانی که دارت هدف گرفته است، اصلاح خواهیم کرد.

دریکو از زمان ثبت تصاویر، سه مرتبه دیگر موقعیت دیدیموس را بررسی کرده است. فضاپیمای آزمایش تغییر مسیر سیارک دوگانه‌ی ناسا بامداد سه‌شنبه ۵ مهر در ساعت ۰۲:۴۴ به وقت ایران به دیمورفوس برخورد خواهد کرد. شما مخاطبان زومیت می‌توانید پخش زنده‌ی این رویداد را در وب‌سایت ما تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات